וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה מאיימת: נשקול לתקוף בסוריה אם יוכח שימוש בנשק כימי

שר החוץ אמר כי הממלכה עשויה להצטרף לתקיפה אמריקנית נגד המשטר, במקרה שאכן יאומת שמשטר אסד תקף אזרחים בנשק בלתי-קונבנציונלי. במקביל, הארגון למניעת הפצת נשק כימי פתח בחקירה בעקבות עדויות על תקיפה בגז כלור בפרברי דמשק

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

בריטניה תשקול להצטרף למתקפה אפשרית של ארצות הברית נגד ממשלת סוריה אם יוכח כי נעשה שימוש בנשק כימי נגד אזרחים - כך אמר היום (שלישי) שר החוץ של בריטניה, בוריס ג'ונסון. "אם נדע שזה קורה, ונוכל להוכיח זאת, ותהיה הצעה לפעולה שבה בריטניה יכולה להיות שימושית, אני חושב שצריך לשקול זאת ברצינות", אמר בריאיון לרשת BBC.

אזהרתו של ג'ונסון מגיעה ברקע איומים דומים שהשמיעו ארצות הברית וצרפת בימים האחרונים. הם אמרו כי הם יתמכו בפעולה צבאית נגד דמשק אם יהיו הוכחות לכך שנעשה שימוש בנשק כימי על ידי הכוחות הנאמנים לבשאר אסד.

המשטר חתם ב-2013 על האמנה האוסרת שימוש בנשק כימי והיה אמור להתפרק מכל המצבורים ברשותו, אך מאז נמשכו הדיווחים והעדויות על תקיפות לא קונבנציונליות. באפריל האחרון שיגרה ארצות הברית 59 טילי שיוט לעבר בסיס אווירי במרכז סוריה, שממנו יצאה התקיפה הכימית על העיירה חאן שייחון באידליב. יותר מ-80 איש נהרגו, בהם נשים וילדים רבים, אך דמשק ומוסקבה, בעלת בריתה, הכחישו שימוש בנשק כזה והאשימו את המורדים.

אדם שנפגע במתקפה של המשטר הסורי באזור דמשק מטופל בבית חולים, 26 בפברואר 2018. רויטרס
אדם שנפגע בתקיפה במזרח רוטה, שבה לפי החשד נעשה שימוש בגז כלור/רויטרס

במקביל לדבריו של ג'ונסון, גורמים דיפלומטיים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי הארגון למניעת נשק כימי פתח בחקירה סביב התקיפות האחרונות בפרברי דמשק כדי לקבוע אם נעשה בהן שימוש בכלי נשק אסורים. אותם גורמים אמרו כי החקירה של הארגון, שבסיסו בהאג, נפתחה בראשון בעקבות דיווחים על שימוש חוזר ונשנה בפצצות המכילות גז כלור במזרח רוטה, כיס ההתנגדות של המורדים שבפאתי בירת סוריה.

בין התקריות שייבחנו על ידי צוות המשימה של הארגון, תהיה זו שבה נהרג ילד ונפגעים אחרים הראו תסמינים הנגרמים כתוצאה מחשיפה לכלור. בארגון טרם אישרו את הדיווחים. השימוש בכלור כנשק כימי אסור תחת האמנה נגד נשק כימי שהתקבלה ב-1997. שאיפתו הופכת את הכלור לרעל הידרוכלורי בריאות ולבסוף אף עשויה לגרום למוות.

צוות חקירה של האו"ם ושל הארגון למניעת נשק כימי, שהוקם על ידי האו"ם כדי לזהות את אלו האחראים לשימוש בנשק כימי, קבע ב-2016 כי כוחו השתמשו בגז כלור כנשק בשלושה מקרים לפחות. הצוות קבע בשנה שעברה גם כי כוחות המשטר אחראים למתקפה בחאן שייחון, שבה נעשה שימוש בגז סארין. ואולם, חידוש המנדט של צוות המשימה נבלם בעקבות וטו שהטילה רוסיה במועצת הביטחון של האו"ם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully