וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות צמודות באיטליה; "חמישה כוכבים" היא המפלגה הגדולה ביותר

5.3.2018 / 18:35

על פי המסתמן מספירת מחצית הקלפיות לא הושגה הכרעה בבחירות הכלליות במדינה. גוש המרכז-ימין זכה ב-37.1% מהקולות מול גוש המרכז-שמאל שקיבל 23.2% בלבד. המפלגה הפופוליסטית קיבלה 32% מהקולות

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

מפלגת "תנועת חמישה כוכבים" הפופוליסטית זכתה במרב הקולות בבחירות לפרלמנט באיטליה, אך תתקשה להקים ממשלה - כך עולה היום (שני) מתוצאות הבחירות, שהותירו את הכלכלה הרביעית באירופה במבוי פוליטי סתום. מפלגת הימין הקיצוני, הליגה הצפונית, הפכה לשנייה בגודלה אחרי שקיבלה את נתח הקולות הגדול ביותר בגוש הימין-מרכז, שבו חברה גם מפלגתו של ראש הממשלה לשעבר סילביו ברלוסקוני. המפלגה השלטת מהשמאל-מרכז נחלה תבוסה.

"תנועת חמישה כוכבים" אמנם קיבלה כשליש מהקולות, אך קואליציית מפלגות הימין-מרכז גרפה 37% מהם והיא הגדולה בבית התחתון של הפרלמנט. מנהיג הליגה הצפונית, מתאו סלביני, טוען כי הגוש בהנהגתו קיבל את המנדט להנהיג את המדינה.

עד שתוקם ממשלה חדשה ברומא, יידרשו שבועות של משא ומתן בין המפלגות השונות. שיטת הבחירות באיטליה נותנת עדיפות אלקטורלית לקואליציות, אך "חמישה כוכבים" לא חברה למפלגה אחרת וייתכן שהיא תידרש לעשות זאת כדי לשלוט. נשיא איטליה סרג'יו מטראלה צפוי לפתוח בשיחות רשמיות על הרכבת ממשלה חדשה בחודש הבא, וייתכנו בחירות חוזרות אם לא יושגו הבנות בין המפלגות.

עוד בוואלה!NEWS:
קרובי הדורס בעכו: "מחבל היה יוצא לפיגוע עם אשתו ההריונית?"
נשיא גוואטמלה: "אעביר את השגרירות לירושלים במאי לאות סולידריות"
ארצות הברית: "רוסיה הורגת אזרחים חפים מפשע בסוריה"

מפלגת "חמשת הכוכבים", לואיג'י די מאיו, איטליה. רויטרס
ראש מפלגת "חמישה כוכבים" לואיג'י די מאיו (צילום: רויטרס)/רויטרס

המפלגה הדמוקרטית מהשמאל-מרכז שבשלטון קרסה, וקיבלה פחות מ-20% מהקולות. בעקבות זאת, מנהיגה וראש הממשלה לשעבר מתאו רנצי הכריז על פרישתו מהתפקיד, אך אמר כי מפלגתו לא תחבור לקואליציה עם "כוחות אנטי-מערכתיים" ותלך לאופוזיציה במקום.

בניגוד לסקרים, בתוך גוש הימין-מרכז סיימה מפלגת "פורצה איטליה" של ברלוסקוני בן ה-81 במקום השני עם 14% מהקולות, בהשוואה ליותר מ-17% שקיבלה הליגה הצפונית המתנגדת בחריפות להגירה. ברלוסקוני מנוע מלכהן בתפקיד ראש הממשלה עד השנה הבאה, בשל הרשעה בעבירות מס. לגוש יהיו כ-265 מושבים, כ-50 פחות מהרוב הדרוש בבית התחתון בן 630 המושבים. "חמישה כוכבים" יחזיקו ב-227 מושבים ואילו גוש השמאל ב-122 מושבים בלבד.

בבית העליון, הסנאט, נרשמו תוצאות דומות. "חמישה כוכבים" תהיה המפלגה הבודדת הגדולה ביותר, עם 112 מושבים, שאינם מספיקים לרוב בבית בן 315 המושבים. לגוש הימין-מרכז יהיו 137 מושבים ולגוש השמאל-מרכז 60. לסנאט יש סמכויות פחותות מאלו של הבית התחתון.

עוד באותו נושא

איטליה בוחרת: מפלגתו של ברלוסקוני, 5 כוכבים או הקאמבק של רנצי

לכתבה המלאה
הכנות לבחירות לפרלמנט באיטליה. AP
ועדת קלפי ברומא, אמש (צילום: אי-פי)/AP

על אף ששום מפלגה לא יכולה לשלוט לבדה, עליית כוחן של המפלגות הפופוליסטיות באיטליה היא חלק מהגל השוטף את המערב, שבמהלכו החליטה בריטניה על פרישה מהאיחוד האירופי ודונלד טראמפ ניצח בבחירות לנשיאות ארצות הברית.

הכלכלה וההגירה היו שתיים מהסוגיות המרכזיות בבחירות, שנוצלו היטב על ידי הליגה הצפונית בצפון העשיר של המדינה ועל ידי חמישה כוכבים בדרום העני.

בחמש השנים האחרונות הגיעו אל איטליה כ-600 אלף מהגרים מאפריקה דרך הים התיכון - סוגיה שעוררה מתחים רבים לגבי האופן בו יש לקבלם. בנוסף לכך חווה איטליה התאוששות הדרגתית מהמשבר הכלכלי של 2008. נכון לשנת 2016 עמד שיעור האבטלה באיטליה על 11% וכ-18 מיליון אזרחים היו על סף קו העוני.

הכנות לבחירות לפרלמנט באיטליה. AP
הכלכלה תמלא תפקיד מרכזי בבחירות. הכנות בקלפי במילאנו, שלשום (צילום: אי-פי)/AP

מנהיג הליגה הצפונית, שבעבר הייתה מפלגה בדלנית שקראה לעצמאות צפון איטליה, שיבח בעבר את הברקזיט והביע התנגדות לאירו. "זהו ניצחון נפלא, שממלא את כולנו בגאווה", אמר היום לאחר פרסום התוצאות. לדבריו, המצביעים "עשו צעד קדימה בדרך להיות חופשיים מהכלובים והקשרים שמשיבים את הערב ואת חוסר הביטחון לאירופה". על השימוש באירו אמר: "זהו מטבע שגוי ובחירה שגויה".

"חמישה כוכבים" הוקמה ב-2009 על ידי הקומיקאי בפה גרילו, ושמה לעצמה למטרה את השחיתות בפוליטיקה האיטלקית. מנהיג המפלגה, לואיג'י די מאיו בן ה-31, אמר כי הרכבת הממשלה הבאה צריכה להיות בידיו. "אנחנו פתוחים לשיחות עם כל הכוחות הפוליטיים", אמר. "אנחנו חשים את האחריות לתת לאיטליה ממשלה שמייצגת את האומה כולה".

(עדכון ראשון: 3:20)

מצביעה במשאל עם בנוגע לרפורמה החוקתית. מילאנו, 4 בדצמבר 2016. רויטרס
אישה משלשלת פתק לקלפי בבחירות באיטליה, אתמול (צילום: רויטרס)/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully