וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלחימה נמשכת: צבא אסד כיתר עיירות מורדים נוספות באזור דמשק

10.3.2018 / 16:00

שלושה שבועות מתחילת המבצע הצבאי לכיבוש הפרבר רוטה, מעוז המורדים באזור הבירה הסורית, כבש הצבא עיירה אחת וניתק שתיים נוספות משארית המובלעת שבשליטת מתנגדי המשטר. עד כה נהרגו כמעט אלף בני אדם בלחימה, המלווה בהפצצות מהאוויר

צילום: רויטרס

צבא סוריה כיתר היום (שבת) שתי עיירות גדולות במזרח רוטה שבפרברי דמשק, ובהתקדמותו ניתק אותן משאר המובלעת הנשלטת על ידי המורדים באזור - כך נמסר מהארגון הסורי לזכויות אדם. מוקדם יותר אף דווח בטלוויזיה הסורית כי מבצעי הצבא יתרחבו במשך היום ויכללו גם את החלק המרכזי של מזרח רוטה, שלושה שבועות מאז תחילת המבצע של המשטר בהנהגת הנשיא בשאר אסד לכיבוש האזור.

היום כבש צבא אסד את העיירה מסרבא, השוכנת מדרום לעיירות דומא וחרסתה שכותרו. שלוש העיירות ממוקמות על דרך המקשרת אותן לשאר החלק הדרומי של מובלעת המורדים, והכבישים המקשרים בין העיירות ובינן לבין המובלעת נחסמו בידי הצבא. אולם, דובר מטעם ארגון המורדים ג'יש אל-אסלאם טען כי כוחות אסד נהדפו בידי לוחמיו ממסרבא וכי הדרכים לחרסתה ולדומא לא נחסמו.

עוד בנושא
"המשטר מתכנן אפוקליפסה חדשה": צבא אסד שלח תגבורות לפרברי דמשק
אחרי מאות הרוגים: משלחות סיוע ראשונות הגיעו לפרברי דמשק הנצורים
בריטניה מאיימת: נשקול לתקוף בסוריה אם יוכח שימוש בנשק כימי

תקיפה אווירית של כוחות צבא אסד לקראת כיתור רוטה שבפרברי דמשק, 9 במרץ 2018. אי-פי, AP
תקיפה מהאוויר באזור רוטה שבפרברי דמשק/AP, אי-פי
הריסות בעיירה דומא שבמזרח רוטה בעקבות תקיפות צבא אסד. 9 במרץ 2018. רויטרס
דמשק ומוסקבה טוענות כי המערכה תסלק טרוריסטים. הריסות בדומא/רויטרס

מתקפתו של משטר אסד על מעוז המורדים הסמוך לדמשק נמשכת, כאמור, כבר שלושה שבועות, ועד כה נכבש חצי מהאזור ונהרגו 976 בני אדם. בצילומים שהופיעו בכלי תקשורת בסוריה נראה עשן כהה המכסה את אזור רוטה ועולה מבתי המגורים באזור בעקבות הלחימה האינטנסיבית.

אסד ובעלת בריתו רוסיה טוענים כי המערכה נחוצה כדי לסיים את תקיפות המורדים על דמשק, וכן כדי לסיים באופן סופי את השתלטותם של חמושים אסלאמיסטים על אזורים אזרחיים סמוך לבירה הסורית. המתקפה דומה למבצעים צבאיים דומים שערך אסד על מעוזי מורדים במדינתו, והיא כוללת גם הפצצות אוויריות כבדות ומצורים שנועדו ללחוץ על המורדים לחתום על הסכמי פינוי ולהיכנע מרצון.

כוחות צבא אסד מתקדמים לקראת כיתור רוטה שבפרברי דמשק, 9 במרץ 2018. אי-פי, AP
מגובים בתקיפות מהאוויר. לוחמי צבא אסד באזור רוטה, אתמול/AP, אי-פי
הריסות בעיירה דומא שבמזרח רוטה בעקבות תקיפות צבא אסד. 9 במרץ 2018. רויטרס
הריסות בדומא שכותרה בידי צבא אסד/רויטרס

מובלעת המורדים נמצאת למעשה תחת מצור מאז 2013 וסובלת ממחסור חמור של מזון ואספקת תרופות. לאחרונה גברו דרישות האו"ם והקהילה הבינלאומית לאפשר העברת סיוע הומניטרי לתושבים וכן להפסקת אש הומניטרית לשם כך. לפי הערכת האו"ם, ישנם 400 אלף אזרחים הלכודים במובלעת ונמצאים תחת אש.

"תנאי המחייה קשים מאוד, בעלי החנויות והסוחרים שולחים את עובדיהם למקלטים כדי למכור מזון במחיר הגבוה בי שלושה מהמחיר מלפני תחילת המערכה", סיפר תושב שכונת סאקבה. ארגוני הסיוע ניסו להעביר מזון ותרופות למזרח רוטה, אך הצליחו לספק רק כמות קטנה מאוד ממה שהתכוונו. ביום שני האחרון לא הצליחה שיירת סיוע לפרוק את כל הציוד שהעבירה בגלל הלחימה האינטנסיבית. לפי האו"ם, על אף שחבילות מזון הועברו לבסוף לאזרחים תחת הפצצות, רוב הציוד הרפואי שהובילה השיירה נגנב בידי גורמי משטר סוריים.

הממשלה בדמשק פתחה, לטענתה, כמה צירים בטוחים למזרח רוטה על מנת לאפשר מעבר של אזרחים וסיוע הומניטרי. עם זאת, אזרחים ככל הנראה לא עזבו את האזור מיוזמתם עד כה, ודמשק ומוסקבה מאשימות את המורדים בכך שהם מונעים מאזרחים לעזוב את המובלעת. ארגוני המורדים מכחישים טענה זו.

(עדכון ראשון: 14:30)

כוחות צבא אסד מתקדמים לקראת כיתור רוטה שבפרברי דמשק, 9 במרץ 2018. אי-פי, AP
לוחמי צבא סוריה ברוטה, אתמול/AP, אי-פי
ילד צועד על פני בניין הרוס ברוטה שבפרברי דמשק, 9 במרץ 2018. רויטרס, רויטרס
הריסות בעקבות הלחימה בפרברי דמשק, אתמול/רויטרס, רויטרס
הריסות בעיירה דומא שבמזרח רוטה בעקבות תקיפות צבא אסד. 9 במרץ 2018. רויטרס
הריסות בדומא/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully