וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתח בקואליציה: החרדים דורשים להצביע השבוע על חוק לימוד התורה

26.2.2018 / 15:33

החרדים מנסים להעביר את חוק היסוד שיקבע את עליונות לימוד התורה כבר מחרתיים, כפי שנחשף בוואלה! NEWS. מנגד, בכולנו וישראל ביתנו בוחנים אם האופוזיציה תגיש באותו יום הצעה לפיזור הכנסת כאיום לדרישת החרדים. בישראל ביתנו אף איימו: נצביע נגד החוק

צילום: "מחאת החרדים הקיצוניים", עריכה: שניר דבוש

הסיעות החרדיות בכנסת דורשות להצביע ביום רביעי בקריאה טרומית על חוק יסוד לימוד התורה שנחשף בוואלה! NEWS כפתרון לחוק הגיוס. טיוטת החוק, שמטרתה להכיר בלימוד תורה בישיבות ובכוללים כ"ערך יסוד", גובשה בתגובה לפסילת חוק הגיוס על ידי בג"ץ לפני ארבעה חודשים. במכתב שהעביר היום מזכיר מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל מרדכי שטרן לחברי הכנסת בסיעה הוא הורה להם בשמם של האדמו"רים כי "להעביר את חוק גיוס בני הישיבות לפני אישור התקציב".

יו"ר סיעת ש"ס ח"כ אריה דרעי התייחס היום (שני) בישיבת הסיעה לדרישה של המפלגות החרדיות לאשר בקריאה טרומית את חוק הגיוס, "ראש הממשלה הנחה מיד אחרי פסילת בג"ץ את החוק לעשות הכל כדי לתקן את החוק במהירות האפשרית". הוא הוסיף כי "לצערנו התברר שהמלאכה אינה פשוטה, לא מצד שותפינו בקואליציה אלא מצד למצוא פתרון משפטי כדי שלא נבוא למצב שבית המשפט יבטל את החוק עוד פעם".

"לקח זמן עד שהצלחנו למצוא פתרון משפטי, היום הנחנו את זה על שולחן הכנסת. אנחנו יודעים שהזמן קצר ודורשים ליישם את ההסכם הקואליציוני" דרעי הוסיף. לדבריו, "ביום רביעי נביא את זה לקריאה טרומית. אני משוכנע שלמרות שאני שומע קולות כאלה ואחרים שכולם יבינו שלא שינינו דבר וכל מרכיבי הקואליציה מחויבים לחוק הגיוס שהיה עד פסילת בג"ץ".

דרעי המשיך ואמר כי "בית המשפט אמר שהחוק לא שוויוני וכדי לעשות את החוק שוויוני אמרנו את מה שבן גוריון אמר לפני שבעים שנה, שהמדינה מכירה בלימוד התורה כערך ולכן יש בחורי ישיבות שלומדים תורה ואחרים משרתים". הוא סיים וציין כי "אין כאן שינוי ומקווה שמרכיבי הקואליציה יבינו שכמו שהיינו שותפים הכי נאמנים ויציבים בקואליציה כך נמשיך ולא תהיה סיבה שנכנס לעימותים בסיפור הזה".

עוד בוואלה! NEWS:
גרסת החוקר שהתכתב עם השופטת: "התנהלות עניינית ומקובלת"
"מדברת בגובה העיניים": השופטת רונית פוזננסקי-כץ שהסתבכה בפרשה
אלוביץ' בדיון בהארכת מעצרו: "יחסלו אותי - נפשית ובריאותית"

יעקב ליצמן ואריה דרעי באירוע שבע ברכות לרגל חתונת בתו של דרעי. דצמבר 2015. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
שר דרעי וסגן השר ליצמן/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן

בתגובה למהלך, גורמים בסיעת ישראל ביתנו וכולנו בחנו היום (שני) עם גורמים באופוזיציה אם בכוונתם להעלות להצבעה את הצעת החוק לפיזור הכנסת ביום רביעי כדי שיוכלו להשתמש בה כאיום נגדי לדרישת החרדים.

בסיעת ישראל ביתנו אף הגדילו לעשות והעבירו מכתב ליו"ר הקואליציה דוד אמסלם, בו ציינו כי אם אכן החוק יובא להצביעה - אזי חברי הסיעה יצביעו נגדו. "חשוב לציין, כי בישיבת ראשי הקואליציה השבוע, נושא גיוס החרדים כלל לא עלה לדיון ולכן העלאת החוק הינה בגדר מחטף שאנו לא יכולים לקבלו", כתב יו"ר הסיעה רוברט אילטוב. "אם החוק לא יעבור את כל התהליך כנדרש, כל סיעת ישראל ביתנו, כולל שרת העלייה והקליטה סופה לנדבר, תצביע נגד החוק".

יו"ר ש"ס אריה דרעי הסביר את המהלך בישיבת סיעתו ואמר כי ראש הממשלה הנחה מיד אחרי החלטת בג"ץ בנוגע לגיוס חרדים לעשות הכול כדי לתקן את החוק. "לצערנו התברר שהמלאכה אינה פשוטה, לא מצד שותפינו בקואליציה אלא במציאת פתרון משפטי כדי שלא נבוא למצב שבית המשפט יבטל את החוק עוד פעם", אמר. "לקח זמן עד שהצלחנו למצוא פתרון משפטי, היום הנחנו את זה על שולחן הכנסת. אנחנו יודעים שהזמן קצר ודורשים ליישם את ההסכם הקואליציוני".

"אני משוכנע למרות שאני שומע קולות כאלה ואחרים שכולם יבינו שלא שיננו דבר וכל מרכיבי הקואליציה מחויבים לחוק הגיוס שהיה עד פסילת בג"ץ", הוסיף. "בית המשפט אמר שהחוק לא שוויוני וכדי לעשות את החוק שוויוני אמרנו את מה שבן גוריון אמר לפני שבעים שנה - שהמדינה מכירה בלימוד התורה כערך ולכן יש בחורי ישיבות שלומדים תורה ואחרים משרתים. אין כאן שינוי ומקווה שמרכיבי הקואליציה יבינו שכמו שהיינו שותפים הכי נאמנים ויציבים בקואליציה, כך נמשיך ולא תהיה סיבה שנכנס לעימותים בסיפור הזה".

עוד באותו נושא

התשובה של החרדים לבג"ץ הגיוס: חוק המגדיר לימוד תורה "ערך יסוד"

לכתבה המלאה
יאיר לפיד בכנס של מפלגת 'יש עתיד': "החיילים החרדים גיבורים בעיניי". ראובן קסטרו
"התורה לא זקוקה לחוק", לפיד/ראובן קסטרו

יו"ר העבודה אבי גבאי תקף את דרישת החרדים במהלך ישיבת הסיעה. "אין שום דבר רע בלימוד תורה במדינת ישראל, אך אנחנו נגד חקיקה שתקבע את זה בחוק יסוד ולא עוסקת באספקטים נרחבים של גיוס לצבא", אמר. "כפי שזה נראה כרגע אנחנו נתנגד לחוק הזה".


יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, כינה את החוק אותו מקדמים החרדים כחוק ההשתמטות מצה"ל. "זה אינו חוק יסוד לימוד התורה", אמר. "תורת היהודים הסתדרה במשך שנים ללא חוקים. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה חוקי השתמטות. מה שעולה מהחוק הזה שהחרדים יודעים בעיתוי הנוכחי שכל מה שיביאו לנתניהו הוא יאשר. זה רק מוכיח שהוא דואג קודם לטובתו האישית לפני טובת המדינה".

בחוק יסוד לימוד התורה המעודכן שיגישו המפלגות החרדיות הוסר סעיף 3 להצעת החוק לפיו "יראו במי שקיבלו על עצמם להתמסר לתלמוד תורה למשך תקופה ארוכה כמי שמשרתים את העם היהודי, ותוכר זכותם לדחיית חובות אחרים ובהם שירות בטחוני או לאומי. הזכות תובטח בחוק או מכוחו".

הסעיף הוסר מחשש שהוא יעורר התנגדות חריפה בקואליציה. שני הסעיפים שנותרו קובעים כי "לימוד התורה הוא ערך יסוד במורשת העם היהודי" וכי "מדינת ישראל כמדינה יהודית רואה חשיבות עליונה בעידוד לימוד התורה ולומדי התורה". מעבר לכך יגישו הסיעות החרדיות חוק נוסף שבו סעיפים טכניים רבים שנועדו לתקן את פסילת בג"ץ בחוק הקודם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully