וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איש האקדמיה מחו"ל והמומחה הכלכלי: השופטים החדשים בעליון

23.2.2018 / 0:05

הוועדה לבחירת שופטים הכריעה כי עופר גרוסקופף ואלכס שטיין ימונו במקומם של אורי שהם ויורם דנציגר הפורשים. הנשיאה חיות: "שניים מן המעולים שבמועמדים". מוקדם יותר נבחרו שופטים לבתי משפט מחוזי ושלום וכן לבתי הדין לעבודה

צילום: ניב אהרונסון, עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: דיווח לאולפן וואלה! NEWS בעניין פרשת השוחד לשופטת גרסטל, השבוע)

הוועדה לבחירת שופטים הודיעה אמש (חמישי) על מינויים של עופר גרוסקופף ואלכס שטיין כשופטים בבית המשפט העליון, במקומם של אורי שהם ויורם דנציגר הפורשים.

שטיין, שהיה המועמד המועדף על שרת המשפטים איילת שקד, היה צפוי להיבחר. מבין שני המועמדים הריאליים של הנשיאה אסתר חיות, דווקא השופט שאול שוחט נחשב לזה שסיכוייו טובים יותר- אולם לבסוף גבר עליו גרוסקופף, שנחשב למועמד המועדף על השופטים בוועדה. גרוסקופף הוא תלמיד מובהק של שר המשפטים לשעבר, פרופ' דניאל פרידמן, ונחשב עילוי משפטי ומומחה בכלכלה.

אלכס שטיין, מועמד לבית המשפט העליון. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
המועמד המועדף על שרת המשפטים. שטיין/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

"לבית המשפט העליון נבחרו שניים מן המעולים שבמועמדים, בעלי מוניטין מקצועי משובח ומרשים", אמרה הנשיאה חיות. "האחד שופט מצוין ואיש אקדמיה בעברו, והשני איש אקדמיה ותיק ומוערך בארץ ובעולם. אין לי ספק כי שניהם כאחד יתרמו תרומה משמעותית לבית המשפט העליון בישראל ויעשירו את פסיקתו בידע ובעומק משפטי. בשם כל שופטי ישראל אני מבקשת לברך את המועמדים שנבחרו היום לכל הערכאות ולאחל להם הצלחה רבה בתפקידם".

שרת המשפטים איילת שקד מסרה כי "זהו יום חג לעולם המשפט הישראלי. נבחרו מועמדים מצטיינים, הנושאים על גבם רקעים תרבותיים ותרמילי חיים ייחודיים ומגוונים". שקד הוסיפה כי היא משוכנעת "שתרומתם לבית המשפט העליון תותיר את חותמה בדפי ההיסטוריה".

"אני גאה ונרגש לברך את העולה הראשון מברית המועצות שהתמנה לשופט בבית המשפט העליון", אמר יו"ר סיעת ישראל ביתנו וחבר הוועדה לבחירת שופטים, ח"כ רוברט אילטוב בתגובה להיבחרו של אלכס שטיין. "תקרות הזכוכית מתנפצות לרסיסים ואנו עדים לתיקון עוול היסטורי".

רוברט אילטוב, ישראל ביתנו, במסיבת עיתונאים בנושא חוק הביטוח הסיעודי ממלכתי- צו השעה, 12 בנובמבר 2017. ניב אהרונסון
"תקרות הזכוכית מתנפצות לרסיסים". ח"כ אילטוב/ניב אהרונסון

"חשוב לציין כי שטיין הוא משפטן מוערך ביותר אשר ספריו ומאמריו נלמדים בקפדנות ובתפוצה רחבה מאוד באוניברסיטאות המובילות בעולם. הוא נבחר בראש ובראשונה בזכות יכולותיו העילאיות בתחום המשפט אך יחד עם זאת, אני שמח שלראשונה נזכה לראות ייצוג הולם אמיתי במערכת המשפט ל-1.4 מיליון אזרחים יוצאי ברית המועצות בישראל", הוסיף ח"כ אילטוב.

ח"כ נורית קורן (הליכוד) אמרה כי "מעל 50% מהנבחרים היום הן נשים, זהו הישג אדיר". לדבריה, "הצלחנו למנות 16 נשים מתוך 28 תקנים. כולן איכותיות, מקצועיות ומצוינות". לדבריה, "לשלב נשים ולהצמיח אותן מתוך המערכת - זו הדרך הנכונה".

ח"כ רויטל סויד, סגנית יו"ר הכנסת מתחה ביקורת על בחירותיה של הוועדה, ובפרט על ההחלטה למנות את שטיין, שאינו מתגורר בארץ זה שנים רבות. "חברי הוועדה בחרו לשמר את הרוב הגברי המוחץ בבית המשפט העליון, דאגו למנות שופט 'בייבוא אישי', והבטיחו שישאר רק שופט ערבי אחד בעליון- ברכות לועדה על המינויים", אמרה.

לדבריה, "ההתעקשות של שרת המשפטים 'לייבא' שופט מחו"ל כאשר לפניה רשימת מועמדים מכובדת וביניהן נשים ראויות מצערת".

עופר גרוסקופף, שופט בית המשפט העליון הנבחר - 22 בפברואר 2018. יח"צ,
נחשב להעדפתם של שופטי הוועדה. גרוסקופף/יח"צ

ישיבת הוועדה התקיימה בצל העדות שמסרה ביום שלישי במשטרה חברת הוועדה - נשיאת העליון חיות. "שלומי מצוין, אל דאגה", אמרה הבוקר חיות בפתח הישיבה. שלשום היא העידה כי חברתה, השופטת בדימוס הילה גרסטל, סיפרה לה שכשהייתה מועמדת למשרת היועץ המשפטי לממשלה, שוחח מקורב לראש הממשלה עם ידיד שלה וביקש לברר מה עמדתה לגבי חקירות אשת ראש הממשלה.

לדברי חיות, גרסטל הייתה מזועזעת מהאירוע, אך סיפרה לה עליו בדיעבד, כשהמועמדות לא הייתה רלוונטית. היא הוסיפה, לפי הודעה שפרסמה דוברות בית המשפט, כי "בשל מיעוט הפרטים והסיפור המעורפל לא היה בסיס כלשהו לנקיטת כל צעד מצדה".

אתמול בבוקר החליטה הוועדה על מינויי שופטים לבתי משפט מחוזי ושלום וכן לבתי הדין לעבודה. הנשיאה חיות ושרת המשפטים שקד מסרו כי הן "מברכות את כל השופטות והשופטים המצוינים שנבחרו. בין השאר נבחרו נשיאה לבית הדין הארצי לעבודה, והשופטת החרדית הראשונה".

(עדכון ראשון: 21:05)

הוועדה לבחירת שופטים בראשות שרת המשפטים אילת שקד, 22 בפברואר 2018. נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ
בירכו על הבחירה. השרה שקד והנשיאה חיות/נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully