וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הלחץ העולמי: טראמפ הטיל מכסים על ייבוא מתכות לארה"ב

8.3.2018 / 23:05

הנשיא חתם על הצו המטיל מסים על פלדה ואלומיניום, בטענה כי הייבוא פוגע בכלכלה. שכנותיה של ארה"ב הוחרגו, אך באיחוד מזהירים מהשלכות חמורות. המהלך עורר סערה גם בממשל טראמפ, כשיועצו הכלכלי הבכיר התפטר בשל התנגדותו לצעד. טראמפ: "לא רוצים לשלם? בואו לארה"ב"

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חתם הערב (חמישי) על מכסי מגן מפני ייבוא פלדה ואלומיניום, חרף אזהרות האיחוד האירופי, סין ושכנותיה של ארצות הברית מהמהלך. בשל הלחץ הרב שהופעל על הממשל בימים האחרונים, הוחרגו מהצו קנדה ומקסיקו.

טראמפ חתם על הצו בחדר הסגלגל בנוכחות בכירי המגזר התעשייתי, והוא ייכנס לתוקף בתוך עשרה עד 15 יום. מכסי המגן קובעים מס של 25% על יבוא פלדה ו-10% על ייבוא אלומיניום, ובעקבות זאת הזהירו באיחוד האירופי כי הם מגבשים רשימה של מוצרים אמריקניים שעליהם יוטלו צעדים דומים בתגובה.

טראמפ הגיב על הביקורת הבינלאומית, ואמר כי, "כמה מהמדינות שמתייחסות בצורה הגרועה ביותר לארצות הברית מבחינת סחר ומבחינה צבאית הן בעלות בריתה".

לקריאה נוספת:
טילים מדויקים, בכמה זירות: כך מתכונן צה"ל עם צבא ארה"ב למלחמה
פנס: אם הסכם הגרעין לא יתוקן בקרוב - ארה"ב תיסוג ממנו

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חתם על צו המטיל מכסים על ייבוא פלדה ואלומיניום, 8 במרץ 2018. רויטרס, רויטרס
צעדים שנויים במחלוקת. טראמפ, הערב/רויטרס, רויטרס

יחד עם טראמפ נכחו בחדר בזמן החתימה על הצו קבוצת עובדים מתעשיית הפלדה. עם ההצהרה שמסר למצלמות כלי התקשורת פנה הנשיא לעובדים ואמר להם כי הם "עמוד השדרה של אמריקה". הוא הוסיף כי "אני מכיר אתכם זמן רב. עלינו להגן על תעשיית הפלדה שלנו, ובאותו הזמן להראות גמישות כלפי חברי האמת שלנו מבחינת סחר ומבחינה צבאית".

"תעשיית הפלדה חיונית לביטחוננו", אמר טראמפ. "במשך שנים היא נוצלה לרעה על ידי עסקאות לא הוגנות שהביאו לפיטורים המוניים, וזה הולך להיגמר. זה לא רק אסון כלכלי - אלא אסון ביטחוני".

המהלך של טראמפ שנוי במחלוקת גם בתוך ממשלו, ויועצו הכלכלי הבכיר גארי כהן התפטר מתפקידו השבוע בשל התנגדותו לצעדים, שעלולים לפגוע בסופו של דבר בכלכלה האמריקנית. היום אמר נשיא ארצות הברית כי כהן עשוי לשוב לממשלו בעתיד.

עוד באותו נושא

היועץ הכלכלי של טראמפ התפטר בשל מחלוקת על הטלת מכסים

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חתם על צו המטיל מכסים על ייבוא פלדה ואלומיניום, 8 במרץ 2018. רויטרס, רויטרס
טראמפ מציג את הצו בחתימתו/רויטרס, רויטרס
"עובדים מיומנים בתחום הם דבר חיוני שיש להגן עליו. כל הנשיאים שלנו הבינו שאמריקה חייבת שתהיה לה תעשייה עצמאית"

עם הצגת הצו אמר טראמפ כי הייבוא "גרם למפעלים שלנו לפשוט רגל". לדבריו, "אנחנו רוצים לייבא פלדה, אבל שזה יהיה הוגן. אנחנו לא נטיל מסים על פלדה שמיוצרת כאן. אתם לא רוצים לשלם כאן? תביאו את המפעלים לארצות הברית". הוא הסביר כי מדובר בהחלטה שהתקבלה לאחר תשעה חודשים של בחינה שביצע משרד הסחר שעקב אחר "המשבר בתעשיית הפלדה שמאיים על בטחוננו ורע עבורנו גם מבחינה כלכלית".

טראמפ דיבר על המשבר בענף במונחים של "מתקפה על ארצנו" והוסיף כי "השוק העולמי הוצף במתכות זולות שיצרו עבודות במדינות אחרות ולקחו עבודות מהמדינה שלנו. למשל, לוקח לסין חודש לייצר כמות פלדה שמייצרים באמריקה בשנה, כי מפעלים נסגרו בכל רחבי ארצות הברית". הוא הביע תקווה כי הטלת המכסים "תגרום להם לפעול שוב ולייצר שוב וזה יהיה נהדר עבור ארצנו".

בדבריו ציין כי "ייבוא אלומיניום כיום עומד על 90% מהביקוש בארצות הברית" וכי "שישה מפעלים גדולים נסגרו מאז שנת 2012. זה לא עניין של בחירה, אלא של הכרח. בינתיים ראינו שבמדינת אילנוי הודיעו אתמול על פתיחה מחודשת של מפעל שיעסיק 500 עובדים".

עוד אמר טראמפ כי "עובדים מיומנים בתחום הם דבר חיוני שיש להגן עליו. כל הנשיאים שלנו הבינו שאמריקה חייבת שתהיה לה תעשייה עצמאית. כל הפוליטיקאים ראו מה קרה לארצנו, אני מדבר על זה כבר 25 שנה. אבל הפוליטיקאים לא עשו כלום. המפעלים שלנו החלידו ונסגרו, ערים הפכו לערי רפאים, בגדו בעובדים. והבגידה הזו נגמרת. אני היום ממלא את ההבטחה שנתתי בקמפיין. אמרתי בואו נרוץ לנשיאות ונראה מה יקרה. וחלק מהסיבה שזה קרה - זה בזכותכם, העובדים".

האו"ם: ההחלטה של טראמפ תפגע במדינות עניות יותר

ראש סוכנות הסחר והפיתוח באו"ם מוקישה קיטואי הגיב לחתימתו של טראמפ על צו המכסים ואמר כי המהלך יפגע במדינות עניות יותר. לדברי קיטואי כי מדינות אלה "נפגעות מהתהליך, אבל יש מעט מה לעשות עכשיו, מפני שאין ביכולתן של מדינות מתפתחות לנקוט בפעולות נגד".

האיחוד האירופי המשיך עד הרגע האחרון לקרוא לטראמפ לשנות את דעתו. "היינו בקשר עם הרשויות האמריקניות בשבועות ובימים האחרונים, וניסו לשכנען שלא לגרום לנזקים גדולים לכלכלה האמריקנית ולכלכלה העולמית", אמר סגן נשיא הנציבות האירופית, יורקי קאטאינן.

נציבת הסחר, ססיליה מלנסטרום, אמרה כי האיחוד - גוש הסחר הגדול ביותר בעולם - דוחה את טענותיו של טראמפ ולפיו המכסים מוגנים בזכות הבינלאומית להגנה על הביטחון הלאומי. לדבריה, אם אותם מכסים יוטלו, האיחוד ומדינות אחרות יפנו לארגון הסחר הבינלאומי.

"אנחנו לא מבינים כיצד אפשר לראות באיחוד האירופי, בחברות ובבעלות ברית בנאט"ו, איום על ביטחונה של ארצות הברית", אמרה נציבת הסחר לכתבים. "ממה שאנחנו מבינים, המניע של ארצות הברית הוא צעד הגנה כלכלי, ולא ביטחוני".

(עדכון ראשון: 22:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully