וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבני "צהר" הכריזו על מערך כשרות מתחרה לרבנות: "באנו לאתגר"

26.2.2018 / 11:38

הארגון הכריז על הקמת מערך כשרות שמטרתו לספק אלטרנטיבה למערך הכשרות של הרבנות הראשית לישראל. זאת ברקע פסיקת בג"ץ שהתקבלה בסוף השנה לפיה מסעדה רשאית להציג עצמה כ"מושגחת בלי הרבנות". "צריך לאפשר תחרות"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: יאיר דניאל

מונופול הכשרות של הרבנות נסדק שוב: ארגון רבני "צהר" הודיע היום (שני) על הקמת מערך כשרות שמטרתו לספק אלטרנטיבה למערך הכשרות של הרבנות הראשית לישראל. במסיבת עיתונאים שהתקיימה בבית סוקולוב בתל אביב הכריזו ראשי הארגון על הקמת המערך שנבנה בחודשים האחרונים, ברקע פסיקת בג"ץ שהתקבלה בסוף השנה לפיה מסעדה רשאית להציג עצמה כ"מושגחת בלי הרבנות". בראש מערך הכשרות החדש יעמוד הרב ד"ר אורן דובדבני.

"לא באנו להחליף את הרבנות אלא לאתגר אותה, ליצור תחרות בשוק שהיה מונופוליסטי", הצהיר הרב רפי פוירשטיין יו"ר ארגון רבני "צהר". "דעתנו והשקפתנו היא שצריכה להיות רבנות ממלכתית במדינת ישראל. אנחנו לא רוצים ולא חפצים להחליף את הרבנות הראשית אבל כמו משרדי הממשלה היא צריכה להיות הרגולטור, זו שקובעת את הכללים. השוק פרוץ כבר היום לגופים כמו בד"צים למיניהם וצריך לאפשר את התחרות".

עוד בוואלה! NEWS:
גרסת החוקר שהתכתב עם השופטת: "התנהלות עניינית ומקובלת"
התאונה שהרסה את חלום "איש הברזל": אבי לא מוותר - למרות השיתוק
מורה נבוכים: מה רוצים ראשי הכנסיות ולמה סגרו את כנסיית הקבר?

מסע"ת הקמת מערך הכשרות מבית ארגון רבני צהר, בית סוקולוב, תל אביב, 26 בפברואר 2018. שלומי גבאי
רבני "צהר", היום/שלומי גבאי

פוירשטיין אמר כי מערך הכשרות החדש לא יפעל באמצעות "ביקורת או התנגחות" והמטרה העיקרית היא "להוסיף עוד עסקים שלא היו כשרים עד היום". הוא מתח ביקורת מרומזת על הכשלים במערך הכשרות של הרבנות הראשית וקבע כי במערך החדש "נשנה את השקיפות בתעריפים ובכללי הכשרות, שיהיו ברורים ואוניברסאליים, ולא ישתנו מרב לרב או ממקום למקום. ננתק את הקשר בין משגיח למושגח. אנו מקווים ומתפללים שבעקבות כך כל נותני הכשרות ישדרגו את מערך הכשרות שלהם, ובזה תהיה תפארתנו".

מערך הכשרות החדש ייקרא "צהר פיקוח מזון", הוא יפעל כחברה פרטית תחת ארגון הרבנים הציוני-דתי. גוף הכשרות יעסיק עשרות משגיחים ומשגיחות, שחלקם כבר הוכשרו על ידו בחודשים האחרונים. היעד שהציב לעצמו המערך החדש הוא לצרף 1,200 בתי עסק תוך שלוש שנים

מחקר שנועד לבחון את פוטנציאל ההצלחה של מערך כשרות אלטרנטיבי, העלה כי 80% מכלל הצרכנים הפוטנציאליים יאכלו במסעדה או בבית קפה שמחזיקים בכשרות חלופית. נוסף על כך, 58% מהצרכנים שאינם אוכלים כשר יעדיפו לאכול במסעדה שבה השגחה חלופית על פני מסעדה שאינה נושאת אותה. עוד עלה במחקר שנערך על ידי מיזם "יהדות לכולנו", שייסד ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) ובשיתוף מכון טריגובוף כי 37% מהצרכנים שמקפידים על כשרות הרבנות הראשית יסכימו לאכול בבית עסק שמושגח על ידי מערך הכשרות האלטרנטיבי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

תופעה חדשה

גופי כשרות אלטרנטיביים הם תופעה חדשה שנולדה בשנים האחרונות כתוצאה מתחושת מיאוס של בעלי עסקים משירותי הכשרות של הרבנות הראשית לישראל. גופים אלה מעניקים תמורת תשלום סמלי שירותי כשרות לבתי קפה ומסעדות ברחבי הארץ. אחד הגופים הפופולריים בתחום הוא "השגחה פרטית", מיזם שמספק שירותי כשרות בעסק אך לא מנפיק לו תעודות כשרות. הסיבה לכך נובעת בשל המגבלה בחוק לפיו רק לרבנות הראשית לישראל יש סמכות לעשות שימוש במילה "כשר". הרבנות נלחמת נגד פעילות אותם גופים בטענה כי הם עוברים על החוק בכך שהם מציגים מצג כשרות מטעה. גופים אלה קיבלו עשרות דוחות מטעם היחידה הארצית לאכיפת חוק איסור הונאה בכשרות, וחלקם פנו בעתירה לבג"ץ.

בספטמבר אשתקד, הרכב מורחב של שבעה שופטי בג"ץ דחה את עתירת התנועה הרפורמית נגד מונופול הרבנות על הכשרות, אך לראשונה התיר לבית עסק להציג את הקפדתו ההלכתית. בפסיקה נקבע כי אסור לבית אוכל שאינו מחזיק בתעודת הכשר להציג כל מצג כשרותי. עם זאת, קבעו השופטים, מותר לו להציג "מצג אמת" בדבר הסטנדרטים שעליהם הוא מקפיד, ואופן הפיקוח על שמירתם, הכולל גם הבהרה מפורשת כי אין בידו תעודת הכשר. הנשיאה היוצאת, מרים נאור, קבעה כי יש לאפשר לבעלי עסקים להציג תעודה או מסמך המסבירים את ההקפדה שלהם על הכשרות, בתנאי שאינם קוראים לכך "תעודת כשרות".

מסע"ת הקמת מערך הכשרות מבית ארגון רבני צהר, בית סוקולוב, תל אביב, 26 בפברואר 2018. שלומי גבאי
מסיבת העיתונאים, היום בתל אביב/שלומי גבאי

שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות, אדם שאינו דתי, הופיע במסיבת העיתונאים לצד אנשי "צהר", בירך "שהחיינו" על המיזם החדש, ואמר: "זהו יום חשוב לחברה הישראלית. אנחנו בעד קירוב לבבות ואנחנו יודעים שהמהלך הזה יקרב לבבות. הוא יום חשוב גם לכלכלה הישראלית, כי אנחנו יודעים שמונופול הוא דבר רע ואנחנו רוצים שתהיה לנו אלטרנטיבה. תחום הכשרות יהנה משקיפות ומאחידות. בחדרה, בירושלים ובתל אביב יאמרו לכם את אותם דברים. זה יביא להוזלת מחירי הכשרות ולכך שמסעדנים יוכלו לקבל את הדרישות מראש, לדעת מה מותר ומה אסור, ולקבל החלטה מושכלת נבונה שמתאימה להם".

"היום מתחיל עידן חדש", הוסיף. "תם העידן שבו אנחנו מפחדים מגוף אחד שמטיל עלינו את מרותו וקובע לנו מה לעשות. מהיום יש ברירה. עד היום היה ארגון אחד שעושה מה שהוא מבין ואנחנו היינו צריכים לרקוד לפי החליל שלו ולפעמים לסבול מטרור שהוא מפעיל עלינו. המצב הזה הסתיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully