וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נמשיך בעוצמה": מה יקרה למאבק בגיוס אחרי הרב שמואל אוירבך?

26.2.2018 / 0:42

אחרי מותו של מנהיג הפלג הירושלמי, קשה להתייחס בביטול לשאלה האם ממשיכי דרכו ימשיכו להוביל את אותו הקו הקיצוני נגד גיוס חרדים. על אף שההפגנות התמעטו בחודשים האחרונים, תלמידיו טוענים: "אם הרבנים יגידו לצאת להפגנות - המחאה תהיה באותה עוצמה"

צילום: הלל מאיר TPS, שלומי גבאי, עריכה: שניר דבוש

תלמידיו של הרב שמואל אוירבך, מנהיג "הפלג הירושלמי" שהובא לקבורה בהר המנוחות בירושלים, אמרו אתמול (ראשון) כי הם "ממשיכים באותה עוצמה ובאותה נחישות. הרב הותיר לנו דרך ובה נצעד". כ-100 אלף איש השתתפו בהלווייתו של הרב שהוביל את אחד המאבקים המרכזיים נגד חיכוך עם רשויות צה"ל.

בחודשים האחרונים הורה אוירבך להנמיך את עוצמת המחאה. על אף שהיו עריקים בודדים המזוהים עם "הפלג הירושלמי" שריצו עונש מאסר - הפגנות לא התקיימו. ב"פלג הירושלמי" טענו כי מנהיגם הרוחני הורה להפסיק את ההפגנות מאחר ש"הציבור בישראל הבין את המחאה ואת המסר שלא חוששים מאף אחד". אחרים הוסיפו כי הסיבה הייתה מסר שהעבירה המשטרה לראשי המחאה בעקבות הכרזת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להעברת השגרירות לירושלים, שלפיו היא תנקוט ביד קשה נגד ראשי מחאת הגיוס.

עוד בוואלה! NEWS:
רבבות בהלוויית הרב שמואל אוירבך בירושלים: "נמשיך להילחם"
חרף מאבק אוירבך בגיוס: רב החיילים החרדים קרא להגיע להלוויה
מנהיג הפלג הירושלמי הרב שמואל אוירבך הלך לעולמו בגיל 86

רבי שמואל אוירבך, מנהיג הפלג הירושלמי 28 בפברואר 2018. עדי גפן/TPS, מערכת וואלה! NEWS
התווה את הדרך. אוירבך/מערכת וואלה! NEWS, עדי גפן/TPS

כעת, אחרי עידן הרב אוירבך, עולה השאלה האם המחאה תימשך, והאם תתנהל באותה עוצמה. הרב אברהם מנקס, מראשי מחאת הגיוס ב"פלג הירושלמי", טען כי "לא יהיה שום שינוי". לדבריו, "אף אדם לא ישנה את דעתו רק כי הצדיק נפטר. הרב התווה לנו דרך וכולנו נמשיך בה באותה עוצמה ובאותה נחישות. בניגוד למה שרבים חושבים, הסיפור הוא לא פוליטי, הוא אך ורק רוחני".

מנקס טען כי ב"פלג הירושלמי" ובזרמים קיצוניים אחרים יש כ-5 אלף עריקים שלא התייצבו בלשכות הגיוס אף שהיו יכולים לקבל דחייה משירות בטענת "תורתם אומנותם", ולטענתו "אם אחד מהם ייעצר לא תהיה לנו אפשרות לשבת בשילוב ידיים. כל בחור שייעצר - נתמוך בו בכל מה שצריך. זו תמיכה משפטית, משפחתית ורוחנית. ההפגנות הן קצה הקרחון ואין לי צל של ספק שגם הן יימשכו".

עוד באותו נושא

ללא יורש: מותו של הרב אוירבך מסמל את גסיסת האופוזיציה החרדית

לכתבה המלאה
הלוויתו הרב שמואל אוירבך, מנהיג הפלג הירושלמי 25 בפברואר 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
100 אלף איש השתתפו בהלוויתו של אורבך/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

מנקס הסביר כי התקופה האחרונה, שבה לא התקיימו הפגנות, נועדה להעביר מסר כי "אנחנו לא ציבור אנרכיסטי אלא ציבור שרוצה להעביר קול מחאה ואחרי שהעולם נחשף למחאתנו - הרב אוירבך סבר שניתן לעצור הכל".

חרף העמדות התקיפות שמשמיעים מובילי המחאה סביב סוגיית הגיוס, קשה להתייחס בביטול לשאלה האם הרבנים שסומנו להחליף את אוירבך - 12 ראשי ישיבות של "הפלג-הירושלמי" - ימשיכו להוביל את הקו הקיצוני של מחאות אלימות כפי שהוביל אוירבך בחייו. הרב בועז נקי, מתלמידיו הקרובים של אוירבך, טען כי "ישאלו את הרבנים מה לעשות. אם הם יגידו לצאת להפגנות - המחאה תהיה באותה עוצמה".

הפגנת הפלג הירושלמי, צומת שרי ישראל- יפו, ירושלים 26 בנובמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
ההפגנות התמעטו בחודשים האחרונים. הפלג הירושלמי מפגין ביפו/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

בימים אלה אף בחור ישיבה מהזרם של "הפלג הירושלמי" לא מרצה עונש מאסר בגין עריקותו מצה"ל. ככל שמצב זה יימשך, עולה השאלה האם תלמידיו של אוירבך יקיימו הפגנות דומות נגד כוונתם של הפוליטיקאים החרדים לחוקק מחדש את חוק הגיוס שנפסל בחודשים האחרונים בבג"ץ. בתקופה האחרונה פוליטיקאים אלה ספגו הפגנות, הטרדות ואיומים מצד אנשי הפלג שהגיעו להפגין תחת בתיהם בטענה על כך שהם לא עושים די כדי לעצור את צה"ל מזימון של בנות חרדיות לראיונות בלשכת הגיוס.

"יש דגל מרכזי אחד לפלג הירושלמי והוא שאנחנו לא עושים פשרות בענייני התורה", אמר נקי. "זה לא רק גיוס בנים. זה גיוס בנות, ענייני חינוך, הכותל הרפורמי ושבת. שם נלחם בכל הכוח".

(עדכון ראשון: 22:02)

הפגנת חרדים מול משכן הכנסת פתיחת מושב בירושלים 23 באוקוטבר 2017. שלומי גבאי
הפגנת הפלג הירושלמי מול משכן הכנסת באוקטובר/שלומי גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully