וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכול או כלום: דילמת האסיר שגרמה לפילבר לחצות את הקווים

21.2.2018 / 13:07

הגילויים החדשים בפרשת 4000, חייבו בהעברתה מהרשות לניירות ערך לידי המשטרה, ושינו את פירמדת החשודים. במצב החדש עמדו יועץ התקשורת חפץ, בעל השליטה בבזק אלוביץ', ומנכ"ל משרד התקשורת לשעבר פילבר, בפני בחירה מורכבת שבסופה נענה האחרון להצעה שצפויה להפליל את רה"מ

עריכת וידאו: ניר חן

אף שזה נראה כרגע כמו היסטוריה רחוקה, עד לפני כמה חודשים תיק 4000 בכלל לא היה תיק משטרתי, ובוודאי לא תיק שוחד. זו הייתה חקירה של הרשות לניירות ערך שהתמקדה בשאול אלוביץ' - בעל השליטה בבזק, ובשלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת, שלכאורה פעל להטות לטובתו שורת החלטות רגולטוריות שהיו שוות לחברה מאות מיליוני שקלים.

בנובמבר האחרון המליצה הרשות לניירות ערך להעמיד לדין את פילבר, אלוביץ' ובכירים נוספים בבזק. החשדות כלפי אלוביץ' היו בעיקרם מהעולם התאגידי - עבירות שבהן בעל השליטה בחברה מבצע פעולות שמקדמות את טובתו האישית, על חשבון החברה, ובכך פוגע במשקיעים שמחזיקים במניות המיעוט. פילבר, לפי ממצאי הרשות, נחשד ב"פעילות מרמתית, מתמשכת ומכוונת" לטובת בזק, ובין היתר נמצא כי הדליף לבכירים בחברה מסמכים מסווגים, ניירות עמדה פנימיים, תכתובת ומסמכים מדיונים בין-משרדיים, כולל כאלה שטרם נדונו בפורומים המוסמכים.

תיק 4000 | לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
חשש בקואליציה: "בגלל תיק 4000 - נתניהו עלול להקדים את הבחירות"
החוליה החסרה: האם נתניהו היה מודע לדיל שהוצע לשופטת?
דרמה בתיק 4000: שלמה פילבר מקורבו של נתניהו חתם על הסכם עד מדינה
נמשיך לעשות את העבודה שלנו | הודעת מערכת וואלה! NEWS

שלמה פילבר בחקירה, 21 בפברואר 2018. מוטי מלרוד, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
שלמה פילבר בבית המשפט במהלך הדיון בהארכת מעצרו, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, מוטי מלרוד, הארץ

למרות הממצאים החמורים, מעל הכול נותרה שאלה אחת פתוחה: הרשות לא טענה שפילבר קיבל ולו אגורה שחוקה לכיסו. אם כן, למה שמנכ"ל משרד התקשורת יסתכן בעונש מאסר, ובדרך יפגע בציבור הרחב? התשובה לשאלה הזו ניתנת בימים האחרונים, והיא זו שהביאה להעברת החקירה מרשות ניירות ערך למשטרה, ובעקיפין - לחתימה של פילבר על הסכם עד המדינה. לפי המשטרה, התשובה לשאלה מחייבת להרחיב את המבט מעבר ליחסים בין בזק למשרד התקשורת. מהחשדות שנחשפו לאחרונה עולה כי מנכ"ל משרד התקשורת פעל להיטיב עם בעל השליטה בבזק במצוות ראש הממשלה ושר התקשורת, בנימין נתניהו, שבתמורה קיבל לכאורה סיקור אוהד באתר וואלה! NEWS, שנמצא בשליטת אלוביץ'.

בשלב זה, החשדות כבר הגיעו לסדר גודל אחר לחלוטין והצריכו את העברת החקירה למשטרה. המהלך הזה גם שינה את מקומם של פילבר ואלוביץ' בתוך הפירמידה שציירו החוקרים. אם קודם הם עמדו בראשה, הרי שעכשיו ירדו לדרג הביניים, ובראש פירמידת החשודים עמד ראש ממשלה מכהן.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

ההצעה המפתה שמורה לראשון שמסכים לה

המצב החדש החמיר מאוד את מצבם של פילבר ואלוביץ', והוסיף לקלחת את ניר חפץ, יועץ התקשורת שבמשך שנים נחשב מהאנשים המקורבים ביותר לראש הממשלה נתניהו ורעייתו. חפץ, עורך "מעריב" ומוסף "7 ימים" לשעבר, נחשד כמי שבאמצעותו ניהל נתניהו את הקשר המושחת מול אתר וואלה! NEWS.

לפי החשדות הידועים כרגע, חפץ ופילבר לא קיבלו את טובות ההנאה לכיסם, והיו רק "מוציאים לפועל" - אחד בצד של קבלת טובת ההנאה לכאורה, הסיקור האוהד, והשני שבאמצעותו ניתנה התמורה בדמות הטיית החלטות רגולטוריות. אלא שמעורבותם העמוקה, והעובדה שבלעדיהם לא ניתן היה להוציא את התוכנית לפועל, הביאו לכך שמבחינה משפטית החשדות נגדם לא הסתכמו בתיווך לשוחד או עבירות תאגידיות כפי שיוחסו בעבר אלוביץ', אלא קבלת שוחד - עבירת השחיתות שלטונית החמורה בספר החוקרים.

שאול אלוביץ, בזק. עופר וקנין
נחשד בתחילה בעבירות תאגיד. בעל השליטה בבזק שאול אלוביץ'/עופר וקנין

המצב החדש גם יצר "דילמת אסיר" בין חפץ, פילבר ואלוביץ'. אם שלושתם יסרבו לדבר, ייתכן שהמשטרה לא תצליח להוכיח את הפרשה, והחקירה תסתיים בלא כלום, או לפחות תיסוג לחשדות הקלים יותר שיוחסו למעורבים לפני כן. מנגד, אם אחד מהם יהפוך לעד מדינה, יודה בחלקו ויפליל את שאר שותפיו לקשר, ובעיקר את נתניהו, הוא יזכה להקלות ואולי אף לחסינות מלאה. אלא שההצעה המפתה תחומה בזמן ושמורה בדרך כלל רק לראשון שמסכים לה, שכן מרגע שנחתם הסכם עם אחד החשודים, המחיר שמוכנה הפרקליטות לשלם תמורת עדות נוספת יורד.

קשה לדמיין סיטואציה זרה יותר לשלישייה פילבר-חפץ-אלוביץ' מזו שבה הם נמצאים בימים האחרונים. נעולים בתאי מעצר, מבודדים כמעט לגמרי. האנשים ששלטו בחלקים ניכרים מהתקשורת בישראל וכעת נמנעה מהם לחלוטין תקשורת עם העולם שמחוץ לבית המעצר, מלבד פרטי המידע שהחוקרים בחרו להראות להם. ניתן לשער שבין חקירה לחקירה עברה לכל אחד מהם בראש שאלה אחת: האם מישהו מהאחרים כבר דיבר.

ניר חפץ בלשכתו של ביבי נתניהו בירושלים 15/09/2009. ראובן קסטרו
נחשד כ"מוציא לפועל". יועץ התקשורת ניר חפץ/ראובן קסטרו

לבסוף היה זה פילבר שהסכים לחתום אתמול סמוך לחצות. הוא צפוי להסביר לחוקרים מדוע יומיים בלבד לאחר שנתניהו נכנס למשרד התקשורת, פיטר השר החדש בשיחת טלפון את המנכ"ל הקודם, אבי ברגר, ומינה אותו עצמו במקומו. אם אכן יעשה זאת, כפי שהתחייב, לראש הממשלה לא תוצע עסקה כמו זו שהוצעה למקורביו. כשנתניהו מסתכל במעלה הפירמידה - אין שם אף אחד שהוא יכול להפליל.



גילוי נאות: אתר וואלה! NEWS הוא חלק מקבוצת בזק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully