וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ: המדינה לא תוכל להחזיק בגופות מחבלים - אלא אם תחוקק חוק

השופטים הקציבו למדינה שישה חודשים לעגן את הפסיקה בחוק או להחזיר למשפחות הפלסטינים את הגופות המוחזקות לצרכי מו"מ עבור שחרור גופות חללי צה"ל והאזרחים המוחזקים בעזה. הממשלה זועמת, והבטיחה לקדם במהרה חקיקה בנושא. "בג"ץ שגה"

עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: אמו של חלל צה"ל הדר גולדין על המו"מ באולפן וואלה! NEWS)

בג"ץ פסק היום (חמישי) כי למדינה אין סמכות להחזיק גופות מחבלים לצרכי משא ומתן. השופטים נתנו למדינה שישה חודשים לעגן את הפסיקה בחקיקה - או להחזיר למשפחות הפלסטינים את הגופות. הרכב השופטים היה יורם דנציגר, ג'ורג' קרא וניל הנדל - שהיה בדעת מיעוט. בג"ץ דן בעתירות שהוגשו נגד החלטת הקבינט המדיני ביטחוני מסוף השנה שעברה, לפיה גופות של מחבלים יוחזרו למשפחותיהם בתנאים מגבילים שישמרו על הסדר הציבורי. להחלטה נקבעו שני חריגים: מחבלי חמאס, ומחבלים שביצעו פיגועי טרור חריגים, ועשויים לסייע בהשגת עסקאות חילופי שבויים.

בהתאם להחלטה החזיקה ישראל בכמה גופות של מחבלים מ"אינתיפאדת היחידים", בטענה שהן עשויות לסייע במשא ומתן על השבת גופותיהם של סגן הדר גולדין, סמל ראשון אורון שאול, והאזרחים אברה מנגיסטו והישאם אל סייד. בני המשפחות של המחבלים הם שעתרו נגד ההחלטה.

משפחות המחבלים טענו כי אין כל חוק שמסמיך את ממשלת ישראל להחזיק בגופות לצרכי משא ומתן, וכן כי הדבר מהווה ענישה קולקטיבית נגדם ופוגע בכבודם באופן בלתי מידתי. מנגד, המדינה ביקשה להיתלות בתקנה 133(3) לתקנות ההגנה לשעת חירום, שמסמיכה את המפקד הצבאי בשטחים לקבוע היכן תיקבר גופתו של אדם.

אורון שאול, הדר גולדין. באדיבות המשפחה
אורון שאול והדר גולדין, שגופותיהם מוחזקות ברצועת עזה/באדיבות המשפחה

השופט דנציגר בחן את נוסח התקנה, ואת ההיסטוריה בה חוקקה עוד בימי המנדט הבריטי, וקבע כי היא לא יכולה לשמש מקור סמכות להחזקת גופות לצרכי משא ומתן. "מדינת ישראל – כמדינת חוק – לא יכולה להחזיק בידיה גופות של מחבלים לצרכי משא ומתן בהעדר הוראת חוק מפורשת מסמיכה", כתב. "אם המדינה חפצה בכך, עליה לגבש הסדר חוקי מלא ושלם, שיוקדש באופן ספציפי לנושא זה, בחקיקה ראשית ומפורשת אשר תעמוד בסטנדרטים המשפטיים הקיימים בדין הישראלי ותתכתב עם הוראות הדין הבינלאומי".

דנציגר הוסיף עוד: "ברצוני לציין שבכתיבת חוות דעתי ניצבו לנגד עיניי, כל העת, בני משפחותיהם של חיילי צה"ל ואזרחי ישראל; וכך גם קרוביהם של נפגעי פעולות האיבה שבוצעו על ידי המחבלים שעניינם נדון בעתירות. אודה על האמת כי ההכרעה בעתירות אלה קשה לי עד מאוד. סבלם של השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים בשבי החמאס וכאבם של בני משפחותיהם, כבדים מנשוא... יחד עם זאת כשופטים, תפקידנו לפסוק על פי דין ובהתאם לכללים המשפטיים המחייבים".

פעילי חמאס ברצועת עזה, אוגוסט 2017. רויטרס
"אסור להגיע למצב שבו לא נוכל להחזיק גופות מחבלים". פעילי חמאס בעזה/רויטרס

השופט דנציגר הדגיש כי פסק דינו נשען אך ורק על כך שיש צורך להסדיר את הנושא בחקיקה, "ואין לקרוא לתוכו כל קביעה אחרת אשר עשויה לכבול את בית המשפט מלהביע עמדות לגבי חקיקה עתידית". לכן לא קבע כי יש להחזיר את גופות המחבלים באופן מידי, ונתן למדינה זמן לחוקק חוק מתאים.

השופט קרא הצטרף לדעתו של דנציגר, אולם השופט הנדל סבר כי ניתן לפרש את התקנה ככזו שמעניקה למפקד הצבאי את הסמכות להחזיק בגופות. "הכיעור והאכזריות שמפגינים ארגוני הטרור, המחזיקים באזרחים ובגופות חללי צה"ל ודורשים מחיר לא רק עבור החיים שברשותם אלא גם בשל המתים, אינם מותירים מנוס", קבע. "במציאות זו, שאף היא נכפית עלינו, יש לצעוד על חבל דק בין השגת היעד של החזרת אזרחי ישראל וגופות חללי צה"ל, לבין שמירה על כבוד המת – אף של מחבלים".

בסוף פסק דינו הוסיף הנדל: "לא נותר אלא לסיים בהבעת תקווה כי פרץ של אנושיות – או, למצער, אינטרס חמאס – יגבר על טירוף הטרור, ויאפשר למתים לנוח בשלום על משכבם. לו יהיה בהפעלת הסמכות (שלא להחזיר את הגופות - ד"ד) כדי להחיש את שובם בשלום של האזרחים אל חיק משפחותיהם, ואת הבאתם של לוחמי צה"ל לקבר ישראל – דיינו".

משפחת גולדין: "הגיע הזמן למעשים"

משפחת גולדין מסרה בתגובה כי "אנו מסתובבים כבר חודשים ארוכים בתחושה שהחלטת הקבינט מינואר השנה על הפעלת לחץ נגד חמאס היא חלולה והצהרתית בלבד. זו הסיבה שפנינו בעצמנו לבג"ץ בנושא זה, וההחלטה היום רק תגביר את הלחץ על נתניהו ושרי הקבינט לקום מכיסאותיהם, להפשיל שרוולים, ולהתחיל לעבוד למען השבתם של הדר ואורון לישראל. אנחנו כמשפחה, מאסנו מדיבורים ומהחלטות ריקות מתוכן. הגיע הזמן למעשים, להפעלת מנופים ולחץ אפקטיבי. הגיע הזמן שנהיה חזקים ונעמוד כמו צוק איתן מול חמאס".

השר לביטחון הפנים ולנושאים אסטרטגיים גלעד ארדן אמר כי ההחלטה "מקשה על כוחות הביטחון לייצר הרתעה ולהיאבק בהסתה". לדבריו יש צורך בהקניית סמכות ברורה למדינה שלא להחזיר את גופות המחבלים. "עצוב מאוד שפעם אחר פעם בג"ץ טועה בפיסקותיו ומקבל טענות משפטיות של מחבלים וקרוביהם על פני נפגעי הטרור", אמר ארדן.

ממשרד הביטחון נמסר כי "לנוכח פסיקת בג"ץ, שר הביטחון אביגדור ליברמן הנחה לפעול ללא דיחוי לחקיקתו של חוק, שיאפשר החזקה בגופות מחבלים לצרכי משא ומתן להשבתם של שבויים ונעדרים".

השר לביטחון פנים גלעד ארדן במהלך שדולה אלימות נגד רופאים בכנסת, ירושלים 14 בנובמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"עצוב מאוד שפעם אחר פעם בג"ץ טועה בפיסקותיו". ארדן/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד יצאו נגד ההחלטה ואמרו כי "בג"ץ שגה בקביעתו". השניים מסרו בהודעה משותפת: "אנו במלחמה נגד ארגוני טרור רצחניים, ולא ניתן להילחם בהם עם ידיים קשורות. על כן באופן מידי נוביל חקיקת חוק שיאפשר החזקת גופות, ונדאג שגופות המחבלים לא תועברנה למשפחותיהם, ללא שחרור בנינו הדר גולדין, אורון שאול והאזרחים שבידי חמאס".

שר המודיעין והתחבורה ישראל כץ דרש מיד לאחר הפסיקה להעביר בחקיקת בזק הצעה שתאפשר להחזיק בגופות המחלים עד להשבת גופות חללי צה"ל, הדר גולדין ואורון שאול, המוחזקות ברצועת עזה מאז מבצע "צוק איתן" בקיץ 2014. "מדובר בנושא משמעותי המצריך חקיקת בזק, אנו חייבים את זה למשפחות החללים ולחיילי צה"ל", אמר.

שר התיירות יריב לוין, אמר כי "הטרור קיבל היום שוב פרס מידי שופטי בג"ץ, אשר פגעו בפסיקתם פגיעה אנושה ביכולת להשיב הביתה את הבנים המוחזקים בידי החמאס". לדבריו, "פסיקת בג"ץ מבטאת פעם נוספת סולם ערכים מעוות שבו לרוצחים שפלים ולבני משפחותיהם מוענקות זכויות יתר על חשבון חיילי צה"ל והמשפחות השכולות. אני קורא לחבריי בכנסת מכל קצות הקשת הפוליטית להתעורר ולתמוך ביוזמות החקיקה לשינוי פניה של מערכת המשפט ולשינוי הרכבו של בית המשפט העליון".

איילת שקד בישיבת ממשלה 29 באוקטובר 2017. אוהד צויגנברג, מערכת וואלה! NEWS
"נדאג שהגופות לא יעברו למשפחות בלי שחרור אורון ושאול". השרה שקד/מערכת וואלה! NEWS, אוהד צויגנברג

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) קרא לממשלה שלא לבקר את ההחלטה אלא לפעול לחוקק חוק שימנע החזרת גופות מחבלים. "זוהי דרישה לגיטימית ואין סיבה שלא לעמוד בה", אמר. "אסור להגיע למצב שבו לא נוכל להחזיק גופות מחבלים. אין שום סיבה בעולם לוותר על קלפי מיקוח ואמצעי לחץ שיכולים לסייע בהחזרת גופות חיילינו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פיצוץ המנהרה בתחילת נובמבר באזור כיסופים/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסוגיה השנויה במחלוקת עלתה לכותרות לא פעם בשנים האחרונות, ובייחוד לאחרונה, לאחר השמדת מנהרת חמאס בשטח ישראל ותפיסתן של חמש מגופות הפלסטינים שפעלו בתוכה. בחודש שעבר הודיע צה"ל כי מחזיק בחמש הגופות של פעילי הג'יהאד האסלאמי, ובישראל הבהירו כי הגופות ישוחררו רק בתמורה להתקדמות בסוגיית חללים ולאזרחים המוחזקים ברצועת עזה. ואולם, בג'יהאד האסלאמי ובחמאס דחו זאת בתוקף.

לפי הודעת צה"ל אז, "במהלך הימים האחרונים ביצעו כוחות פיקוד הדרום ואוגדת עזה פעולות משלימות לחשיפה ולסיכול מנהרת הטרור שנוטרלה בשטח ישראל. במהלך העבודות אותרו בשטח ישראל חמש גופות מחבלים".

הג'יהאד האסלאמי העביר מסר מאיים לאחר ההודעה. "השהידים לא יוחזקו זמן רב בידי האויב", הזהירו בארגון. אחמד אל-מודלל, בכיר בג'יהאד, אמר כי "מלחמתנו עם הכיבוש לא תיגמר בקרוב. המנהרה הזו היא לא היחידה, ויש לנו המון אופציות לפעול. ישראל מכירה את כוח הג'יהאד".

דנה ירקצי השתתפה בהכנת הידיעה.

הנעדרים מהג'יהאד מקריסת המנהרה בעזה שהגופות שלהן מוחזקות בידי ישראל 5 בנובמבר 2017. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
מחבלי הג'יהאד שישראל מחזיקה בגופותיהם/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully