וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכספים מצביעה על התקציב; ישראל ביתנו ערערה על אישור חוק הגיוס

לאחר שבמפלגתו של ליברמן הגישו ערר על אישור החוק בוועדת השרים לחקיקה התכנסה הוועדה בראשות ח"כ גפני לקדם את חוק התקציב להצבעה במליאה. היועמ"ש: ללא יעדים לגיוס תלמידי ישיבות והטלת סנקציות פליליות החוק לא יעבור בבג"ץ

צילום: ערן גילווארג, עריכה: שניר דבוש

משבר הגיוס - עדכונים אחרונים:

* מתווה הפשרה שהושג אתמול: חוק הגיוס יאושר בקריאה טרומית לפני אישור התקציב, תוך התחייבות לקדמו בקיץ - רק בתיאום הממשלה
* ועדת שרים לחקיקה אישרה את הנוסח החדש
* הסעיפים המרכזיים בחוק: יעד מתגייסים חרדים לצה"ל שיעלה בכל שנה, בחינה מחדש בכל חמש שנים
* במסגרת החוק לא יוטלו סנקציות על חרדים שלא יתגייסו
* ישראל ביתנו הגישה ערר על אישור החוק בוועדת השרים לחקיקה
* ועדת הכספים התכנסה לאשר את חוק התקציב לקראת הצבעה במליאה

ועדת הכספים התכנסה היום (שני) כדי לאשר את חוק התקציב לקראת הצבעה בקריאה שנייה ושלישית. זאת, לאחר שחוק הגיוס אושר בנוסחו החדש בוועדת השרים לחקיקה. שרת הקליטה סופה לנדבר שהתנגדה לחוק בישיבת הוועדה הגישה נגדו ערר לאחר שהסתיימה.

בישראל ביתנו דחו הבוקר את הפשרה בחוק שהושגה אמש בעקבות הפגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין סגן שר הבריאות יעקב ליצמן. גורמים במפלגה הצהירו כי המתווה שהושג לקידום החוק "לא מקובל" עליהם.

עוד הוסיפו במפלגה כי "כפי שאמרנו בתחילת הדרך, לא נצביע בעד החוק כי גיוס לצה"ל הוא לא נושא של פוליטיקה. ישראל ביתנו תגיש ערר כדי לחסום את קידומו ואם החוק יאושר בקריאה שנייה ושלישית נפרוש מהממשלה". במשדר וואלה! NEWS הבהיר ראש הסיעה עודד פורר כי המפלגה תתנגד לחוק בקריאה טרומית.

"הצעת חוק שירות הביטחון" שיזמו המפלגות החרדיות אושרה בוועדת השרים לאחר שהאדמו"רים במועצת גדולי התורה של "אגודת ישראל" נסוגו מהדרישה לאשר את חוק הגיוס בשלוש קריאות קודם לאישור התקציב, וקיבלו את מתווה הפשרה. השר אופיר אקוניס (הליכוד) לא השתתף בהצבעה בוועדת השרים.

עוד בוואלה! NEWS:
האדמו"רים אישרו את מתווה פשרת הגיוס; "הכדור אצל ליברמן"
רגב נגד בנט: "חזרת לירות בתוך הנגמ"ש, שכחת מהי אחוות לוחמים"
משבר חוק הגיוס טרם הסתיים - אבל החרדים כבר הפסידו בו

יהדות התורה בסבב התייעצויות עם הנשיא ראובן ריבלין. מרץ 2015. נועם מושקוביץ
קיבלו את הפשרה. יהדות התורה/נועם מושקוביץ
ההחלטה של וועדת השרים לחקיקה על חוק הגיוס, 12 במרץ 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
החוק אושר בוועדת השרים/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

הערר שהגישה השרה לנדבר צפוי לעכב את קידומו של החוק. כדי להסיר את הערר, על הממשלה יהיה לקיים הצבעה חוזרת על הצעת החוק, כשלנתניהו יש אפשרות לקיים סבב טלפונים עם השרים עוד היום.

בתוך כך לוואלה! NEWS נודע כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מתנגד לנוסח החוק המקורי בטענה כי אינו חוקתי ולא יעבור בג"ץ. זאת, מכיוון שההצעה אינה כוללת יעדים מינימליים מוגדרים בחוק לגיוס תלמידי ישיבות או סנקציות פליליות וכלכליות במקרה של אי עמידה ביעדים אלה.

על הצעת החוק חתומים תשעה חברי כנסת מש"ס ויהדות התורה והיא קובעת יעד של מתגייסים חרדים לצה"ל ולשירות לאומי, ועלייה הדרגתית של יעד זה מדי שנה. החוק אינו כולל סנקציות נגד החרדים, אך הוא קובע כי בכל חמש שנים תבחן הממשלה את יעדי הגיוס שנקבעו בקרב החרדים - ואם לא יעמדו בהם, החוק יבוטל.

שרת המשפטים איילת שקד בכנס איפא"ק. צילום: אייפאק, מערכת וואלה!
הציעה נוסח "גרוע מהחוק של לפיד". שקד/מערכת וואלה!, צילום: אייפאק

תקופת ההסתגלות לחוק היא עד ספטמבר 2022, ומאותה תקופה, אם לא יעמדו ביעדי הממשלה לגיוס חרדים, הממשלה תוכל להחליט שהיא משנה את היעדים בכפוף לאישור של ועדת החוץ והביטחון בכנסת או של המליאה. אם נדחתה החלטת הממשלה בוועדה או במליאה - החוק יבוטל ויהיה על הכנסת לחוקק חוק חדש בתוך שנה מיום פסילתו.

הצעת החוק מחייבת את שר הביטחון לדחות את שירותו הצבאי של כל תלמיד ישיבה בן 22-18 לבקשתו, "זולת אם מצא כי לא ניתן לעשות כן בהתחשב בצורכי הביטחון ובהיקף הכוחות הסדירים".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד תקף אף את הפשרה שהושגה על נוסח החוק. בדברים שכתב בטוויטר כינה את חוק הגיוס "חוק ההשתמטות" והוסיף כי הנוסח החדש שלו הוא "עלבון לצה"ל ועלבון למתגייסים. לפי הנוסח הזה, החרדים יתגייסו אם יתחשק להם. אם לא יבוא להם, פשוט לא יבואו. חרפה לאומית". חברו לסיעה ח"כ עפר שלח כינה את החוק "קומבינה מגוחכת, שאפילו כבוד עצמי אין בה".

מכתב החלטת מועצת גדולי התורה בנושא חוק הגיוס. אתר רשמי
האישור שהעבירו האדמו"רים לח"כים, אמש/אתר רשמי

לדברי לפיד, "הסולם הרעוע שעליו מנסה הקואליציה לרדת מעץ הבחירות הוא מסמך, שלא ראוי אפילו להגדרה "טלאי על טלאי".

אחד המכשולים העיקריים בנוסח הפשרה שהציעה שרת המשפטים איילת שקד הוא הסעיף הקובע כי אם החרדים לא עמדו ביעדי הגיוס, החוק יפקע, ועם פקיעתו יחול חוק שירות חובה ועל כל צעיר חרדי יהיה חובה לשרת בצה"ל כמו כל אזרח. האדמו"רים התנגדו לנוסח זה וגורמים בסיעה הפוליטית טענו כי "זה גרוע יותר מהחוק של יאיר לפיד". בנוסח ההצעה של החרדים חוק שירות חובה לא יחול ועד לחקיקה מחדש - כמעט ולא יקרה דבר.

לפי המתווה שנחשף בוואלה! NEWS, הצעת החוק תעלה להצבעה בוועדת השרים לחקיקה וביום רביעי בקריאה טרומית במליאת הכנסת ללא שינויים בנוסח, זאת קודם לאישור התקציב. בנוסף, החרדים יקבלו התחייבות לקידום החוק במושב הקיץ רק בתיאום עם הממשלה. המתווה אושר על ידי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, ובשל כך, צפויות כל הסיעות החרדיות לתמוך בתקציב שיובא לאישור בסוף השבוע בכנסת.

אביגדור ליברמן בישיבת ממשלה, 11 במרץ 2018. מארק סלם, ידיעות אחרונות, מערכת וואלה! NEWS
הצהיר כי יצביע רק בעד הצעה מקצועית של משרד הבטחון. ליברמן/מערכת וואלה! NEWS, מארק סלם, ידיעות אחרונות

עוד קודם שהוצעה הפשרה הודיע יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, כי יאפשר את ההצבעות על תקציב 2019. חרף המשבר הפוליטי, גפני פעל בצורה דומה לאורך השבוע האחרון מתוך ניסיון שלא לייצר בעיות נוספות באישור התקציב אם יגיעו להסכמות על חוק הגיוס.

על אף הסיכום עם החרדים, עדיין לא ברור איך ייפתר המשבר הפוליטי עם ליברמן. האחרון הצהיר כי לא יהיה מוכן להצביע בעד הצעות החוק של הסיעות החרדיות, אלא רק על ההצעה שנוסחה על ידי ועדה מקצועית של משרד הביטחון. גורמים בליכוד אמרו כי "הכדור לפתחו של ליברמן. כל הצדדים התגמשו, עכשיו השאלה אם הוא משחק פוקר קשוח, והאם הוא מעדיף ללכת לבחירות על פני פשרה".

שר האוצר משה כחלון מודיע על דירות נוספות בתוכנית מחיר למשתכן. משרד האוצר,
לא צפוי להערים קשיים. כחלון/משרד האוצר

אתמול בישיבת ראשי הקואליציה סירב כחלון להתחייב כיצד יצביע על החוק, ואמר לנתניהו: "קודם שיהיה נוסח שמוסכם על היועמ"ש, ונראה אותו. תסגור את כל שאר המשבר עם כולם ואז נדבר".

עם זאת, אחרי הישיבה נתניהו וכחלון נועדו בארבע עיניים, ובליכוד העריכו אתמול שכחלון לא יתנגד למתווה ולא יערים קשיים בדרך לאישורו. חלק מהח"כים בכולנו עשויים להביע התנגדות למצב שבו ליברמן מצביע נגד חוק הגיוס בעוד הם מאולצים לתמוך בו בשל משמעת קואליציונית. בשל כך עיקר המאמצים יתמקדו בלשכנע את ליברמן וסיעתו להימנע בהצבעה, אך לא להתנגד.

בנוסף לכך, בקואליציה תולים תקוה בהימנעותם של חברי הכנסת מהרשימה המשותפת שבמשך שנים אינם מצביעים נגד חוקי הגיוס שמקדמים החרדים.

(עדכון ראשון: 6:30)

הנוסח החדש של חוק הגיוס. עיבוד תמונה
הנוסח החדש של חוק הגיוס/עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully