וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בחיל האוויר: המראות ונחיתות אוטומטיות במערך המל"טים

28.2.2018 / 7:49

בחודשים האחרונים הוחלט בחיל לבטל בהדרגה את תפקיד מפעיל החוץ של המטוסים הלא מאוישים ולהעביר את האחריות למפעיל הפנים. גורמים במערך חוששים שהמהלך יסכן כלי טיס. דובר צה"ל: "ההחלטה התקבלה אחרי פיילוט מוצלח"

חיל האוויר החליט בחודשים האחרונים לבטל בהדרגה את תפקיד מפעיל החוץ של המטוסים הלא מאוישים (מל"טים) השונים לעבור להמראות ונחיתות אוטומטיות. האחריות על המל"ט תועבר למפעיל הפנים שיושב בקרון ההפעלה.

הפעלת המל"ט נחלקת לשני שלבים - בהמראה ובנחיתה האחריות היא של מפעיל החוץ, שאותר ועבר מיון בחיל האוויר, כשהקריטריון המרכזי לקבלה הוא ניסיון רב בהטסת טיסנים באזרחות ומקצועיות גבוהה. מפעילי החוץ עוברים תהליך הכשרה למשימה המבצעית בחיל האוויר, ובמסגרת תפקידם עומדים על מסלול הטיסה. מפעיל הפנים, שיושב בקרון ההפעלה של המל"ט, אחראי להפעיל את מערכות כלי הטיס - בין היתר סיור, תצפית ואיסוף מודיעין. מפעילי הפנים מגיעים לרוב אחרי שנשרו מקורס הטיס.

גורם צבאי בחיל הסביר כי התהליך מתרחש בהתאם להתפתחות הטכנולוגית, אך גם עקב העובדה שמספר מפעילי הטיסנים פחת משמעותית, והמגמה כיום בקרב בני הנוער היא הטסת רחפנים, שדורשים מיומנות שונה.

עוד בוואלה! NEWS:
"להתכונן למלחמה": החששות במטכ"ל בזמן ביקור סאדאת נחשפים
חסיני אש ומנדפי זיעה: מדי צה"ל החדשים ליחידות המיוחדות
מוכן לפיצוץ עם נבוט ביד: השנה האחרונה של רמטכ"ל המלחמות החדשות

מל"ט איתן של התעשייה האווירית. התעשייה האווירית, מערכת וואלה! NEWS
מל"ט איתן/מערכת וואלה! NEWS, התעשייה האווירית

במסגרת ההחלטה לבטל את תפקיד מפעיל החוץ, הוחלט כשלב ביניים לקלוט לתפקיד פרחי טיס שנשרו מהקורס, ללא רקע בהפעלת כלי טיס זעירים.

התהליך עורר ביקורת בקרב גורמים במערך, בטענה כי שלב הביניים ותהליך ההכשרה עלולים לסכן את כלי הטיס. אותם גורמים ציינו כי מצופה מהפיקוד הבכיר של החיל להרחיב את היקף המשימות המבצעיות בפעילות השוטפת ובמב"מ (המערכה שבין המלחמות), ובהתאמה גם את התפקידים שעליהם יכולים מפעילי מל"טים להתמודד, בהם גם תפקידים בכירים בחיל האוויר ובצה"ל בכלל. בשבוע שעבר פורסם בוואלה! NEWS כי חיל האוויר מרחיב את טייסת מל"ט ה"איתן", המוגדר כמל"ט מהגדולים ביותר בעולם, המסוגל לשאת מטען ייעודי מגוון במשקל 1.5 טונות.

מל"ט איתן של חיל האוויר, אוקטובר 2010. AP
בשלב ביניים: נושרי קורס טיס ייקלטו כמפעילי חוץ/AP

מדובר צה"ל נמסר כי "במערך כלי הטיס המאוישים מרחוק מתקיימים תהליכי בניין כוח שונים, שלפיהם מצטמצם הצורך במטיסי חוץ, בשל המעבר הצפוי למערכות המראה ונחיתה אוטונומיות. משכך, הוחלט בחיל האוויר על שינוי מקצוע מטיס החוץ כך שבוגריו לא יהיו עוד חיילים הכשירים להטסת חוץ בלבד, אלא מפעילי כטמ"ם (כלי טיס לא מאויש) מבצעיים, בעלי כשירות גם להטסת חוץ".

עוד נמסר כי "מהלך זה נועד לאפשר אופק קידום מתפקיד זה לתפקידים נוספים בחיל האוויר, ובשונה מהעבר, החניכים בקורס החדש יהיו גם הם חיילים שלא סיימו את קורס הטיס. ההחלטה התקבלה לאחר ביצוע פיילוט מוצלח, שבו הוסמכו להטסת חוץ חניכים ללא רקע מוקדם בהטסת טיסנים, כפי שהיה בעבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully