וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעצרם של אלוביץ' וחפץ הוארך בשבוע; "התיק אינו סובל שחרור"

ימים ספורים לפני חקירת נתניהו, ובצל סערת המסרונים בין החוקר לשופטת, קבע ביהמ"ש כי תיק 4000 "אינו סובל שחרור" של בעל השליטה בבזק ויועץ נתניהו לשעבר. אלוביץ': "מנסים לשבור את רוחי"

עריכה: יוסי אלטר

בית משפט השלום בתל אביב האריך היום (שני) בשבעה ימים את מעצרם של בעל השליטה בחברת בזק, שאול אלוביץ', ושל יועץ התקשורת ניר חפץ ניר חפץ ושאול אלוביץ', החשודים בתיק 4000. פרקליטיהם של השניים הודיעו כי יערערו על החלטת השופט עלאא מסראווה לבית המשפט המחוזי עוד היום. ראש הממשלה נתניהו צפוי להיחקר באזהרה בפרשה ביום שישי.

מעצרו של היועץ האסטרטגי אלי קמיר הוארך אף הוא בשלושה ימים. "בסופו של יום, גם כאשר נפלו פגמים בהליך, על בית המשפט לבחון את הדברים לגופם", אמר השופט מסראווה. עמדתי היא כי התיק אינו סובל שחרור בשלב זה. קשה להמעיט בחומרת הפרשה, כשלטעמי הדרישה הבסיסית לחשש סביר התמלאה עוד לפני גל המעצרים הנוכחי. רמת החשד של החשודים שלפנינו הלכה והתחזקה עם הזמן. שחרור החשודים בזמן הזה עשוי לפגוע פגיעה קשה בחקירה".

השופט מסראווה החליף בדיון את השופטת רונית פוזננסקי-כץ. זאת, בעקבות בעקבות חשיפת המסרונים בערוץ עשר בינה לבין החוקר המופקד על התיק מטעם הרשות לניירות ערך, ערן שחם-שביט. היום דרשו פרקליטי החשודים לשחררם ממעצר בעקבות חשיפת המסרונים, בטענה כי ההליך המשפטי זוהם.

מחר בשעה 09:00 לערך יתקיים דיון (ערר לבקשת סנגוריהם של החשודים) בבית המשפט המחוזי בתל אביב וזאת בהמשך להארכת מעצרם של שאול אלוביץ' וניר חפץ היום בבית משפט השלום.

התכתבות בין השופטת רונית פוזננסקי כץ לבין חוקר הרשות לניירות ערך ערן שחם שביט, פברואר 2017. חדשות עשר, צילום מסך
ההתכתבות בין פוזננסקי-כץ לחוקר הרשות לניירות ערך/צילום מסך, חדשות עשר

עדכונים שוטפים מבית המשפט

18:41 - יו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם התייחס במליאת הכנסת לפרשת חלופת המסרונים בין השופטת לחוקר ואמר כי מדובר ב"עבירה הפלילית הכי חמורה מאז קום המדינה".

17:58 - מעצרו של שאול אלוביץ' וניר חפץ הוארך עד ליום ראשון. סנגוריהם הודיעו כי יערערו על ההחלטה בנושא עוד היום. מעצרו של היועץ האסטרטגי אלי קמיר הוארך ביומיים.

16:28 - שר האוצר כחלון בישיבת סיעת כולנו: "מה שנחשף אתמול הוא דבר חמור ביותר. פגיעה קשה במערכת שלטון החוק ובאמון הציבור. צריך לזכור, מדובר בשני אנשים שעוסקים בדיני נפשות ומשפיעים לא רק על חיי החשודים, אלא גם על משפחותיהם ועל החברה בכלל. זו פגיעה קשה באמון הציבור ובלעדיו אין שום ערך לבתי המשפט ולשלטון החוק".

16:26 - נציב תלונות הציבור על שופטים הודיע לנשיאת בית המשפט העליון ולשרת המשפטים כי ישלים עוד היום את איסוף החומרים והממצאים בעניינה של השופטת פוזננסקי-כץ, לצורך גיבוש מסקנותיו בבקשת הבירור שהופנתה אליו על ידן. כמו כן ציין כי בכוונתו להגיש את החלטתו בבקשת הבירור עד מחר בצהריים.

16:23 - פרקליטתו של אלי קמיר, עו''ד שרון קליינמן אמרה בדיון: אנחנו נמצאים פה רק משום ששבעה ימים יושבים על קמיר לוחצים עליו לשנות את הדברים שאמר בפרשה 1270. לדעתי המשטרה הבינה שלא תקבל עוד מעצר בפרשה 1270, ולכן הוא נלקח ללהב ופתאום יש התפתחות בפרשה 4000.

16:05 - השר זאב אלקין במהלך ישיבת סיעת הליכוד: "אני לא רואה את משרד המשפטים חוקר את הנושא. אפילו באירוע הבודד הזה מטפלים בכפפות של משי. לכן הייתי רוצה להציע ליו"ר הקואליציה ולח"כים להשתמש בכלי אחר - הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית. אני מציע לחברי כנסת מהקואליציה להצטרף גם לחברי כנסת מהאופוזיציה שהזדעזעו מזה, ולהקים ועדה".

15:57 - שרת התרבות מירי רגב במהלך ישיבת סיעת הליכוד בפרשת המסרונים: "ששקד וחיות לא יטייחו - צריך לפתוח בחקירה פלילית. אין פה עניין מנהלתי אלא עניין מהותי של אמון הציבור במערכת המשפט שרוצים צדק ואמת, לנתניהו, לבוז'י, לבוחבוט, לסיבוני, לכולם. זה הזמן שהכנסת תקים פה ועדת חקירה פרלמנטרית ותבחן את כל ההתנהלות".

15:24 - ניר חפץ: "הלהט שבו המערכת מפעילה עלי מכבש הוא בלתי נתפס. עשרות פעמים נתבקשתי להודות בסיפורים שלא היו על אנשים אחרים. עומדת לי חזקת החפות, אני מבקש שיישאר משהו מהזכויות שלי".

מיכאל נאור, עורך דינו של אלי קמיר, השלום תל אביב, 26 בפברואר 2018. ניב אהרונסון
עו"ד ירון קוסטליץ, סנגורו של ניר חפץ/ניב אהרונסון

15:19 - נציגות הפרקליטות על חפץ: מדובר בחשוד מתוחכם שמיוחסים לו מעשי שיבוש. בימים אלה נמסרות עדויות חשובות שיש לבדוק אותן ולהצליב מידע, ונעשות פעולות חקירה שמצריכות שהחשוד יהיה במעצר.

15:02 - עורך דינו של ניר חפץ: "לא חושב שיש דרך שבה ניתן להחזיק אותו במעצר, שעה שנחשפנו להתכתבויות".

14:45 אלוביץ' אמר בבית המשפט: "מנסים לפגוע בבריאותי, מנסים לשבור את רוחי, יורד לי לחץ הדם. מנסים לנצל את המעצר כדי שאודה בדבר שלא עשיתי מעולם. לא אשקר לעולם. גם אם אקבל התקף לב לא אודה. מנצלים את המעמד הזה כדי לחסל. והם יחסלו. יחסלו אותי נפשית ובריאותית".

14:24 נציגת הפרקליטות בדיון חשפה כי היקף השוחד שבו מעורב אלוביץ' מעל מיליארד שקלים.

14:20 שרת המשפטים איילת שקד אמרה כי "ההתכתבויות הן פגיעה קשה באמון הציבור במערכת המשפט. מיד לאחר שידור הכתבה בחדשות 10 פניתי לנציב תלונות השופטים שיערוך בירור בדחיפות. אם הבירור מעלה חשד לפלילים הטיפול עובר ליועמ"ש. השופטת תושאלה על ידי הנציב והחוקר נחקר באזהרה. נבדקים גם הסלולריים. הנציב ימסור לנשיאה ולי עוד הערב דוח בעניין. על פניו ישנם כשליים מערכתיים. אם יוודע על שופט שסרח, הוא לא יישאר בתפקידו".

13:40 סנגורו של שאול אלוביץ' אמר בדיון כי בשלוש הבקשות להארכת מעצר, המשטרה לא ייחסה חשדות לשיבוש חקירה. "בשלוש הבקשות נפלה טעות סופר", השיבה החוקרת. חן ענה: "יש פה שכבות ארכיאולוגיות של טעויות".

דיון בנושא המסרונים של השופטת רונית פוזננסקי כץ וערן שחם שביט, בית משפט השלום, תל אביב, 26 בפברואר 2018. ניב אהרונסון
בית המשפט, הבוקר/ניב אהרונסון

13:43 עו"ד דרור מתתיהו המייצג את אור אלוביץ', מסר בתגובה לשחרורו ממעצר: "מרשנו שוחרר הבוקר לביתו, ממעצר שמלכתחילה לא הייתה כל הצדקה בדין שיימצא בו. לאורך כל תקופת מעצרו של מרשנו, דחינו את טענות רשויות החקירה בעניינו וטענו נחרצות, כי אין כל עילת מעצר וכי הראיות אינן מבססות חשד סביר נגדו בפרשה. לצערנו, דברינו נפלו על אוזניים ערלות עד כה, וכעת ברורה לכל הסיבה לכך".

13:17 הנדלר שוחררה למעצר בית למשך שבוע והורחקה ממשרדי בזק ל-30 יום.

13:00 לאחר הפסקה, הורה השופט לשחרר את איריס אלוביץ'. לצד זאת, ציין כי קיים חשד סביר לביצוע המעשים המיוחסים לה. "בכוונתי לשחרר את החשודה בתנאים המינימליים", אמר, ופסק מעצר בית לעשרה ימים, עיכוב יציאה מהארץ 180 ימים, הרחקה ממשרדי בזק ל-45 ימים ואיסור קשר למשך 45 יום עם המעורבים בפרשה.

עו"ד ערן שחם-שביט בבית משפט השלום תל אביב ב-25 בפברואר 2018. ניב אהרונסון
החוקר שחם-שביט/ניב אהרונסון

10:46 שרת התרבות והספורט מירי רגב התייחסה לפרשה וכינתה אותה כ"קו 300 של מערכת אכיפת החוק. "לא בדיקה מנהלתית ולא בדיקה של הנציבות נחוצה פה, אלא חקירה פלילית", אמרה. "צריך לעצור באופן מידי את השופטת והחוקר - לחקור אותם, לקחת מהם את מכשירי הטלפונים הניידים שלהם ולחשוף את כל ההתכתבויות ביניהם. אירוע זה פוגע באמון הציבור במערכת המשפט ובמערכת החוק. אין מקום לעשות שום הנחות כלפי מי שאמור לכאורה לפעול למען הצדק ובמסגרת החוק במדינת ישראל".

10:32 עו"ד עודד סבוראי מסר בשמו של עו"ד ערן שחם שבט מהרשות לניירות ערך: "הוא משפטן מקצועי, הגון וערכי, המבצע את עבודתו במסירות ובנאמנות מלאה. כל התנהלותו מול השופטת פוזננסקי-כץ היתה עניינית ובמסגרת המקובלת והלגיטימית של רשות חוקרת מול שופט מעצרי-ימים, שאינה דומה להתנהלות מול שופטים במשפט עצמו".

09:30 נציגת הרשות לניירות ערך, אמרה במהלך הדיון: "אנחנו רואים את האירוע בחומרה רבה. שני הגורמים הללו בחקירה משמעתית השופטת והחוקר. נעשתה חשיבה מחודשת לגבי כל אחד מהחשודים. לקחנו לעצמנו נטל בעקבות האירועים אתמול". לדבריה, "נפלו פגמים אבל בית המשפט מוסמך לרפא את הפגמים".

08:59 השופט לא קיבל את טענותיו של עו"ד חן, ואמר כי "חלק מהממצאים של אלוביץ היו בהסכמה". עו"ד חן טען: ההסכמה שלי ניתנה על פי יסוד שהיה פגום".

08:50 ז'ק חן, סניגורו של שאול אלוביץ', טען כי מרשו "נמצא במעצר לא חוקי ולכן צריך להתקיים דיון במידי בלי הפסקה". לדבריו, "הבקשה שלנו היא לא הארכת מעצר, ולכן אנחנו מבקשים לשחררו. ההליך מתחילתו הוא במשמעות של הקשר הנסתר בין החוקר לשופטת. את המקולקל לא ניתן לתקן. השורה התחתונה שמר אלוביץ נמצא במעצר בלתי חוקי. נושא הדיון הוא חריג וקיצוני שלא מאפיין את מערכת המשפט. ההליך זוהם עד כדי כך שכל מה שנאסף בהליך הוא לא קביל".

08:49 סנגורו של עמיקם שורר מודיע כי החשוד שלו ישוחרר, אבל הוא לא מושך את הבקשה. גם עורכי הדין של סטלה הנדלר מודיע כי המשטרה הודיעה שהיא תשוחרר.

08:47 סנגורו של אור אלוביץ', הודיע כי היחידה החוקרת משחררת את החשוד וכי הוא חוזר בו מבקשתו.

עורך דין נתי שמחוני, בית משפט השלום, תל אביב, 26 בפברואר 2018. ניב אהרונסון
עו"ד נתי שמחוני המייצג את הנדלר/ניב אהרונסון

08:46 עם תחילת הדיון, הבהיר השופט מסראווה: "אני צריך ללמוד את החומר, כידוע לכם התיק הגיע לפניי רק אתמול בערב".

7:58 השר לביטחון הפנים גלעד ארדן התייחס לפרשה, ואמר: "חשוב מאד שהתגובה הייתה מידית כי מדובר במקרה מזעזע, פגיעה במעצר הוא פגיעה קשה בחירויות הפרט. נחקרים או חשודים מאמינים שהם מקבלים הליך הוגן ואפשרות לשכנע את השופט שאין סיבה לעצור אותם. ופה, שאנחנו נחשפים לכך שהשופטת קובעת את עמדתה מראש ומתאמת אותה עם נציג התביעה, זה באמת דבר מזעזע בעיניי -זו אפילו בעיניי עבירה פלילית, ואני מקווה שישקלו פה חקירה פלילית מעבר להליך המשמעתי, אבל טוב שההליך היה מיידי, טוב שהם הושעו מיד מתפקידם ואני חושב שברור לכולנו שהם סיימו את דרכם במערכת המשפט ובמערכת האכיפה".

לדבריו, "שרת המשפטים ונשיאת בית המשפט העליון פעלו מאד מהר, ואין לי ספק שנציב פניות השופטים גם הוא יפעל מהר. ואני אומר שראוי בעיניי שצריך לשקול פתיחת חקירה פלילית כיוון שהמעשה הזה הוא כל כך חמור ופוטנציאל שלו לפגוע באמון הציבור במערכת האכיפה ובמערכת המשפט הוא כל כך גבוה, שזה בעיניי ראוי שיסתיים גם בהליך פלילי ולא רק בהליך משמעתי".

גלעד ארדן בכנס ליכוד, אווניו, קריית שדה התעופה, 31 בדצמבר 2017. ראובן קסטרו
השר ארדן/ראובן קסטרו

אמש הודיעה פוזננסקי-כץ לנשיא בית משפט השלום בתל אביב, אביחי דורון, כי היא מבקשת להשתחרר מניהול התיקים בפרשה בעקבות הפרסום.

על פי הפרסום כתב החוקר שחם-שביט: "תיראי מופתעת". השופטת, פוזננסקי-כץ, השיבה לו: "אני מתחילה לעבוד על הבעה הולמת של הפתעה מוחלטת". "(לגבי) סטלה ואיריס נבקש מחר ימים ספורים. יבקשו שלושה, את בהחלט, אבל בהחלט יכולה לתת יומיים", כתב החוקר לגבי הארכת מעצרן של סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק, ואיריס אלוביץ', אשתו של בעל השליטה בחברה.

השופטת רונית פוזננסקי כץ. אתר בתי המשפט, מערכת וואלה! NEWS
השופטת פוזננסקי-כץ/מערכת וואלה! NEWS, אתר בתי המשפט

"אתה ממשיך לגלות לי הכל ואני אאלץ להיראות ממש ממש מופתעת", השיבה לו השופטת. "אז אולי המתווה שחשבנו עליו אינה כה רחוק מהמציאות", הוסיפה, והוא השיב לה: "זה עלה לי בדם, כמעט הרביצו לי או עצרו אותי בלהב".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ופרקליט המדינה שי ניצן הורו על פתיחת חקירה משמעתית בעניין התנהגותו של החוקר. ממשרד המשפטים נמסר כי "היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה רואים בחומרה רבה את האירוע. הוא מנוגד לעקרונות היסוד שלפיהם נדרשים לפעול גורמי התביעה הכללית".

שרת המשפטים איילת שקד ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות הודיעו אתמול כי שוחחו ביניהן על הפרסום. השתיים מסרו כי החליטו לפנות יחד לנציב התלונות על השופטים בבקשה שיברר את המקרה. לדבריהן, הן יפעלו בהתאם לתוצאות הבירור.

(עדכון ראשון: 06:00)

שאול אלוביץ בדיון הארכת מעצר, בית משפט השלום ת"א, 22 בפברואר 2018. ראובן קסטרו
שאול אלוביץ' בדיון בהארכת מעצרו בבית המשפט בתל אביב/ראובן קסטרו
הוועדה לבחירת שופטים בראשות שרת המשפטים אילת שקד, 22 בפברואר 2018. נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ
פנו לנציב התלונות על השופטים. השרה שקד והנשיאה חיות/נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ

פרקליטו של פילבר: "לשחרר את העצורים או לקצר את המעצר"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully