וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בליגה של הגדולים: טראמפ יעניק לקים תמונת ניצחון

9.3.2018 / 19:00

הרודן הקוריאני ירוויח יותר כשיעמוד כשווה למנהיג החזק בעולם, בפסגה שגם אחריה לא יסכים להתפרק מנשק גרעיני. אך זהו לא משחק סכום אפס: טראמפ מצליח להצטייר כאיש שלום, וגם אם לא ישיג מאום - ראינו זוכי פרס נובל מופרכים מאלה

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

מעריצי נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, יאמרו שרק הסנקציות הנוקשות וסגנון ה"תחזיקו אותי" שלו הביאו לשינוי בעמדת קוריאה הצפונית. מתנגדיו יאמרו שהוא נתן הרבה מדי, מוקדם מדי, בתמורה לכלום, למעשה, בשלב זה. אבל זה לא באמת משנה. מה שמשנה הוא מבחן התוצאה, ומבחן התוצאה הזה יכול להתרחש לא רק בזמן הפסגה המתוכננת עצמה, אלא גם חודשים ושנים אחר כך.

על פי הרמזים המגיעים משלל מקומות, ההחלטה הייתה של הנשיא האמריקני לבדו. לא של משרד החוץ - וכן, אין ברירה אלא להזכיר שטראמפ לעג בפומבי לשר החוץ שלו רקס טילרסון רק בחודש אוקטובר האחרון על שסבר שיש לנקוט אמצעים דיפלומטיים מול קוריאה הצפונית. ואם אנחנו מאזכרים היסטוריה רחוקה - כלומר כמה חודשים - אז באוגוסט צייץ טראמפ: "ארצות הברית דיברה עם הצפון 24 שנים ושילמה לה דמי סחיטה. דיבורים אינם התשובה!".

עוד בנושא בוואלה! NEWS:
בדרך לפסגה היסטורית: טראמפ הסכים להיפגש עם קים ג'ונג און
כש"איש הטילים" ייפגש עם "הזקן הסנילי": כרוניקה של איומים וציוצים

נשיא ארה"ב טראמפ בכנס שמרני, 23 בפברואר 2018. רויטרס
פסגה - בתמורה לכלום. טראמפ/רויטרס

כמובן, מאז התרחשו לא מעט דברים. מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און הצליח, בלי לוותר בשלב זה על מאום, לקבל שורת הישגים דיפלומטיים, גם בזכות רצון טוב רב מצד קוריאה הדרומית שמנהיגה, מון ג'ה-אין, דוגל במדיניות פייסנית מול השכנה - קרובת המשפחה הסוררת. המעודדות, האחות, כל אלה יצרו רושם עז באולימפיאדת החורף. כעת הוא מקבל פרס לא ייאמן במונחים דיפלומטיים - פסגה כשווה מול שווה עם נשיא ארצות הברית.

את הפסגה שלו הוא כבר קיבל - מול מון, נשיא השכנה מדרום, אבל הוא מצליח לעלות לדרג הגבוה ביותר, ולקבל הזדמנות צילום הצהרות, ומה לא, עם האדם החזק בעולם. זה דבר שאף נשיא אמריקני קודם לא היה מוכן לספק לקוריאה הצפונית.

נשים בצד לרגע את האיומים ההדדיים על השמדה, את הוויכוח על מי מחזיק בכפתור גרעיני גדול יותר ואת "איש הטילים הקטן" - קים עולה כאן ליגה. בתמורה למה בדיוק? להתחייבות שלא הוא נתן אלא ראש סוכנות הביון הדרום-קוריאנית שטוען שקים התחייב כאות רצון טוב לא לערוך ניסויים גרעיניים וניסויי טילים בזמן השיחות.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און בכנס מפלגת הפועלים ב-24 בדצמבר 2017. סוכנות הממשלתית של צפון קוריאה, רויטרס
מקבל פרס לא יאמן. קים/רויטרס, סוכנות הממשלתית של צפון קוריאה

בינתיים, גם וושינגטון לא תפחית את הסנקציות על פיונגיאנג. המשטר, נזכיר, הוא אחד הרצחניים בעולם כעת. משטר של גולאגים ומחנות עבודה, של רצח מתנגדי משטר ואחרים, משטר המספק טכנולוגיה לגרועים במשטרי העולם. ואם הזכרנו אותם - איך טראמפ, האדם שאומר מעל כל במה עד כמה הסכם הגרעין עם איראן גרוע, יגיב לדרישה של קים להכיר בארצו כמעצמה גרעינית, כפי שהיא? הפסגה עם קים אמורה להתקיים בחודש מאי, בדיוק בזמן שבו על פי הדיווחים המגיעים מוושינגטון טראמפ לא יאריך את הסכם הגרעין עם טהראן.

באיראן שותקים, בסין מרוצים

ואיראן עצמה? שותקת. ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן, אומר כי היא נזהרת מאוד מאוד מלהכניס את עצמה להשוואה מול קוריאה הצפונית, כי עמדתה הרשמית היא שהיא אינה מעוניינת כלל בנשק גרעיני. סביר שנראה את כלי התקשורת המזוהים עם המשטר טוענים שהעמדה הנחרצת של משטרו של קים, התגרויותיו בעולם ופיתוח המענה האסטרטגי לארצות הברית הם שהביאו את וושינגטון לשאת ולתת איתו, או לפחות להיפגש איתו.

קוריאה הדרומית מרוצה מהפסגה, ובאופן כללי מרוצה מכל מהלך המפחית ולו באופן זמני את המתח בחצי האי, וזה מובן. יפן מסויגת יותר, חוששת להיות מופקרת על ידי ארצות הברית. סין כמובן מעודדת את המהלך, קוראת להפגנת אומץ שיביא להסכם - שיפחית גם את הלחץ האמריקני עליה.
ברקע הפגישה הצפויה, כשתנאי הפתיחה האמריקניים הם פירוק הצפון קוריאנים מנשק גרעיני - דבר שלא הולך לקרות -ההיסטוריה העגומה של ההסכמים עם קוריאה הצפונית שלא כובדו, בלשון עדינה, וכן הסכם הגרעין עם איראן. טראמפ, אדם שדימויו הציבורי קריטי לו במיוחד בשנת בחירות, לא יכול להיראות כמי שלעג לאובמה ובסופו של דבר חותם על הסכם גרוע, מתוך לחץ, עם פיונגיאנג.

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, עם ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, בפתיחת סעודה ממלכתית בארמון אקאסקה בטוקיו, 6 בנובמבר 2017. רויטרס
ראש ממשלת יפן יגיע לבית הלבן בעיתוי טוב. אבה וטראמפ/רויטרס

התרגיל המשותף של קוריאה הדרומית ויפן יתקיים כמתוכנן, ומיד אחריו יגיע ראש ממשלת יפן שינזו אבה לבית הלבן - בעיתוי טוב, לפני הפסגה המתוכננת. לקוריאה הצפונית היסטוריה של שבירת הסכמים שהושגו. אולי הפעם, אם יגיעו להסכם - וזה "אם" ענק - יהיו אמצעי אכיפה ופיקוח שלא היו בעבר.

בתמורה להתפרקות מנשקו הגרעיני - בין אם הוא מתכוון באמת להתפרק מהנשק או לא - קים ידרוש ערובות למשטרו מארצות הברית, וכן שוושינגטון תיסוג לחלוטין מחצי האי הקוריאני, דבר שלפחות הנצים בממשל יסרבו לו בתוקף.
בשורה התחתונה? לקים יש הישג תעמולתי גדול, כבר בשלב זה. אבל גם לטראמפ, המצטייר כאיש שלום, ושלא במקרה אחוזי התמיכה בו הגיעו היום לשיא של כל הזמנים מאז נבחר. קים מרוויח יותר מהמפגש, וזה ברור. אבל בינתיים זה לא משחק סכום אפס. במקרה הגרוע נחזור לנקודה שבה אנחנו נמצאים כעת, במקרה הטוב או המעולה נראה שקוריאה הצפונית מוכנה אולי לוויתורים מסוימים - אם בגלל לחצים כלכליים, אם בגלל חשש מתקיפה אמריקנית.

בשלב זה מדובר בפנטזיה, שלא לומר גיף הומוריסטי - אבל מה דעתכם על קים ג'ונג און ודונלד טראמפ בעוד כמה שנים, אחרי חתימת הסכם והשמדת מאגרי נשק גרעיני, נפגשים עם מלך נורבגיה כמקבלי הפרס הנכבד ביותר של המין האנושי? נכון, מאוד לא סביר, בשלב מוקדם זה. אבל בואו נזכור - אפילו הם לא יהיו הזוכים המופרכים ביותר בהיסטוריה של פרס נובל לשלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully