וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גבול קוריאה, סין או אולי שוויץ: המקום שיארח את פסגת טראמפ וקים

10.3.2018 / 12:55

הפגישה הצפויה בין שני המנהיגים מתוכננת לטווח הזמן של החודשיים הקרובים ומשקלה ההיסטורי הופך את שאלת המיקום לסמלית. בין האפשרויות שעלו על הפרק: האזור המפורז בין הקוריאות, ז'נבה או בייג'ינג

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

יומיים אחרי ההכרזה שיצאה מהבית הלבן על פסגה מתוכננת בין הנשיא דונלד טראמפ לשליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און טרם נקבע המיקום לפגישה בין שני המנהיגים - שעד כה צחצחו חרבות רטוריות ולא בחלו בהטחת עלבונות אישיים זה בזה. וושינגטון אמנם הבהירה אמש שטראמפ לא ייפגש עם קים מבלי שזה ינקוט צעדים ממשיים - כגון הקפאת תכנית הגרעין - אך בחוגים דיפלומטיים הועלו מאז ההודעה על הפסגה כמה אפשרויות לזירה שבה זו תתקיים. על פי ההכרזה, הפסגה מתוכננת להיערך עד לחודש מאי, מה שמותיר כחודש וחצי להחלטה על מיקומה.

"זה הכול עניין של נראות, החל מלחיצת היד הראשונה", אמרה בשיחה עם סוכנות הידיעות "אי-פי" ליסה קולינס, חוקרת עמיתה במרכז לאסטרטגיה ולימודים בינלאומיים בוושינגטון, המתמחה בקוריאה. "מדובר בשתי מדינות שיש ביניהן 'מטען' של 70 שנה. לכן הבחירה הטובה ביותר תהיה במקום שנחשב לבטוח ולא מדגיש יתר על המידה את ההבדלים בין השתיים".

טראמפ ציין היום בחשבון הטוויטר שלו כי שוחח עם עם נשיא סין שי ג'ינפינג על הפגישה המתוכננת, ואמר כי הנשיא שי העריך את מאמצי ארצות הברית לפתור את המשבר באופן דיפלומטי ולא באלטרנטיבות מבשרות רעות. "סין מוסיפה להיות מועילה", אמר.

לקריאה נוספת:
עם נודלס ובדיחות אישיות: הפגישה ההיסטורית שהובילה לפסגת טראמפ-קים
בליגה של הגדולים: טראמפ יעניק לקים תמונת ניצחון

חיילים דרום קוריאניים בעיירת הגבול פנמונג'ום בחצי האי הקוריאני שבו נפגשו משלחות הצפון והדרום, 21 בפברואר 2018. אי-פי, AP
קו גבול משורטט על האדמה. המתקן בפנמונג'ום שבו נפגשו בפברואר נציגי סיאול ופיונגיאנג/AP, אי-פי

ההנחה היא כי טראמפ ירצה להימנע מפגישה על אדמת קוריאה הצפונית כדי שלא להעניק לגיטימציה לקים ולמשטרו עוד בטרם החלו השיחות. מאידך, לא סביר שהוא ירצה להזמין את קים לבקר באחוזתו בפלורידה, שבה אירח באוגוסט האחרון את נשיא סין שי ג'ינפינג וכן את ראש ממשלת יפן שינזו אבה.

אחת האפשרויות שעלתה היא עיירת הגבול פנמונג'ום הנמצאת באזור המפורז שבין קוריאה הצפונית לדרומית. שם ייערך בחודש הבא מפגש בין קים לבין נשיא הדרום מון ג'ה-אין לכינון מחדש של ערוץ התקשורת בין סיאול לפיונגיאנג. מדובר במפגש ראשון זה יותר מעשור בין ראשי שתי המדינות, במקום שבו נקבעו בשנת 1953 הסכמי שביתת הנשק שסיימו את המלחמה בחצי האי הקוריאני שארצות הברית לקחה בה חלק משמעותי אף היא.

עוד באותו נושא

ארה"ב מבהירה: טראמפ לא ייפגש עם קים ללא צעדים ממשיים

לכתבה המלאה

"סין ממשיכה להיות מועילה": הציוץ של טראמפ

בשטח האתר משורטט קו הגבול ואם הפסגה בין קים לטראמפ תתקיים במקום יוכלו שני המנהיגים ללחוץ זה את ידו של זה מבלי שיצטרכו לחצות ממש את הגבול בין הקוריאות. בביקורו בסיאול בנובמבר האחרון היה אמור טראמפ להגיע אל האזור המפורז, אך הביקור בוטל בנימוק כי מזג האוויר לא אפשר זאת. הבחירה בפנמונג'ום יכולה להיות עדיפה גם מבחינתו של קים - שככל הידוע לא עזב את ארצו בעבר למעט תקופת לימודיו בשוויץ. אתרים אחרים שנשקלים הם בייג'ינג בירת סין וז'נבה שבשוויץ.

פגישה בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ורה"מ ביבי נתניהו, בבית הלבן, וושינגטון 5 במרץ 2018. רויטרס
תכנן לבקר בנובמבר באזור המפורז. טראמפ/רויטרס
קים ג'ונג-און נואם לשנה החדשה 31 בנובמבר 2017. רויטרס
ממעט לצאת את גבולות ארצו. קים/רויטרס

ראש ממשלת שבדיה סטפן לופבן הציע לסייע במגעים לכינון הפסגה - בין השאר בשל העובדה שארצו מחזיקה בשגרירות בפיונגיאנג. "אם הנשיא יחליט ואם שחקני המפתח ירצו בכך נוכל לסייע", אמר לופבן במסיבת עיתונאים בבית הלבן לצדו של טראמפ השבוע. בתוך כך, הלילה דווח בעיתון השבדי "חדשות היום" כי שר החוץ של קוריאה הצפונית רי יונג-הו צפוי לבקר בקרוב במדינה - אולם במשרד החוץ בשטוקהולם סירבו להגיב לידיעה.

התמונות של רייגן וגורבצ'וב מול הזעם של חרושצ'וב

בעבר נפגשו נשיאים אמריקנים עם מנהיגים של מדינות עוינות בזירות שונות, בניסיון להניע מגעים דיפלומטיים לקראת הסדר. פגישות שתוצאותיהן לא תמיד היו חד-משמעיות. ב-1986 נפגשו ברייקיאוויק בירת איסלנד רונלד רייגן ומנהיג ברית המועצות מיכאיל גורבצ'וב. הפגישה אמנם לא הניבה הסכם בין המעצמות אך זכורה בשל תמונותיהם האיקוניות של שני האישים, בשנותיה האחרונות של המלחמה הקרה.

פגישה אחרת, בין גורבצ'וב לבין ג'ורג' בוש האב ב-1989 התקיימה על סיפון ספינה באזור מלטה שבים התיכון. אולם, הגלים העזים והים הסוער הקשו על קיום הפגישות בין משלחות שני הצדדים והביאו לסיומה של הפסגה הימית בטרם עת.

כמה עשורים קודם לכן, כשהמלחמה הקרה הייתה בשיאה, נפגשו ניקיטה חרושצ'וב ודווייט אייזנהאואר בפריז ב-1960. אף על פי שמטרתה המוצהרת של הפסגה הייתה השגת "דו קיום ושלום" השיחות התנהלו במתיחות בצל הפלת מטוס ריגול אמריקני מדגם U2 שאירעה באותה שנה והסתיימו בעזיבת של המנהיג הסובייטי בזעם.

פגישה בין נשיא ארצות הברית רונלד רייגן ומנהיג ברית המועצות מיכאיל גורבצ'וב ברייקיאוויק בירת איסלנד, 1986. אי-פי, AP
ללא הסכם אבל עם צילום משותף. רייגן וגורבצ'וב ברייקיאוויק, 1986/AP, אי-פי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully