וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האדמו"רים אישרו את מתווה פשרת הגיוס; "הכדור אצל ליברמן"

פרסום ראשון: במסגרת המתווה שהוצג בפגישת נתניהו-ליצמן ואושר ע"י מועצת גדולי התורה, חוק הגיוס של הסיעות החרדיות יאושר בקריאה טרומית לפני אישור התקציב, תוך התחייבות לקדמו במושב הקיץ רק בתיאום הממשלה. בשלב זה, לא ברור אם ליברמן יתחייב שלא להפיל את הממשלה

מערכת וואלה

משבר הגיוס - עדכונים אחרונים:

- המתווה שאושר ע"י מועצת גדולי התורה: החוק יאושר בקריאה טרומית לפני אישור התקציב, תוך התחייבות לקדמו בקיץ רק בתיאום הממשלה
- גורמים בליכוד: לא ברור אם ליברמן יסכים לפשרה
- המפלגות החרדיות: "ראש הממשלה עושה מאמץ אמיתי לפתור את המשבר"
- טרם נקבע מועד לפגישת נתניהו-ליברמן; גורמים בסביבת שר הביטחון: "לא שמענו שום דבר קונקרטי"
- השרה שקד: כל ראשי המפלגות חושבים שבחירות הן דבר מיותר

במסגרת המתווה שהוצע אתמול בפגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו וסגן השר יעקב ליצמן, חוק הגיוס של ח"כ יואב בן צור (ש"ס) יאושר היום (שני) בוועדת השרים לחקיקה ולאחר מכן בקריאה טרומית במליאת הכנסת, ללא שינויים. זאת, עוד לפני אישור התקציב, ותוך התחייבות לקדם את החוק במושב הקיץ רק בתיאום עם הממשלה ולתמוך בתקציב המדינה שיעלה להצבעה בכנסת בסוף השבוע.

המתווה עלה לראשונה בשיחות שקיימו היום נציגי הסיעות החרדיות - סגן השר מאיר פרוש, ח"כ אורי מקלב והשר לשעבר אריאל אטיאס בלשכת ליצמן, והוא אושר על ידי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל. בכך ליצמן וחברי מועצת גדולי התורה נסוגו מהדרישה לאשר את חוק הגיוס בשלוש קריאות קודם לאישור התקציב.

ועדת השרים לחקיקה צפויה להתכנס היום ב-09:00 אך לפי ההערכה שרת המשפטים איילת שקד לא תנעל את הישיבה כך שניתן יהיה לכנס את השרים להצבעה נוספת במהלך היום במידה ויהיו הסכמות בקואליציה.

משבר הגיוס | לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
בכיר בקואליציה לוואלה! NEWS: אם לא יהיו בחירות זו תהיה הפתעה
לקראת בחירות? מועצת גדולי התורה דחתה את פשרת הגיוס
אין הסכמות בקואליציה: "הייתה פייק ישיבה, נתניהו רוצה בחירות"

יהדות התורה בסבב התייעצויות עם הנשיא ראובן ריבלין. מרץ 2015. נועם מושקוביץ
"יש כיוון לפשרה". יהדות התורה/נועם מושקוביץ
מכתב החלטת מועצת גדולי התורה בנושא חוק הגיוס. אתר רשמי
האישור שהעבירו האדמו"רים לח"כים, הערב/אתר רשמי

זמן קצר לאחר שהסתיימה פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו וסגן השר יעקב ליצמן, גורמים בליכוד אמרו כי נמצא כיוון לפשרה עם החרדים, אבל עדיין לא ברור אם שר הביטחון אביגדור ליברמן יסכים להתחייב להעביר את החוק בקריאה שניה ושלישית, מבלי להוביל להפלת הממשלה.

"הכדור הועבר לידיים של ליברמן", אמרו גורמים בליכוד. "כל הצדדים התגמשו, עכשיו השאלה אם הוא משחק פוקר קשוח, ואם הוא מעדיף ללכת לבחירות על פני פשרה. מבחינת דיוני התקציב עדיין אפשר יהיה לעמוד בלוחות הזמנים".

מוקדם יותר אמר גורם ביהדות התורה כי "נתניהו עושה מאמץ אמיתי" ולדבריו, "קשה יהיה להגיע לקו הגמר בגלל ליברמן".
טרם נקבעה פגישה בין נתניהו לליברמן. גורמים בסביבת שר הביטחון אף ציינו "לא שמענו שום דבר קונקרטי. צריך להבין מה מחיר העסקה".

שר הביטחון, אביגדור ליברמן נואם בפני מתגייסים לגולני וגבעתי, בקו"ם, תל השומר, 11 במרץ 2018. יותם רונן
"הכדור בידיים של ליברמן"/יותם רונן

שרת המשפטים איילת שקד הצהירה קודם לכן כי ניתן לגשר על הפערים, זאת חרף החלטת מועצת גדולי התורה לדחות את המתווה שגיבשה יחד עם הח"כים החרדים. "המשבר הפוליטי הוא פתיר", אמרה השרה שקד במהלך כנס המכון הישראלי לדמוקרטיה ומקור ראשון. "כל סיעות הקואליציה רוצות את אותו הדבר. ראשי המפלגות חושבים שבחירות הן דבר מיותר. זה לא שאם נלך לבחירות נקבל ממשלה טובה יותר. עם הרבה רצון טוב מכל הצדדים אפשר לפתור את זה".

"הממשלה הזו היא באמת ממשלת ימין טובה מאוד", הסבירה שקד. "השרים עובדים במשרדים שלהם ועושים עבודה שלא נעשתה מעולם. הימין היה הרבה שנים בשלטון אבל לא באמת שלט בהרבה מובנים. לפרק כזו ממשלה זה לא אחראי. נכון להיום, באמת יש רצון שזה לא יקרה".

אינפו התנאים שהציב נתניהו לפתרון משבר הגיוס, 11 במרץ 2018. --, מערכת וואלה! NEWS
אינפו התנאים שהציב נתניהו לפתרון משבר הגיוס, 11 במרץ 2018/מערכת וואלה! NEWS, --

המאמצים מאחורי הקלעים נקטעו היום לאחר שמזכיר מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, מרדכי שטרן, הוציא הודעה לחברי הכנסת שבה הוא דוחה את מתווה הפשרה על חוק הגיוס. שטרן לא התייחס מפורשות לנוסח הפשרה אלא ציין כי הדרישה לאשר את חוק הגיוס בשלוש קריאות נותרה בעינה. 

מאוחר יותר התברר ששטרן לא תיאם את פרסום המכתב עם חלק מהאדמו"רים במועצת ועם הח"כים בסיעה. לכן, הוחלט לקיים סבב נוסף אצל האדמו"רים כדי לקבל מהם תשובה מעודכנת על הנוסח שגובש והאם יהיה ניתן להסתפק באישורו בקריאה טרומית בלבד - והם החליטו לתמוך במתווה.

(עדכון ראשון: 22:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully