וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג הפלג הירושלמי הרב שמואל אוירבך הלך לעולמו בגיל 86

25.2.2018 / 0:32

הרב, שהיה ממובילי המתנגדים לגיוס חרדים לצה"ל, הלך לעולמו לפנות בוקר כתוצאה מדום לב בו לקה. אוירבך הורה לתלמידיו להימנע מלהגיע ללשכות הגיוס, וקרא להם לצאת להפגנות נגד שיתוף פעולה עם הצבא. הלווייתו תתקיים מחר בבוקר בירושלים

צלמים זמניים מורשים

מנהיג הפלג הירושלמי החרדי, הרב שמואל אוירבך, הלך לעולמו אתמול (שבת) בגיל 86. אוירבך מת כתוצאה מדום לב. לביתו של הרב הוזעקו אמש כוחות ההצלה, לאחר שנקראו על ידי תלמידי הישיבה הממוקמת בסמוך. לאחר מאמצי החייאה פונה הרב לבית החולים שערי צדק בעיר, שם נקבע מותו לפנות בוקר.

הידיעה על פטירתו התפשטה ברחובות שכונת מגוריו, והמונים מתלמידיו התאספו סמוך לביתו במהלך השבת. אשתו של הרב, רחל, הלכה לעולמה לפני 28 שנה, ולשניים לא היו ילדים. הלווייתו תצא מחר בשעה 11:00 משכונת שערי חסד בירושלים, ועשרות אלפים צפויים להשתתף בה. המקורבים לרב ישהו את הלילה בביתו, לשם הובאה הגופה, לפרידה אחרונה.

עוד בוואלה! NEWS:
סוף "עידן המרנים": מנהיג הציבור הליטאי הרב שטיינמן הלך לעולמו
מאות אלפי מלווים וחסימות כבישים נרחבות: הרב שטיינמן הובא למנוחות
מותו של גדול הדור: הרב שטיינמן הלך לעולמו בגיל 104 | גלריה

רבי שמואל אוירבך, מנהיג הפלג הירושלמי 28 בפברואר 2018. עדי גפן/TPS, מערכת וואלה! NEWS
הוביל את המחאה נגד הגיוס. הרב שמואל אוירבך/מערכת וואלה! NEWS, עדי גפן/TPS

הרב אוירבך היה ממובילי המאבק נגד גיוס חרדים. הוא הורה לתלמידיו לא להתייצב בלשכות הגיוס לצורך צו ראשון, זאת בניגוד לעמדת שאר ההנהגה החרדית שהובילה קו מתון יותר מול צה"ל ועודד את תלמידיו לצאת להפגנות בכל הזדמנות כשחבריהם היו נעצרים על היותם עריקים. מאז פטירת הרב יוסף שלום אלישיב, מנהיג הציבור הליטאי, אוירבך תפס את עמדת האופוזיציה במגזר החרדי. הוא היה נחשב למנהיג בולט אך זכה להתעלמות מהמיינסטרים החרדי.

מאז מותו של הרב אלישיב, נוצר בציבור הליטאי פילוג, והיו בו שני זרמים. הראשון והמרכזי היה תחת הנהגת הרב אהרון לייב שטיינמן שהלך לעולמו אשתקד, והנוסף הוא של הרב אוירבך. האחרון היה נטול ייצוג בכנסת, אך בבחירות המקומיות האחרונות הריץ מועמדים משלו, בצעד שהתפרש כהתרסה מצד חלקים במגזר החרדי והכניס נציגים לרשויות כירושלים, מודיעין עילית ובני ברק. תלמידיו חששו להריץ מועמדים לכנסת מחשש שלא יעברו את אחוז החסימה.

עוד באותו נושא

בדרך להנהגה משותפת בזרם הליטאי: אלה יורשי הרב שטיינמן

לכתבה המלאה
עריקים ששוחררו מכלא צבאי מתקבלים כגיבורים אצל הרב שמואל אוירבך 29 באוקטובר 2017. מערכת וואלה! NEWS
עריקים חרדים מבקרים בביתו של הרב, אוקטובר אשתקד/מערכת וואלה! NEWS

ההנהגה החרדית המרכזית נמנעה מלהיכנס לעימות עם אנשי הפלג הירושלמי, אך בשנה האחרונה כשאלה הקצינו את מחאותיהם נגד הגיוס, היא לא נותרה אדישה. יריביהם בסיעת דגל התורה התבטאו נגדם בחריפות רבה בכלי התקשורת וקראו "להוקיע אותם מחוץ לציבור החרדי". הרב אוירבך העומד בראש המחנה הפורש חרט על דגלו מאבק רדיקלי נגד גיוס חרדים לצה"ל.

ההקצנה הייתה כה חריפה כך שהפך עם תומכיו לאופוזיציה לוחמת נגד רוב הציבור החרדי. תלמידיו היו חלק מההסתה נגד חיילים חרדים. הוא התנגד לשימוש הפוליטי שעושים בנושא עסקנים המקורבים אליו וראה בכך מלחמת קודש על אחד מיסודות הקיום של החרדים. הרב אוירבך אמר בנושא כי "זכות הקיום היחידה של מדינת ישראל הייתה מכוח זה שהיא תמכה בלומדי התורה והחזיקה אותם". לתלמידיו אמר כי "נילחם וניאבק על כלות הנפש ממש".

אלפים מתומכי הרב אוירבך אמרו "לא" ליהדות התורה.
אלפים מתומכי אוירבך בהפגנה נגד הגיוס בירושלים

אוירבך עמד בראש ישיבת "מעלות התורה", בה לומדים מאות תלמידים, ולאוירבך יש אלפי מאמינים. בעבר היה חבר במועצת גדולי התורה של דגל התורה, אך מאז הפיצול בציבור הליטאי נדחק החוצה. אוירבך נולד בירושלים לרב שלמה זלמן אוירבך, מגדולי המנהיגים החרדיים.

אנשיו של אוירבך מנהלים את עיתון "הפלס", שהוקם לפני חמש שנים לאחר שהודחו מהעיתון המרכזי "יתד נאמן". "הפלס" עלה לכותרות כש-17 מאנשיו נעצרו בחשד שהטרידו בכירים במשק בטענה שהם מפרסמים בעיתון המתחרה אך נמנעים בשל לחצים לפרסם ב"הפלס".

השר אורי אריאל ספד לאוירבך ואמר כי "לכתו היא אבדה גדולה. דבריו שנשמעו בישיבת מעלות התורה אותה הקים ישארו עם מורשתו לצד שקידתו העצומה בתורה אותה העביר במסירות נפש לתלמידיו, שהיו לו כבנים ותמשיך להאיר את דרך העם היהודי".

הישיבה של הרב אוירבך . הסירו את הפרוכת מעל ארון הקודש כאות אבל. ----, מערכת וואלה! NEWS
בישיבתו של הרב הוסרה הפרוכת מארון הקודש כאות אבל/מערכת וואלה! NEWS, ----

סגן השר יעקב ליצמן אמר כי "יחד עם כל בית ישראל אני משתתף באבל הכבד בפטירת מרן הגאון הגדול רבי שמואל אוירבך, ראש ישיבת מעלות התורה ומראשי עולם התורה בדורנו. בפטירתו איבדת היהדות החרדית מנהיג דגול. בהנהגתו היה רועה נאמן לרבבות למידים שזכה להעמיד במסירות נפש, ביגיעת התורה, במעשי צדק וחסד מופלאים ומתוך דאגה לעולם התורה והישיבות. תנחומים לתלמידיו שצועדים לאורו וכואבים את האבדה הגדולה ליהדות החרדית".

(עדכון ראשון 18:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully