וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה: המשטרה תוכל לעכב החזרת גופות מחבלים

7.3.2018 / 20:52

עיכוב החזרת גופות תתאפשר כאשר יש חשש שההלוויה תשמש להסתה. החוק קובע שלמפקד מחוז במשטרה תהיה סמכות גם לקבוע תנאים לקיום הלוויות מחבלים כמו מספר משתתפים וזהותם, ובמקרים מיוחדים גם את מקום קבורתם

צלמים זמניים מורשים

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק המאבק בטרור, שנועדה לאפשר למשטרה לעכב החזרת גופות מחבלים כאשר קיים חשש שההלוויה תשמש להסתה. מדובר בהצעה ממשלתית שקידמו השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ושרת המשפטים איילת שקד, שמוזגה עם הצעות פרטיות של חברי הכנסת ענת ברקו (הליכוד) ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי). 48 ח"כים תמכו בהצעת החוק ועשרה התנגדו.

הצעת החוק קובעת שלמפקד מחוז במשטרה תהיה הסמכות לקבוע תנאים לקיום הלוויות מחבלים, ולא למסור את הגופות למשפחות אם לא יעמדו בתנאים אלו, במקרה שהתעורר חשש ממשי שקיום ההלוויה יוביל לפגיעה חמורה בביטחון הנפש או שיתבצע מעשה טרור. כמו כן, מוצע שהסמכות העניינית לקיום ביקורת שיפוטית על הצווים האמורים תהיה נתונה ככלל לבג"ץ.

לקריאה נוספת
הרמטכ"ל איזנקוט: "גופתו של המחבל מהר אדר הוחזרה בטעות"
גורם מדיני: "שחרור גופות המחבלים - חמור מאוד"
בג"ץ: המדינה לא תוכל להחזיק בגופות מחבלים - אלא אם תחוקק חוק

גלעד ארדן ואיילת שקד, השבעת הממשלה ה-34, הכנסת, מאי 2015. אוליבייה פיטוסי, פול צלמים
השרים ארדן ושקד/פול צלמים, אוליבייה פיטוסי

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "גל הטרור האחרון שהחל באוקטובר 2015 התאפיין בפיגועים שבוצעו בידי מפגעים בודדים אשר הושפעו, בין השאר, מהסתה, והביא לדיון מחודש את שאלת המדיניות בעניין עיכוב גופות מפגעים שביצעו מעשי טרור".

אחד מהמקרים שהובאו בדברי ההסבר להצעת החוק הוא הפיגוע שהתרחש במתחם הר הבית בקיץ אשתקד, בו נרצחו שני שוטרים. אז הציגה המשטרה לבית המשפט את הסיכונים האפשריים במקרה שבו יתקיימו לוויותיהם של המחבלים בלי הגבלות המשטרתיות ולכן עיכבה את החזרת הגופות. בג"ץ דחה את בקשת המשטרה, ובשל כך נולדה הצעת החוק.

בין התנאים שתוכל המשטרה לקבוע: מספר המשתתפים בלוויית המחבל וזהותם, מסלול הלוויה, מועד הלוויה וחפצים שיהיו אסורים לשימוש במהלך הלוויה. במקרים מיוחדים תוכל המשטרה לקבוע גם את מקום הקבורה של המפגע בשים לב לעמדת בני משפחתו.

עוד באותו נושא

דגלי פלסטין ורעולי פנים: אלפים השתתפו בהלוויית המחבלים מהר הבית

לכתבה המלאה
אלפי תושבי אום אל-פחם במסע הלוויית שלושת המחבלים מהפיגוע בהר הבית, 27 ביולי 2017. שלומי גבאי, שלומי גבאי
אלפי תושבי אום אל-פחם בהלוויית המחבלים מהר הבית, יולי 2017/שלומי גבאי, שלומי גבאי

במליאה התעורר ויכוח, לאחר שח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) אמר כי "זה חוק הזוי ודרקוני של ממשלה הזויה". לדבריו, "להביא גופות לקבורה זה היחס הבסיסי והאלמנטרי שאפשר לצפות ממדינה שמכריזה על עצמה מדינה מתוקנת".

השר ארדן השיב לו כי "הממשלה לא רוצה להחזיק בגופות האלה. מבחינתנו שהגופות של המחבלים הארורים האלה ירקבו, אין לנו שום צורך בהם. הבעיה היא בהסתה שתתרחש בהלוויה שלהם כמו ההלוויה של רוצחי השוטרים מהר הבית בעקבות עתירה של משפחת ג'בארין".

ח"כ ברקו הוסיפה כי "לא היה צריך חוק מיוחד לזה וצר לנו שנאלצנו לחוקק חוק כזה. מחבלים ראוי שייקברו בלילה כמה שיותר מהר באין רואים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully