וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליצמן מאיים: "לא אצביע על התקציב כל עוד חוק הגיוס לא יאושר"

28.2.2018 / 11:50

על אף דרישת ש"ס ויהדות התורה לקיים את ההצבעה על החוקים בהקדם, אלה לא צפויים לעלות במליאה היום ויידחו ככל הנראה עד לסיום מושב החורף בחודש הקרוב. אתמול ביקשו ראשי הסיעות החרדיות להיפגש בנושא עם נתניהו - אך סורבו

הקלטה: באדיבות ארי קלמן, רשת 'קו עיתונות דתית', עריכה: יאיר דניאל

למרות דרישת ש"ס ויהדות התורה הצעות החוק להסדרת גיוס חרדים לצה"ל לא יעלו היום (רביעי) להצבעה במליאת הכנסת. ההערכה במערכת הפוליטית היא כי הצעות החוק לא יעלו להצבעה עד לסיום מושב החורף של הכנסת ב-18 במרץ. הסיעות החרדיות דורשות כעת לדחות את ההצבעה על תקציב המדינה למושב הקיץ בטענה כי לא "יאשרו תקציב לפני שיאושר חוק הגיוס". דרישתם טרם התקבלה, ובלשכת נתניהו מנסים לגבש לכך פתרון. גורם בכיר בקואליציה אמר אמש כי "ישנה מתיחות" סביב הדרישה המקורית להצבעה בהקדם על הצעות החוק, ואף העריך כי "הסיכויים להצבעה קלושים", משום ש"לא יהיה רוב" לאישורן.

ראשי המפלגות החרדיות, השרים יעקב ליצמן, אריה דרעי וח"כ משה גפני ביקשו אתמול לפגוש את ראש הממשלה, אך נענו בשלילה. גורמים משני הצדדים ציינו כי אין בין הצדדים "מתיחות מיוחדת". בתיעוד שפורסם אתמול בוואלה! NEWS העלו ראשי יהדות התורה חשש כי אם החוקים לא יעלו להצבעה במושב הנוכחי שמסתיים בשבועיים הקרובים: "אם זה לא בא עכשיו, זה לא יבוא בקיץ".

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) הודיע כי לא יוכל להצביע על התקציב כל עוד חוק הגיוס לא יאושר - בהתאם להוראת מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, "להעביר את חוק גיוס בני הישיבות לפני אישור התקציב". לדבריו, "חוק הגיוס הינו חלק בלתי נפרד מההסכם הקואליציוני ואנו מצפים מכל סיעות הקואליציה לתמוך בחוק זה, אם הם חפצים בהמשך הקואליציה".

עוד בוואלה! NEWS:
החרדים תועדו: "קיבלו פליק טוב. נעביר את הגיוס, ידברו רק על השופטת"
גפני: נימנע מתמיכה בחוקים הזויים עד שיעבור חוק לימודי תורה
מתח בקואליציה: החרדים דורשים להצביע השבוע על חוק לימוד התורה

יעקב ליצמן ואריה דרעי באירוע שבע ברכות לרגל חתונת בתו של דרעי. דצמבר 2015. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
אין "מתיחות מיוחדת" עם נתניהו. דרעי וליצמן/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן

הצעת החוק הראשונה היא חוק יסוד לימוד תורה. על פי ההצעה שפורסמה לראשונה בוואלה! NEWS, לימוד התורה יעוגן בחוק כ"ערך יסוד במורשת העם היהודי", במטרה לספק מענה לפסיקת בג"ץ לפיה "הסדר הגיוס החדש פוגע בשוויון". החרדים סבורים כי כך יהיה ניתן למנוע מבג"ץ לפסול את חוקי הגיוס החדשים.

על פי הצעת החוק, "מדינת ישראל כמדינה יהודית רואה חשיבות עליונה בעידוד לימוד התורה ולומדי התורה ולעניין זכויותיהם וחובותיהם יראו במי שקיבלו על עצמם להתמסר לתלמוד תורה לתקופה ארוכה כמי שמשרתים שירות משמעותי את מדינת ישראל והעם היהודי".

החוק השני הוא חוק הגיוס שכולל בתוכו סעיפים רבים, ובהם סעיף שיאפשר לשר הביטחון לדחות את שירותם של תלמידי ישיבה מגיל 18 ועד גיל 26, כדי לאפשר את המשך לימודיו. החוק קובע במקביל יעדים ומכסות גיוס של תלמידי ישיבה לצה"ל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
עבודה משותפת של משרד האוצר ומשהב"ט: "הישג גדול בתחומי החברה והבטחון". צילום: אלי מנדלבאום ודוברות כולנו, עריכה: יאיר דניאל, מערכת וואלה! NEWS
אין הסכמה בקואליציה על הצעת החוק. כחלון וליברמן/מערכת וואלה! NEWS, צילום: אלי מנדלבאום ודוברות כולנו, עריכה: יאיר דניאל

בישראל ביתנו ובכולנו מתנגדים להצעת החוק הראשונה. שר הביטחון אביגדור ליברמן כתב היום בטוויטר כי "‏חוק הגיוס הוא חוק ההשתמטות. החלטת יהדות התורה היא לא פחות מסחיטה באיומים. ישראל ביתנו לא תכנע ולא תאפשר לזה לקרות".

יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ רוברט אילטוב, דרש בתחילת השבוע מיו"ר הקואליציה דודי אמסלם (הליכוד) שלא להעלות את ההצעה להצבעה. במכתבו הבהיר אילטוב כי ישראל ביתנו תצביע נגד החוק בכנסת, כולל שרת העלייה והקליטה, סופה לנדבר.

"בישיבת ראשי הקואליציה השבוע, נושא גיוס החרדים כלל לא עלה לדיון ולכן העלאת החוק הינה בגדר מחטף שאנו לא יכולים לקבלו", כתב אילטוב. השבוע אמר גורם בישראל ביתנו כי "זו הצעה שיכולה לקחת את כולנו לבחירות, בלי בעיה". בנוסף אליהם, שר האוצר ויו"ר מפלגת כולנו משה כחלון רמז שלא יתמוך בחוק: "אני לא מכיר דבר כזה".

חרף עמדותיהם, שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי ציין בסיעתו כי הצעת חוק זו תעלה להצבעה היום. "אין סיבה שניכנס לעימותים בנושא", אמר דרעי. "היינו שותפים הכי נאמנים ויציבים בקואליציה וכך נמשיך".

איימן עודה במליאת הכנסת, ירושלים, 26 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
חברי המשותפת ייעדרו מההצבעה? עודה/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

באופוזיציה עוקבים בדריכות אחר ההחלטה האם לקיים את ההצבעה, ושם החלו לסמן את החוליות החלשות, שבהם יואב קיש ושרן השכל מהליכוד וחלק מחברי סיעת כולנו, זאת בניסיון להחליש ככל שניתן את הרוב בקואליציה. מנגד, חברי המפלגות החרדיות תולים תקווה בחברי הכנסת מהרשימה המשותפת שייעדרו מההצבעה בתמורה לכך שהחרדים יתנגדו בעתיד לקידומו של חוק המואזין. גורם באופוזיציה טען השבוע כי "אם חברי הכנסת הערביים יבינו שעל זה תיפול הממשלה - קשה יהיה להם להיעדר מההצבעה".

לקדם אבל לא להתנות: לקראת אישור התקציב

אתמול פורסם תיעוד מתוך ישיבת סיעה סגורה של יהדות התורה שבה דיברו ראשי המפלגה על הצורך באישור החוק. סגן שר החינוך מאיר פרוש נשמע מסביר את החשיבות: "השבוע זה השבוע שהכי פחות ידברו על זה, יש 4,000 ו-5,000", כשכוונתו לחקירות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו שמעסיקות את התקשורת. ח"כ משה גפני שהצהיר כי "לא יצביע עם החוקים ההזויים של הקואליציה", אמר באותה שיחה כי צריך להודיע "שאנחנו לא עומדים בתקציב". הכרזה זו לא נשמעה בפומבי מהסיעות החרדיות עד כה. הח"כים גם תקפו את השר יריב לוין, המקשר בין הממשלה לכנסת, משום שלטענתם הוא מתסיס את הקואליציה נגד חוקי החרדים.

ברקע למתיחות, נתניהו וכחלון שואפים לאשר בעוד שבועיים את תקציב המדינה לשנה הבאה - למעלה מחצי שנה לפני המועד הנהוג, זאת מתוך מטרה לשדר יציבות בקואליציה. מועצת גדולי התורה של "אגודת ישראל", הסמכות הרוחנית העליונה של חלק מחברי הכנסת ביהדות התורה, התכנסה השבוע והכריעה כי יש לקדם את חוק הגיוס קודם התקציב, אך לא להתנות אותו בכך.

(עדכון ראשון: 10:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully