וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדים, לא חרדים: משבר הגיוס יוכרע בחדר סגור עם עורכי דין

9.3.2018 / 10:39

ההערכה במערכת הפוליטית היא שהחלטת נתניהו לגבי המשבר שמאיים לפרק את הממשלה לא נמצאת בשדה הפוליטי, אלא בזה הפלילי. במסדרונות הכנסת מנסים לגבש פשרה, ותוהים אם ראש הממשלה יעדיף בחירות בשל השגשוג בסקרים - או שירצה להגיע להחלטת היועמ"ש כשהוא עדיין מכהן

צילום: אבי כהן, רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

מי שנכנס השבוע לחדר ועדת הכספים של הכנסת הרגיש כמו בעולם מקביל. בעוד כותרות האתרים ומהדורות החדשות עוסקות במשברים פוליטיים וספקולציות על תאריכים לבחירות, חברי הוועדה קיימו דיוניים קדחתניים על תקציב 2019 וחוק ההסדרים. מחוץ לחדר, ראש הממשלה ושותפיו לקואליציה טיפסו על עצים, פיזרו איומים, הציבו אולטימטומים, וקיימו אינספור ערוצים מקבילים בניסיון לגבש פשרה שתמנע את התפרקות הממשלה. אבל רוחות המשבר לא חדרו את דלת ועדת הכספים, שהתקדמה לקראת ההצבעות הסופיות על התקציב בתחילת השבוע הבא, הכול לפי לוח הזמנים, בבחינת עסקים כרגיל.

תחושה דומה של דיסוננס עלתה מהתבוננות בראש הממשלה, שהעביר את הימים הדרמטיים בחיק חברים ומעריצים בוושינגטון ונתן שואו מהסרטים, כאילו אין צרות - פוליטיות ופליליות - בבית. יומיים לפני שהמריאו לאמריקה הנוצצת, נתניהו ורעייתו בילו שעות עם חוקרי המשטרה כשנחקרו באזהרה בתיק 4000, ובלילה הראשון שלהם בבלייר האוס התבשרו שאיבדו את מקורבם, ניר חפץ, לטובת עדות מדינה. בארץ התווכחו פרשנים ומשפטנים אם המהלך של חפץ הוא אכן רעידת אדמה וניתחו את עתידו המשפטי העגום, אבל בארצות הברית נתניהו זרח ופרח, וכשהתבדח כי הוא "נהנה מהחקירות", אפשר היה להאמין לו.

עוד בוואלה! NEWS:
בכירים בקואליציה: ליברמן הוא המכשול העיקרי לפתרון משבר הגיוס
אמסלם לחבריו בקואליציה: לא אוהב את התפקיד, קחו אותו ממני מחר
בכירי יהדות התורה מבהירים: "אין כל התקדמות במשבר חוק הגיוס"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה. רויטרס, רויטרס
נלחם או מדחיק? נתניהו/רויטרס, רויטרס

מהפגישה עם הנשיא טראמפ בבית הלבן, דרך הנאום האינטראקטיבי הסוחף בוועידת איפא"ק ועד למפגש הפרידה היוקרתי מיו"ר הסוכנות, נתן שרנסקי, בניו יורק, באף נקודה בלו"ז עמוס האירועים של נתניהו לא היה ניתן להבחין במצוקה, אפילו לא הקלה שבקלות. "הוא במלחמת הישרדות, והוא נלחם עד הסוף", אמר אחד מחבריו של נתניהו לשולחן הממשלה בהערצה, אבל היו גם בכירים בקואליציה שפירשו זאת אחרת - כהדחקה.

כך או אחרת, הפוקר פייס שנתניהו שמר עליו בהצלחה כה רבה הקשה מאוד על היכולת של שותפיו לאן פניו מועדות, וחלק לא מבוטל מהשיחות שלהם עסק בניסיון לפצח אם אכן גמלה בלבו ההחלטה ללכת לבחירות מוקדמות. חלק מראשי הקואליציה העבירו לילות ארוכים בניסיון למצוא מתווה שיפתור את משבר הגיוס, אבל הנעלם הגדול הזה - מה נתניהו רוצה - שהיה מלכתחילה המפתח הראשי, הלך ותפח. רק היום אחרי הצהריים, אחרי שינחת בישראל, תתחיל העננה שמעליו לאט לאט להתפזר.

הפתרון שיכול להציל את הקואליציה מבחירות מוקדמות כבר בושל עבור נתניהו, אבל הוא תבשיל די מורכב, כי הוא דורש שינויים עדינים אצל כל אחד ממרכיבי המרקחת - ליצמן, ליברמן וכחלון, וכולם מחכים לשף שיבחש בתוך הסיר העמוק. ההערכה הרווחת במערכת הפוליטית היא שההחלטה של נתניהו לא נמצאת בכלל בשדה הפוליטי אלא בשדה המשפטי והפלילי, ושהיא תתקבל בעצה אחת עם סנגוריו, שאותם הוא צפוי לפגוש במוצאי שבת או ביום ראשון בבוקר - רק לפני שיפגוש את כל השחקנים בישיבת הממשלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
עבודה משותפת של משרד האוצר ומשהב"ט: "הישג גדול בתחומי החברה והבטחון". צילום: אלי מנדלבאום ודוברות כולנו, עריכה: יאיר דניאל, מערכת וואלה! NEWS
רוקחים תבשיל מורכב. כחלון וליברמן/מערכת וואלה! NEWS, צילום: אלי מנדלבאום ודוברות כולנו, עריכה: יאיר דניאל

עד שיחזור, השיקולים שעשויים להנחות את נתניהו לכאן או לכאן היו שיחת היום במסדרונות הכנסת השבוע. לפי תזה אחת, שזכתה לפופולריות מוגברת אצל בכירי הליכוד שכבר החלו להתכונן לאפשר של פריימריז בזק אחרי פסח, נתניהו הבין שכתב אישום הוא לא שאלה של אם, אלא של מתי, ולכן זה הטיימינג המושלם לבחירות מוקדמות: בין המלצות המשטרה לבין החלטת היועץ המשפטי לממשלה, כשאמות הספים הציבוריות והפוליטיות עדיין לא רועדות, ולהיפך - הוא רק משגשג בסקרים.

הסקרים מראים שאם נתניהו היה הולך לבחירות עכשיו, הוא היה זוכה בניצחון סוחף. לכן הוא נחשב לשחקן היחיד שיש לו אינטרס להקדים אותן לחודש יוני, כדי שיוכל גם לרכב על גל חגיגות יום העצמאות ה-70 והעברת שגרירות ארצות הברית לירושלים. מנגד, יש גם תזה אחרת לגמרי, שגורסת שבחירות זה הדבר האחרון שנתניהו צריך עכשיו, לא מבחינה פוליטית ולא מבחינה משפטית. "אין לנתניהו בשביל מה לוותר בהתנדבות על שנה וחצי בכיסא בבלפור ולצאת לקמפיין שילווה בהדלפות מתמידות מחדרי החקירות,, אמר אחד מבכירי הקואליציה אתמול. "גם עורכי הדין של נתניהו אומרים לו שעדיף לו לשבת מול חוקרי המשטרה ולהגיע להחלטה של היועץ המשפטי כראש ממשלה, ולא כמועמד".

יצחק הרצוג ונפתלי בנט בוועידת הפיננסים, מרץ 2015. דור נבו, מערכת וואלה! NEWS
דנים גם בממשלה חלופית. בנט והרצוג/מערכת וואלה! NEWS, דור נבו

נתניהו ניסה לפזר את הספקות בדבר כוונותיו בהצהרות מבוקרות לתקשורת שבהן הכריז שהוא מעוניין שהממשלה תאריך את ימיה, והשאיר את עיקר ניהול המשבר בידי ראש הסגל שלו יואב הורביץ, ובידי השר יריב לוין. בתחילת השבוע סיכמו לוין ויו"ר הקואליציה דוד אמסלם עם יו"ר ועדת הכספים משה גפני כי למרות משבר הגיוס יתקיימו ההצבעות על התקציב כסדרם, כך שמבחינת לוחות הזמנים הטכניים - יש עדיין זמן. במקביל, ראשי הבית היהודי נפתלי בנט ואיילת שקד, יחד עם יו"ר ש"ס אריה דרעי, התגייסו לשיחות אינטנסיביות לפתרון המשבר כדי לחשק את נתניהו עם מתווה מוסכם לחקיקת חוק הגיוס, שאותו ייאלץ לקבל. אם לא יקבל, ייחשף כי מדובר ב"פייק משבר", שלא קשור כלל לגיוס ולא חייב להוביל לבחירות. כדי להגביר את אפקט ההרתעה של נתניהו צפו גם דיבורים על ממשלה חלופית, והנושא אפילו עלה בשיחות בין בנט ושקד ליו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג.

מתווה הסיום של משבר הגיוס ממתין לשובו של המבוגר האחראי, אך הוא גם תלוי בכך שכל השותפים המעורבים בו יתנו מרווח נשימה: עדיין לא בטוח שיש נוסח סופי של חוק גיוס שיכול להביא את הבשורה לרבנים של ליצמן, והוא עדיין לא נסוג מדרישתו להעביר את החוק בשלוש קריאות לפני התקציב. אחר כך יש את הפלונטר של ליברמן לכחלון: הראשון הפסיק אמנם לאיים בפירוק הממשלה במידה שהחוק יקודם, אך עדיין לא ברור כיצד יצביע אם ההצעה תעלה בקריאה טרומית. אצל כחלון - וגם בליכוד - לא מוכנים לשבת מהצד לראות את ישראל ביתנו מתנגדת לחוק ולקבל שידור חוזר של חוק המרכולים. רוב המשברים הקואליציוניים שהממשלה הזו ידעה היו הרבה פחות מורכבים, ובדרך כלל מנוהלים מול מפלגה אחת. הפעם, זו סוגיה מורכב שמצריכה התגמשות של כולם - אבל בעיקר יד אחת מכוונת.

שר התיירות, יריב לוין. ראובן קסטרו
מנהל את המשבר. השר לוין/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully