וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לרגל יום האשה יעלון מתחייב: במפלגתי החדשה - 50% נשים

8.3.2018 / 0:27

פרסום ראשון: שר הביטחון לשעבר הודיע כי מחצית מרשימתו לבחירות הבאות יהיו נשים. בכנסת הנוכחית מספר שיא של ח"כיות - 34 - אך הן עדיין מהוות רק 28% מהנבחרים. ברשימת 50 ראשי הערים הגדולות - רק אישה אחת

עורכת ווידאו: נועה לוי

(בווידאו: ריאיון עם משה יעלון, בחודש מאי)

פרסום ראשון: שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר משה יעלון מתחייב כי במפלגה החדשה שהוא מקים בימים האלה יהיו 50% נשים, ומציב רף גבוה לייצוג נשים במפלגות במערכת הפוליטית בישראל. לפי הנתונים שהתפרסמו אתמול בערב יום האישה הבינלאומי 2018, יש בישראל מספר שיא של חברות כנסת - 34 - אך הן עדיין מהוות רק 28% מ-120 הח"כים בבית המחוקקים. במרבית המפלגות נהוגה שיטה של קביעת מכסות ייצוג או שריונים לנשים, ושיעור הח"כיות בהן עומד על בין 20% ל-40%, אך הדרת נשים מהמפלגות החרדיות, שאינן מאפשרות התמודדותן של נשים, פוגעת בשיעור הייצוג הכללי בכנסת.

יעלון, שפרש מהליכוד לפני כשנתיים ונערך בימים אלה להתמודדות בראשות מפלגה חדשה, אמר השבוע: "קבעתי לי כעיקרון שברשימה שאציג יהיו 50% נשים, ואני נערך לזה". בשאלות ותשובות שקיים בעמוד הפייסבוק שלו, יעלון אמר כי "אנחנו חברה שעדיין יש לה מה לעשות, וצריך לראות יותר חברות כנסת, שרות בממשלה ונשים בתפקידים שונים". יצוין כי בבחירות הקודמות שאף גם יו"ר כולנו, משה כחלון, להציג רשימה שמחצית ממנה נשים, אך המועמדת הבכירה - צגה מלקו - נפסלה על ידי ועדת הבחירות המרכזית ובסופו של דבר מכהנות בסיעה ארבעה נשים מתוך עשרה חברי כנסת - 40%.

עוד בוואלה! NEWS:
הכנסת אישרה: המשטרה תוכל לעכב החזרת גופות מחבלים
נתניהו: "מהלכים אימים על עדי מדינה; אומרים להם ללכלך עלי"
נתניהו: "רוצה לכהן עד נובמבר 2019, אם לא - נלך לבחירות"

משה בוגי יעלון נואם בהפגנת הימין נגד השחיתות, ירושלים, 23 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"צריך לראות יותר חברות כנסת". יעלון/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

העדפה מתקנת וקביעת מכסות ייצוג נחשבת לאחד הצעדים הכי יעילים בהתמודדות עם סוגיית הייצוג החסר של נשים בהנהגה הבכירה ובמערכת קבלת ההחלטות. במרוצת השנים נעשו בישראל ניסיונות שונים לקדם חקיקה שתחייב ייצוג הולם של נשים במפלגות, אך ללא הצלחה. רוב המפלגות הדמוקרטית בישראל - שבהן נהוגה שיטה של פריימריז - משתמשות בשיטת השריונים ולא בקביעה של שיעורי ייצוג. כך, לדוגמה, בבחירות האחרונות שריין הליכוד מקום לאישה אחת עד המקום ה-15 ברשימה, ובהמשך קבע כי המקומות 25, 31 ו-34 ישוריינו גם הן לנשים. במרצ יש שריון של שתי נשים בכל חמישיה, במפלגת העבודה שוריינו מקומות לשתי נשים בכל עשיריה, ובבית היהודי היה שריון לאישה אחת בכל חמישיה.

במפלגות שבהן אין פריימריז, והרשימה נקבעת על ידי המנהיג או מועצת רבנים, אין שריונים מחייבים, וההחלטה להציב נשים נתונה בידי ההנהגה, הפוליטית או הרוחנית. בכולנו יש 40% נשים לפי החלטתו של כחלון, ואצל יו"ר יש עתיד יאיר לפיד מכהנות, נכון להיום, ארבע חברות כנסת מתוך 11 החברים ברשימה - 36%. במפלגות החרדיות, לפי הוראת הרבנים, אוסרים על התמודדות נשים ועל שילובן ברשימה.

נחמן שי ואילת שקד, במליאת הכנסת, חוק ההמלצות, ירושלים, 27 בדצמבר, 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
בבית היהודי שוריינה אישה בכל חמישייה. השרה שקד בכנסת/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

גם ללא מכסות ייצוג, בפועל ישנה עלייה מתמדת במספר חברות הכנסת - כך עולה מסקירה מיוחדת של המכון הישראלי לדמוקרטיה לכבוד יום האישה הבינלאומי. במרבית המפלגות עם פריימריז נבחרות נשים גם בלי קשר לשריונים, כך ששיעורן בתוך הרשימות עשוי להיות גבוה יותר. המחנה הציוני היא הסיעה שיש בה כיום את מספר הנשים הרב ביותר בכנסת, עם עשר מתוך 24 חברי הסיעה. בליכוד יש שבע נשים מתוך 30, ביש עתיד ארבע מ-11, ובכולנו ארבע מתוך 10. בבית היהודי יש שתי חברות כנסת מתוך שמונה חברי הסיעה, במרצ אחרי פרישתה של זהבה גלאון שתיים מתוך חמישה, וזה גם מספר הנשים מתוך חמשת חברי ישראל ביתנו.

ח"כ קארין אלהרר, הוועדה לביקורת המדינה. הכנסת, 24 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
בסיעת יש עתיד: ארבע נשים מ-11 ח"כים. ח"כ קארין אלהרר/נועם מושקוביץ
וואלה TALK הראיון המרכזי עם יעקב אילון והרב יעקב ליצמן. ראובן קסטרו
במפלגות החרדיות אוסרים על שילוב נשים ברשימה. סגן השר יעקב ליצמן/ראובן קסטרו

ברשימה המשותפת יש שיעור נשים נמוך במיוחד - ושתי הח"כיות שם מהוות כ-14% מ-14 חברי הסיעה. לעומת זאת, ש"ס ויהדות התורה מדירות נשים לחלוטין ואינן משלבות אותן ברשימה. מהסקירה, שערכו ד"ר עפר קניג ואביטל פרידמן, עולה כי נשים בכנסת ה-20 מעבירות יותר חוקים מגברים, ולגבי הכנסות ה-17 וה-18, נמצא שהנושאים שבהן עסקו חברות הכנסת בדיונים ובחקיקה, שונים ומגוונים יותר מאלה שבהם עסקו הגברים.

עם זאת, רמת הייצוג של נשים בממשלה לישראל נותרה נמוכה באופן יחסי למדינות אחרת - רק ארבע מתוך 22 שרי הממשלה הן נשים. הבעיה מחמירה דרמטית בשלטון המקומי: מבין 50 ראשי הערים הגדולות בישראל רק אחת היא אישה, ורק 17.5% מחברות המועצה בישראל הן נשים. במכון הישראלי לדמוקרטיה מעריכים כי מצב זה עשוי להשתפר בבחירות המקומיות שייערכו בנובמבר, שבהן יופעל לראשונה תמריץ כלכלי ויינתנו 15% נוספים בתקציב מימון הבחירות לרשימות שיכללו ברשימה ייצוג נשי של שליש ומעלה. ניסיונות לקדם מהלכים דומים בפוליטיקה הארצית, על ידי חקיקה או פגיעה בחוק מימון מפלגות, מעולם לא הבשילו.

(עדכון ראשון: 23:27)

ח"כ עאידה תומא סלימאן, חברת סיעת הרשימה המשותפת. מערכת וואלה!
14% נשים ברשימה המשותפת. ח"כ עאידה תומא סלימאן/מערכת וואלה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully