וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת בחירות? מועצת גדולי התורה דחתה את פשרת הגיוס

מתווה השרה שקד היה הנוסח היחיד שעליו דנו בקואליציה בימים האחרונים, כאפשרות שעלולה לחלץ את כלל השותפות ממבוך הבחירות המוקדמות. אלא שביממה האחרונה לא הצליחו החרדים להגיע להסכמה על נוסח מוסכם. למרות זאת, נמשכים המאמצים לגשר על המשבר בקואליציה

מערכת וואלה!

המשבר בקואליציה - עדכונים אחרונים:

- למרות שמועצת גדולי התורה דחתה את המתווה של שרת המשפטים איילת שקד עם נציגי הסיעות החרדיות, נמשכים המגעים לפתרון המשבר
- ראשי הקואליציה נפגשו בלי ליצמן וליברמן בניסיון לפתור את המשבר
- גורמים בקואליציה מתחו ביקורת על הפגישה: "הייתה פייק ישיבה"
- החרדים עדיין לא הגיעו לנוסח מוסכם על חוק הגיוס
- במקביל למאמצים לגשר על הפערים, הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס יחד עם שר הביטחון ליברמן

מועצת גדולי התורה החסידית של אגודת ישראל דחתה הערב (ראשון) את מתווה הפשרה שגיבשה שרת המשפטים איילת שקד בימים האחרונים יחד עם נציגי הסיעות החרדיות. ביממה האחרונה ניסו החרדים להגיע להסכמה מחודשת על נוסח מוסכם. למרות החלטת מועצת גדולי התורה, בין כלל הגורמים מתנהלים בשעות האחרונות שיחות טלפוניות במטרה להתבסס על החוק של ח"כ יואב בן צור מש"ס שהונח על סדר היום של ועדת השרים לחקיקה שאמורה להתכנס מחר ולעשות בו שינויים כך שיוסכמו גם על היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

ביהדות התורה הסבירו כי "אם הצעת חוק של בן צור תעלה בשינויים קלים שעליהם דנים כעת יש מצב שנתקדם לשם". עם זאת, בקואליציה גוברת ההערכה כי גברו הסיכויים לבחירות ובלוח הזמנים הצפוף יתקשו להגיע לפשרה מוסכמת.

הצעת הפשרה של השרה שקד הייתה הנוסח היחיד שדנו עליו בקואליציה בימים האחרונים, כאפשרות שעשויה להיות מקובלת על שאר השותפות הקואליציוניות. המאמצים לגיבוש נוסח יימשכו גם בשעות הקרובות אך במפלגות החרדיות העריכו שהסיכויים לכך אינם גבוהים.

משבר הגיוס | לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
אין הסכמות בקואליציה: "הייתה פייק ישיבה, נתניהו רוצה בחירות"
משבר חוק הגיוס טרם הסתיים - אבל החרדים כבר הפסידו בו
הליכוד: "בנט חותר להפיל את נתניהו"; בנט: "רה"מ יאבד אותנו"

טקס השקת שירותי 'טרם' בנוכחות ליצמן, ביתר עילית 27 בנובמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

בניגוד לנציגי אגודת ישראל - בהם סגני השרים יעקב ליצמן, מאיר פרוש, והח"כים ישראל אייכלר ואליעזר מוזס - בדגל התורה השמיעו ביממה האחרונה קו מתון יותר שבמסגרתו טענו כי יהיה ניתן להגיע להסכמה.

אחד המכשולים העיקריים בנוסח שהוצע היה הסעיף שקבע כי אם החרדים לא יעמדו ביעדי הגיוס שהציבה הממשלה, יבוטל חוק הגיוס ויחול חוק שירות חובה לכולם. באגודת ישראל סירבו לקבל את זה בטענה כי מדובר ב"אותו חוק שהציע יאיר לפיד".

מזכיר מועצת גדולי התורה מרדכי שטרן כתב היום לחברי הכנסת על ההחלטה והוסיף כי הדרישה לאשר את חוק הגיוס בשלוש קריאות נותרה בעינה. "נתבקשתי להודיעכם כי בהחלטת רבותינו חברי מועצת גדולי התורה להעביר את חוק גיוס בני הישיבות לפני אישור התקציב לא חל על שינוי ועליכם לפעול על פי החלטה זו", נכתב.

אינפו התנאים שהציב נתניהו לפתרון משבר הגיוס, 11 במרץ 2018. --, מערכת וואלה! NEWS
אינפו התנאים שהציב נתניהו לפתרון משבר הגיוס, 11 במרץ 2018/מערכת וואלה! NEWS, --

מוקדם יותר התקיימה ישיבת ראשי הסיעות הקואליציה בניסיון לפתור את המשבר סביב חוק הגיוס, ללא נוכחות אביגדור ליברמן ויעקב ליצמן. לטענת גורמים בסביבת נתניהו, הישיבה "התקיימה ברוח טובה".

ליברמן צפוי להשתתף בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שתדון בחוק עונש מוות למחבלים. החוק, שמקדמת סיעתו של ליברמן, עבר בקריאה טרומית בינואר, אך המשך קידומו הותנה בדיון בקבינט. בעבר התלונן ליברמן על הדלפות מישיבת ראשי הסיעות ובשל כך אינו נוהג להגיע לפורום זה.

מכתב של מרדכי שטרן , מזכיר מועצת גדולי התורה לחברי הכנסת על ההחלהדרישה לאשר את חוק הגיוס בשלוש קריאות, 11 במרץ 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
המכתב שכתב מזכיר מועצת גדולי התורה מרדכי שטרן היום לחברי הכנסת על ההחלטה/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 11 במרץ 2018. מארק סלם, ידיעות אחרונות, מערכת וואלה! NEWS
הציב שלושה תנאים לסיום המשבר. נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, מארק סלם, ידיעות אחרונות

נתניהו נועד בשעות הצהריים בארבע עיניים גם עם יו"ר כולנו שר האוצר משה כחלון ועם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן. השלושה אף נועדו במשותף. בישיבת ראשי הקואליציה שאל נתניהו את כחלון כיצד יצביעו חברי סיעתו על חוק הגיוס. על כך השיב האחרון: "תביא נוסח שמוסכם על היועץ המשפטי לממשלה, ונראה אותו. תסגור את כל שאר המשבר עם כולם ואז נדבר".

גורמים בקואליציה אמרו כי ישיבת ועדת השרים לענייני חקיקה תתכנס מחר וחוק הגיוס נמצא על סדר יומה. לדברי הגורמים ההצבעות על תקציב המדינה לשנת 2019 יימשכו כרגיל, "למקרה שהמשבר ייפתר ונוכל לקדם הכל ביחד". הגורמים הוסיפו כי "נתניהו שיחק אותה מופתע שליברמן לא הגיע לישיבת ראשי הקואליציה, אבל זה היה פייק ישיבה. נראה שנתניהו החליט ללכת לבחירות".

גורם בליכוד הגיב ואמר כי "ברגע האמת, כשממשלת הימין בסכנה, בנט מפורר אותה מבפנים בחתרנות ובהתקפות סרק חסרות רסן נגד ראש הממשלה נתניהו. בנט פוגע בכוונה במאמצים של ראש הממשלה נתניהו לשמור על הקואליציה. הוא הגיע לחמש הדקות האחרונות בישיבה, והובך קשות כשגילה שהחרדים עדיין כלל לא הגיעו לטיוטת חוק מוסכמת ביניהם. מוטב שמי שלא עוזר, לפחות לא יזיק".

שר הביטחון, אביגדור ליברמן בביקור גיוס גולני וגבעתי, בקו"ם, תל השומר, 11 במרץ 2018. אריאל חרמוני, משרד הביטחון, מערכת וואלה! NEWS
"לא תיתכן ממשלה בלעדיו". ליברמן, היום/מערכת וואלה! NEWS, אריאל חרמוני, משרד הביטחון

נתניהו הציב שלושה תנאים לסיום המשבר סביב חוק הגיוס: הגעה לנוסח מוסכם על המפלגות החרדיות ועל היועץ המשפטי לממשלה; הסכמה של שר האוצר משה כחלון וסיעת כולנו לתמוך בחוק בשלוש קריאות - וכן התחייבות פומבית של השר ליברמן, ויתר הסיעות, לאפשר את קידומו ולהמשיך בשותפות בממשלה.

שר החינוך נפתלי בנט תקף הבוקר את נתניהו, על רקע משבר חוק הגיוס ואמר כ "מדובר במשבר מדומה שיכול להיפתר". לדבריו, "הכול תלוי ברצונו של נתניהו. הציבור לא יסלח למי שייקח אותו לבחירות מיותרות". בליכוד תקפו בחזרה ואמרו כי בנט חותר תחת נתניהו, שמצדו הבהיר כי לא תיתכן ממשלה ללא שר הביטחון אביגדור ליברמן.


(עדכון ראשון: 17:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully