וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פנס: אם הסכם הגרעין לא יתוקן בקרוב - ארה"ב תיסוג ממנו

6.3.2018 / 2:24

סגן נשיא ארה"ב נאם בכנס השנתי של ועידת איפא"ק ואמר כי "ארה"ב לעולם לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני". היילי אמרה כי היא מקווה להשתתף בחנוכת השגרירות בחודש מאי: "ירושלים הייתה ותמיד תהיה הבירה של ישראל"

צילום: שלומי גבאי, רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: ביקור פנס בישראל, בינואר האחרון)

סגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס, אמר הלילה (שלישי) כי "אם הסכם הגרעין לא יתוקן בקרוב, ארצות הברית תיסוג ממנו". בדברים שנשא בפני באי הוועידה השנתית של השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק, הוסיף פנס כי "ארצות הברית לעולם לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני".

עוד אמר סגן הנשיא כי "ארצות הברית עומדת לצד ישראל - היום, מחר ותמיד. אנחנו עומדים לצד ישראל כי ערכיה הם ערכינו. מטרותיה הן מטרותינו. הנשיא עמד במחויבותו לבעלת בריתנו הקרובה. נשיאים רבים הבטיחו להכיר בירושלים, הנשיא טראמפ יישם".

בהמשך סיפר פנס על ביקורו בישראל מוקדם יותר השנה. "היה לי הכבוד בינואר השנה להיות סגן הנשיא הראשון שנאם בפני הכנסת, בבירת ישראל ירושלים", אמר. "כפי שהנשיא אמר, בכך הכרנו במציאות". פנס אמר בעברית: "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה".

סגן נשיא ארה"ב מייק פנס נואם בפני הכנס השנתי של ועידת איפא"ק, 6 במרץ 2018. AP
"הכרנו במציאות". פנס, הלילה/AP

גם שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, נאמה הלילה בוועידה והתקבלה בתשואות רמות וממושכות. "כשאני באה לאיפא"ק, אני נמצאת עם חברים. באו"ם, לא תמיד יש לנו חברים", היא אמרה.

היא סיפרה כי זמן קצר אחרי בחירות 2016, הציע לה הנשיא דונלד טראמפ את תפקיד השגרירה באו"ם. "אמרתי לו שאני מושלת, אני לא יכולה להיות שגרירה. אני לא רק ראש מדבר, אני אגיד מה שאני מאמינה בו. הנשיא טראמפ אמר 'זו בדיוק הסיבה שבגללה אני רוצה שתעשי את זה'. אני חושבת שהוא עמד במילתו, וגם אני".

היא התייחסה לראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת, ואמרה: "אולי ראיתם שלעריקאת יש עצה בשבילי, הוא אמר לי לשתוק. אני תמיד אדבר בכבוד אבל לעולם לא אשתוק".

שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי נואמת בפני הכנס השנתי של ועידת איפא"ק, 6 במרץ 2018. AP
היילי, הלילה/AP

לדבריה, "הדבר החשוב ביותר הוא לא לפחד להתעמת עם המוסכמות. אני יודעת דבר אחד: לעמוד לצד חבריך זה קריטי. ביום הראשון פניתי לארבעה שגרירים: שגרירי צרפת, בריטניה, אוקראינה ולדני דנון. רק חודש קודם לכן החלטה 2334 עברה. זו הייתה בושה לארצות הברית. ביום הראשון בתפקיד הבטחתי כי במשמרת שלי זה לעולם לא יקרה יותר".

על ההכרה בירושלים והעברת השגרירות אמרה היילי: "כמו אמריקנים רבים, גם אני ידעתי איפה נמצאת הבירה של ישראל כשנכנסתי לתפקיד. ידעתי שירושלים הייתה ותמיד תהיה הבירה של ישראל. זה לא משהו שנוצר על ידי ההחלטה של ארצות הברית. ארצות הברית היא לא זו שהפכה את ירושלים לבירה.

שגרירות ארצות הברית. AP
"ארה"ב לא זו שהפכה את ירושלים לבירה". שגרירות ארצות הברית בתל אביב/AP

"הנשיא טראמפ פשוט הכיר במציאות שממשלי עבר התכחשו אליה זמן רב מדי. ירושלים היא הבירה של ישראל, זו עובדה ולנשיא טראמפ היה אומץ להכיר בזה בזמן שלאחרים לא היה אומץ. בעתיד, כולם יכירו בכך". היא הוסיפה כי היא עשויה לבקר בארץ בחודש מאי: "מקווה להצטרף לשגרירנו דיוויד פרידמן ביום שבו נפתח את השגרירות בירושלים", אמרה.

היילי סיכמה את דבריה בכך שאמרה: "ישראל לא הולכת לשום מקום. כשהעולם יכיר בזה, נוכל להתקדם לקראת השלום כי אז נעסוק במציאות במקום בפנטזיות".

מנהיג הדמוקרטים בסנאט, צ'אק שומר, נואם בפני הכנס השנתי של ועידת איפא"ק, 6 במרץ 2018. AP
"אין שלום כי פלסטינים רבים מדי לא רוצים אף מדינה יהודית". שומר, הלילה/AP

גם מנהיג הדמוקרטים בסנאט, צ'אק שומר, נאם בפני הוועידה ואמר כי ההתנחלויות אינן המכשול לשלום. "כולם ראו מה קרה אחרי שישראל נסוגה מעזה", אמר. "יש שאומרים שהגבולות הם הבעיה, אבל אהוד ברק עשה ויתורים מרחיקי לכת. וערפאת הוא זה שדחה את זה".

עוד אמר שומר: "וזה בוודאי לא בגלל שהעברנו את השגרירות למקום שאליו היא שייכת. האמת היא שאין שלום כי פלסטינים רבים מדי לא רוצים אף מדינה יהודית. אמריקנים רבים לא מכירים את ההיסטוריה ואומרים שצריך להאשים את שני הצדדים. הם לא יודעים שישראל לא תמיד הייתה חזקה. הם לא מבינים שאם ישראל תהיה חלשה, שכנותיה מיד ינסו להשמידה". שומר, שהוא יהודי, סיפר כי התפלל לשלום ישראל: "בשנת 67 חששנו שידחפו את ישראל לים. התפללנו להצלת ישראל. לשמחתנו ימים אלה חלפו".

הוא הביע תמיכה בהעברת "חוק טיילור פורס" (הפסקת סיוע החוץ לרשות הפלסטינית עד שתפסיק לשלם משכורות למשפחות מחבלים). "רבים מאמינים שהרשות רק רוצה שלום. החוק הזה מתמודד עם האמת המרה, שהרשות הפלסטינית עוזרת באופן אקטיבי לטרוריסטים יום-יום", אמר שומר. על תנועת ה-BDS אמר: "יש לזה רק שם אחד. אנטישמיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully