וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לפסגה היסטורית: טראמפ הסכים להיפגש עם קים ג'ונג און

9.3.2018 / 11:45

נשיא ארה"ב קיבל את הזמנתו של מנהיג צפון קוריאה, שהבטיח להשהות את הניסויים, בהזמנה שהועברה על ידי משלחת דרום קוריאנית. המפגש הראשון אי-פעם בין מנהיגי שתי המדינות אמור להתקיים במאי. טראמפ: "יש התקדמות, אבל הסנקציות יישארו". נשיא דרום קוריאה בירך: "זה נס"

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הסכים להיפגש עם מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און - כך מסר הלילה (שישי) הבית הלבן, בהודעה דרמטית על תפנית ביחסים בין שני המנהיגים שהחליפו ביניהם איומים הדדיים בשנה החולפת וקירבו את חצי האי הקוריאני למלחמה נוספת. טראמפ הדגיש כי הסנקציות על פיונגיאנג יישארו במקומן עד שיושג הסכם סופי.

ההכרזה על הפגישה המתוכננת - הראשונה אי-פעם בין מנהיגי ארצות הברית וקוריאה הצפונית - הגיעה במהלך ביקורה של משלחת מקוריאה הדרומית, שנפגשה עם קים בפיונגיאנג מוקדם יותר השבוע. לפי ראש המשלחת, צ'אנג ווי-יונג, קים "מחויב לפירוז" חצי האי הקוריאני ולהשעיית הניסויים הגרעיניים ושיגורי הטילים.

צ'אנג אמר את הדברים לכתבים בבתי הלבן, אחרי שתדרך את טראמפ על פגישותיו עם מנהיג קוריאה הצפונית. לדבריו, התרגיל הצבאי המתוכנן בין ארצות הברית לקוריאה הדרומית יתקיים כסדרו בחודש הבא, וכי מנהיג קוריאה הצפונית מודע לכך. בעבר התעקשה פיונגיאנג על עצירת התרגילים הללו בטרם יתאפשר לפתוח במשא ומתן.

בהצהרה שפרסם בוושינגטון פוסט, אמר שגריר קוריאה הצפונית לאו"ם כי "ההחלטה האמיצה" של קים תעזור להבטיח את "השלום והיציבות בחצי האי הקוריאני ובאזור מזרח אסיה".

עוד ידיעות מהעולם בוואלה! NEWS:
למרות הלחץ העולמי: טראמפ הטיל מכסים על ייבוא מתכות לארה"ב
שלג כבד ומאות אלפים ללא חשמל: סופה עזה מכה בצפון-מזרח ארה"ב
לרגל יום האישה הבינלאומי: שביתת נשים חסרת תקדים בספרד

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במפגש עם משלחת מקוריאה הדרומית בבית הלבן, 8 במרץ 2018. רויטרס
תודרך על השיחות עם קים. טראמפ והמשלחת הדרום קוריאנית/רויטרס

"אנחנו מתכננים פגישה", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו אחרי ששוחח עם צ'אנג, בצעד הגדול ביותר שנקט בתחום מדיניות החוץ מאז נכנס לתפקיד לפני יותר משנה. "נעשה התקדמות גדולה, אך הסנקציות יישארו עד להשגת הסכם", הוסיף.

הבכיר הדרום קוריאני אמר כי טראמפ הסכים להיפגש במאי בעקבות הזמנתו של קים, וגורם אמריקני בכיר אמר מאוחר יותר כי הפגישה עשויה להתקיים "בתוך כחודשיים, אך הזמן והמיקום המדויקים טרם נקבעו".

בעקבות החדשות הדרמטיות מוושינגטון במהלך הלילה, השווקים באסיה רשמו הבוקר עליות שערים.

עוד באותו נושא

ההפתעה של קים: קורץ לדרום קוריאה - אבל מעוניין בטראמפ

לכתבה המלאה
מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און עם ראש לשכת הביטחון הלאומי של קוריאה הדרומית, צ'אנג ווי-יונג, 6 במרץ 2018. רויטרס
העביר מסר מפויס. קים וראש המשלחת הדרום קוריאנית/רויטרס

טראמפ כבר הכריז בעבר כי הוא מעוניין להיפגש עם קים, אך אמר כי הזמן המתאים לאותן שיחות טרם הגיע. הוא אף לעג לשר החוץ שלו רקס טילרסון באוקטובר האחרון, כשאמר שהוא "מבזבז" את זמנו בניסיון לשוחח עם קוריאה הצפונית. הוא אף איים להשמיד את המשטר הקומוניסטי וכינה את קים "איש הטילים הקטן". קים, בתגובה, כינה אותו "זקן משוגע".

קים יו ג'ונג, אחותו של מנהיג קוריאה הצפונית, יושבת מאחורי סגן נשיא ארה"ב מייק פנס במשחקי החורף בפיונגצ'נג, קוריאה הדרומית, 9 בפברואר 2018. רויטרס
ההפשרה החלה במשחקי החורף. אחותו של קים מאחורי סגן נשיא ארה"ב פנס/רויטרס

יועציו של טראמפ הביעו חשש מהמחוות הדיפלומטיות של קוריאה הצפונית, לנוכח כישלונות העבר שלה לעמוד בהתחייבויותיה הבינלאומיות וחוסר ההצלחה של ממשל אמריקנים קודמים להביא לפירוקה מנשק גרעיני. פיונגיאנג כבר הבטיחה בעבר לעצור את הניסויים, אך חידשה אותם כשפרשה מהשיחות הבינלאומיות.

השיחות האחרונות - פורום השישיה - קרסו ב-2008, בעיקר מאחר שקוריאה הצפונית סירבה לאפשר גישה לפקחים כדי שאלו יוודאו שהיא עצרה את פיתוח תכנית הגרעין שלה. כמה ניסיונות נוספים לאחר מכן לחידוש המגעים קרסו אף הם.

"טראמפ הוכיח את עצמו כמי שסוגר עסקאות"

גורם בכיר בממשל הסביר לרויטרס כי טראמפ נענה למפגש מאחר ש"הגיוני להיפגש עם אדם שבאמת יכול לקבל החלטות מאשר לחזור על ההתנהלות המרוחקת מהעבר". לדבריו, "הנשיא טראמפ הוכיח את עצמו כמי שסוגר עסקאות".

הסנאטור הרפובליקני לינדזי גהראם, שנחשב לנץ מדיני, אמר כי עמדתו הקשוחה של טראמפ יצרה את התקווה הטובה ביותר זה כמה עשורים לפתרון האיום בדרכי שלום. "אזהרה לנשיא קוריאה הצפונית קים ג'ונג און - הדבר הגרוע ביותר שאתה יכול לעשות זה לפגוש את הנשיא טראמפ באופן אישי ולנסות לשחק בו", כתב בטוויטר. "אם תעשה זאת, זה יהיה הסוף שלך - וסוף המשטר שלך".

מנגד, כמה גורמים ומומחים אמריקנים מודאגים מכך שקוריאה הצפונית תוכל לקנות זמן כדי להתקדם ולשפר את הארסנל הגרעיני שלה אם היא תמרח את השיחות עם וושינגטון. בכירי קהילת המודיעין והצבא בארצות הברית אמרו בחודשים האחרונים כי קוריאה הצפונית מתקרבת להשלמת היכולת לשגר טיל בליסטי בין-יבשתי שיפגע בארצות הברית.

קוריאה הדרומית מברכת, יפן חוששת

נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה-אין, שהוביל את ההפשרה מול הצפון בזמן משחקי החורף שאירחה ארצו בחודש שעבר, אמר כי הפסגה תסלול את הדרך לפירוז חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני. מון הודה לטראמפ על ההחלטה להיפגש עם שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג אין.

"תודה לך על שקיבלת החלטה אמיצה", אמר מון. "המפגש יכול להוביל לכך שקוריאה הצפונית תוותר לחלוטין על תוכנית הנשק הגרעיני שלה, אני צופה תוצאות משמעותיות לפגישה. זה נס".

יפן הביעה זהירות וראש הממשלה שינזו אבה אמר כי שוחח עם טראמפ וסיכם עמו כי הקהילה הבינלאומית צריכה להמשיך להפעיל לחצים מקסימליים על קוריאה הצפונית. אבה אמר לעיתונאים כי הוא מקווה לבקר בארצות הברית בחודש הבא כדי לשוחח עם טראמפ בנושא תכנית הגרעין של פיונגיאנג.

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און בסיור בפיונגיאנג, ינואר 2018. רויטרס
יעמוד במילתו? קים ג'ונג און/רויטרס

בסין וברוסיה, המקורבות לקוריאה הצפונית, בירכו על ההתקדמות הדיפלומטית. "אנחנו שמחים שהם סוף סוף עשו את הצעד הראשון הזה", נמסר ממשרד החוץ בבייגי'נג, שכינה את ההתפתחויות האחרונות "סימנים חיוביים".

שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, אמר כי מדובר "בצעד בכיוון הנכון". הוא הוסיף: "זאת לא צריכה להיות רק פגישה, אלא פתח להמשך התהליך הדיפלומטי במלואו".

(עדכון ראשון: 2:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully