וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב מבהירה: טראמפ לא ייפגש עם קים ללא צעדים ממשיים

דוברת הבית הלבן אמרה כי הנשיא לא ייפגש עם שליט קוריאה הצפונית אם לא יינקטו פעולות משמעותיות. ואולם, גורם בכיר אמר כי אין מדובר בהצבת תנאים חדשים. טראמפ אמר כי הסכם עם פיונגיאנג נמצא בהכנה: "יהיה טוב לעולם"

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לא ייפגש עם עם שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און אם לא יראה "צעדים משמעותיים" מצד פיונגיאנג - כך אמרה אמש דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס. זאת ברקע הביקורת על כך שהסכמתו של טראמפ לפסגה ההיסטורית תחזק את מעמדו של קים המבודד.

"הנשיא לא יערוך את הפגישה בלי פעולות וצעדים ממשיים שיינקטו על ידי קוריאה הצפונית, כך שהוא באמת יקבל משהו", אמרה. היא לא פירטה אילו צעדים קוריאה הצפונית צריכה לעשות, וגורם רשמי בבית הלבן אמר בהמשך כי היא לא התכוונה להציב תנאים חדשים לפני השיחות.

עם זאת, דבריה היו סימן לכך שקץ המתיחות בין שתי המדינות סביב תכנית הגרעין של פיונגיאנג, שהתחייבה שלא לערוך ניסויים עד לפגישה, אינו ודאי.

עוד בנושא
בדרך לפסגה היסטורית: טראמפ הסכים להיפגש עם קים ג'ונג און
בליגה של הגדולים: טראמפ יעניק לקים תמונת ניצחון
כש"איש הטילים" ייפגש עם "הזקן הסנילי": כרוניקה של איומים וציוצים

מנהיג צפון קוריאה נותן הדרכה במפעל טרקטורים פיונגיאנג, קוריאה הצפונית 15 בנובמבר 2017. רויטרס
"הפגישה לא תתקיים אם לא יקוימו ההבטחות שלו". קים/רויטרס

טראמפ, שקיבל את ההחלטה להיפגש עם קים בעצמו ובספונטניות, לא עזר לבאר את הבלבול בנושא מועד השיחות וקיומם של תנאים מקדימים אפשריים, כשכתב בטוויטר שלו: "הסכם עם קוריאה הצפונית נמצא בהכנה והוא יהיה, אם יושלם, הסכם טוב עבור העולם. הזמן והמקום ייקבעו".

הסכמתו של טראמפ לפגישה ראשונה בין מנהיגי ארצות הברית וקוריאה הצפונית התקבלה אחרי שנה של סדרת שיגורי טילים וניסוי גרעיני מצד פיונגיאנג, ושורה ארוכה של סנקציות מכאיבות ואיומים בפעולה צבאית מצד ארצות הברית.

טראמפ וקים אף החליפו עלבונות אלו עם אלו, כשנשיא ארצות הברית כינה את מנהיג קוריאה הצפונית "איש הטילים הקטן" ו"כלבלב חולה", ואילו האחרון תיאר אותו כ"משוגע זקן".

עוד באותו נושא

בליגה של הגדולים: טראמפ יעניק לקים תמונת ניצחון

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במפגש עם משלחת מקוריאה הדרומית בבית הלבן, 8 במרץ 2018. רויטרס
"אם ההסכם יושלם הוא יהיה טוב לעולם". טראמפ/רויטרס

ההפשרה במתיחות החלה לאחר נאומו של קים לרגל השנה החדשה, כשאמר שהוא מעוניין להשתתף במשחקי החורף בקוריאה הדרומית בפברואר. פיונגיאנג שלחה משלחת ספורטיבית ודיפלומטית, בראשות אחותו של קים, שהזמינה את נשיא קוריאה הדרומית, מון ג'ה-אין, לפגישה עם אחיה.

בתחילת השבוע, שיגרה סיאול משלחת של בכירים ביטחוניים לפיונגיאנג כדי לארגן את הפסגה הראשונה בין מנהיגי הקוריאות זה יותר מעשור. אחרי שעדכן את הממשלה מבית, יצא ראש המשלחת והיועץ לביטחון לאומי של קוריאה הדרומית, צ'ונג יו-יונג, לוושינגטון והעביר לטראמפ את המסר שקים רוצה להיפגש.

שר החוץ האמריקני רקס טילרסון בוושינגטון, 12 בדצמבר 2017. רויטרס
"המדיניות שלנו הצליחה". טילרסון/רויטרס

סגנו של טראמפ, מייק פנס, אמר אמש כי רצונו של קים להיפגש עם הנשיא הוא הוכחה להצלחת האסטרטגיה של טראמפ לבידוד פיונגיאנג. לדבריו, וושינגטון לא עשתה ויתורים והגבירה בהתמדה את הלחץ על המשטר המבודד.

שר החוץ של ארצות הברית רקס טילרסון אמר כי מדיניות החוץ המוצלחת של ארצות הברית נשאה פירות. לדבריו, "כמו שראינו ביממה האחרונה, המדיניות שלנו בנושא קוריאה הצפונית הצליחה".

בעולם בירכו על ההתפתחות. נשיא סין שי ג'ינפינג אמר אתמול לטראמפ כי הוא מעריך את רצונו לפתור את המשבר עם קוריאה הצפונית. שי אמר בשיחה טלפונית כי הוא מקווה שכל הצדדים יוכלו להפגין רצון טוב ולהימנע מכל פעולה שעשויה להשפיע או להפריע לשיפור המצב בחצי האי הקוריאני.

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש מסר מוקדם יותר אתמול כי הוא "מעודד מהפגישה המתוכננת". בהודעה שפרסם דוברו אמר כי "הוא משבח את המנהיגות וחזון של כל הנוגעים בדבר, וחוזר על תמיכתו בכל המאמצים לפירוז חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני בדרכי שלום, בהתאם להחלטות מועצת הביטחון".

בתוך כך, בעיתון השבדי "Dagens Nyheter" דווח מוקדם יותר כי שר החוץ של קוריאה הצפונית רי יונג-הו יבקר בשבדיה בקרוב. שר החוץ השבדי סירב להגיב לדיווח.

(עדכון ראשון: 22:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully