וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משיכת חבל ואיומים בפיצוץ הישיבה: כך נבחרו שופטי העליון החדשים

23.2.2018 / 7:51

שעות ארוכות התווכחו חברי הוועדה למינוי שופטים לפני בחירתם של שטיין וגרוסקופף. כעת, כולם מסכימים כי מדובר בשני המשפטנים הטובים והמבריקים ברשימה. שקד מתגאה "במהלך לשינוי פני העליון", אבל לא מדובר בניצחון מובהק לשרה

הוועדה לבחירת שופטים בראשות שרת המשפטים אילת שקד, 22 בפברואר 2018. נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ
ויכוחים עזים. הוועדה לבחירת שופטים, הבוקר בירושלים/נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ

להכרזה על מינויים של שופטי בית המשפט העליון החדשים, אלכס שטיין ועופר גרוסקופף קדמו שעות של מתח ומשיכת חבל מתישה בין המחנות השונים בוועדה לבחירת שופטים. לבסוף, כל צד יכול להתגאות בהישגיו, ונראה כי על דבר אחד ישנה הסכמה: שני המועמדים שנחשבים למשפטנים הטובים והמבריקים ביותר מבין רשימת המועמדים - מונו לתפקיד.
חברי הוועדה לבחירת שופטים התכנסו אתמול (חמישי) סמוך לשעה 11:00 בלשכתה של שר המשפטים איילת שקד, בקומה השנייה של בניין משרד המשפטים שבמזרח ירושלים. בתום שלוש שעות הודיעו על מינוי השופטים לערכאות הנמוכות, ואז התפנו למאבק האמתי: המינויים לבית המשפט העליון.

על הפרק עמדו בפועל שלושה שמות. המועדף על השרה שקד היה פרופסור שטיין, עילוי משפטי שנחשב שמרן ומלמד ב-15 השנים האחרונות בארצות הברית. מבין מועמדיה של נשיאת בית המשפט אסתר חיות, היו אלה שופטי המחוזי שאול שוחט, המתמחה בדיני משפחה, ופרופסור גרוסקופף - מומחה למשפט כלכלי, ואחד השופטים המכהנים המוערכים ביותר כיום. ברקע עמד רצונה של חיות למנות למנהל בתי המשפט את השופט יגאל מרזל, מינוי שנזקק גם הוא להסכמתה של שקד.

עוד בוואלה! NEWS:
כשמעמד העד פוחת, הדרישות עולות: ראיית הזהב שנדרשת מפילבר
"חפץ לא משתף פעולה": מעצרם של יועצו של נתניהו ואלוביץ' הוארך
בכירים בחברת שיכון ובינוי חשודים בעבירות שוחד ורישום כוזב

עופר גרוסקופף, שופט בית המשפט העליון הנבחר - 22 בפברואר 2018. יח"צ,
אחד השופטים המכהנים המוערכים ביותר כיום. גרוסקופף/יח"צ
אלכס שטיין, מועמד לבית המשפט העליון. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
שמרן ועילוי משפטי. שטיין/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

על אף שמספר השמות היה מצומצם, בין חברי הוועדה התעוררו ויכוחים עזים. השופטים העדיפו את גרוסקופף, אולם שוחט היה המועמד המועדף על שני נציגי לשכת עורכי הדין, על שר האוצר משה כחלון ועל ח"כ נורית קורן. בגלל מבנה הוועדה, די בשלושה מתנגדים כדי לחסום מועמד - מה שהביא למשא ומתן מתיש בין הצדדים.

הדיונים נמשכו שעות, כאשר מדי פעם הוועדה התפצלה לקבוצות מצומצמות יותר שניסו לשכנע זו את זו. אין כמעט חדר בלשכת השרה שלא נוצל, ולא פעם איימו הצדדים לפוצץ את הישיבה ללא הסכמות. בשלב מסוים עלתה הצעת פשרה - לבחור בגרוסקופף לעליון ובמקביל לקדם את שוחט לנשיא בית המשפט המחוזי מרכז - אך לבסוף היא לא יצאה אל הפועל.

רק סמוך לשעה 21:00 יצא עשן לבן: גרוסקופף ושטיין מונו.
ברשימה המקורית של הנשיאה חיות היו כמה מועמדים שנחשבים "סדין אדום" בעיני הימין, כמו השופטות רות רונן ונאוה בן אור, וכן השופט רון סוקול, חתנו של שופט העליון בדימוס תאודור אור. אלו ירדו מהפרק מהר יחסית, כאשר לכאורה מהצד השני ירד מהפרק פרופסור גידי ספיר, ממתנגדיו הבולטים של האקטיביזם השיפוטי. בפועל העסקה הייתה אחרת: מסתמן שתמורת הסכמתה של חיות להוריד מהשולחן את השמות ה"בעייתים", היא תזכה להסכמתה של שקד למנות את השופט יגאל מרזל למנהל בתי המשפט.

הוועדה לבחירת שופטים בראשות שרת המשפטים אילת שקד, 22 בפברואר 2018. נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ
השרה שקד והנשיאה חיות/נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ

מינוי מנהל בתי המשפט נעשה בהסכמת שרת המשפטים ונשיאת העליון - אך הוא חשוב הרבה יותר לנשיאה, שעובדת בצמוד אליו וזקוקה לו לניהול השוטף של המערכת. העובדה שחיות הצליחה למנות את המועמד המועדף עליה היא הישג עבורה, אך היא נאלצה לשלם תמורתו מחיר: הורדת המועמדים הליברליים ביותר מהשולחן.

אין ספק שחיות ושקד יכולות להתגאות בבחירתו של גרוסקופף, שזוכה להערכה עצומה בצמרת המשפטית. הוא בן טיפוחיו של שר המשפטים לשעבר, דניאל פרידמן, המקורב מאוד לשקד. עם זאת, הוא נחשב שופט בעל אג'נדה כלכלית-חברתית ליברלית, אך לא ברור אם זו תתבטא גם בנושאים אחרים שבהם ידון בבית המשפט העליון, ובפרט בפסילת חוקים של הכנסת.

שני המינויים האחרונים מצטרפים לארבעה מינויים לעליון לפני שנה בדיוק, שנחשבו ניצחון ענק של שקד על נשיאת העליון דאז, מרים נאור. שלושה מתוכם - דוד מינץ, יעל וילנר ויוסף אלרון - היו מועמדים מועדפים על שקד. לכן, לאחר הבחירה אתמול, שקד צייצה בטוויטר: "לפני שנה התחלתי במהלך לשינוי פני העליון, והיום הוא מסתיים". אך למרות ההצהרות, מינויי אמש הם לא ניצחון מובהק של השרה על הנשיאה, או של המחנה השמרני על פני האקטיביסטי, ונראה ששני הצדדים יכולים להיות מרוצים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully