וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר שבוע: נווט ה-F16 שנפצע במהלך הנטישה שב לטייסת

20.2.2018 / 6:00

הנווט נפצע קל בזמן שנטש יחד עם הטייס את המטוס, בעקבות ירי נ"מ משטח סוריה לפני כשבוע וחצי. את טיסתו הראשונה לאחר התקרית ערך יחד עם מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין. במהלך היום יציגו בחיל האוויר את ממצאי התחקיר מהתקרית

באדיבות: חדשות 10, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: תיעוד רגעי התרסקות המטוס)

רס"ן א', נווט ה-F16 שנאלץ לנטוש את מטוסו לפני כשבוע וחצי לאחר שנפגע מירי נ"מ מסוריה ואף נפצע באורח קל, שב אתמול (שני) לפעילות בטייסת. טיסתו הראשונה לאחר שובו, הייתה עם מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין. לפני יומיים שוחרר מבית החולים הטייס שנפצע קשה באירוע, לאחר שמצבו השתפר משמעותית.

במהלך היום צפוי צוות התחקיר שהוקם בחיל האוויר להציג את הממצאים למפקד החיל נורקין, בניסיון לשפוך אור על תהליך קבלת ההחלטות של טייס המטוס, תוך שימת דגש על הדקות שקדמו לנטישה בשבוע שעבר. ראש מטה חיל האוויר, תא"ל תומר בר, רמז כי לעתים הנחישות לבצע את המשימה גוברת על הבנת יכולת השרידות של המטוס.

לקריאה נוספת:
לאחר שבוע: טייס ה-F16 שנפצע באורח קשה שוחרר מבית החולים
תיעוד: רגע התרסקות מטוס ה-F-16 שהופל בצפון
הטייסים הוסחו - והתקשו להתחמק: רגעי נטישת המטוס הדרמטיים נחשפים

רס?ן א? הנווט שנטש את המטוס ב-10 בפברואר 2018, חזר לפעילות בטייסת ואת הטיסה הראשונה שלו טס עם מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, 19 בפברואר 2018. דובר צה"ל
הנווט א' שב לפעילות בטייסת ה-F16/דובר צה"ל

גורמים בחיל הבהירו כי מצופה מהטייס להפעיל שיקול דעת בנסיבות שנוצרו ולחמוק מטיל הקרקע אוויר ששוגר על ידי הצבא הסורי. הפגיעה במטוס ונטישתו גדעה סטטיסטיקה של כ-36 שנים, מאז מלחמת לבנון הראשונה, שבמהלכן לא ננטש מטוס.

במסגרת התחקיר הראשוני שערכו בחיל האוויר עלה כי המטוס שהה במרחב האווירי של ישראל בזמן שנפגע. לפי הנתונים שנאספו עד כה, גורמים בחיל טוענים כי התקיפה הסורית נגד מטוסי חיל האוויר בשטח ישראל הוא שינוי מהותי של כללי המשחק בזירה מבחינת משטר אסד.

לשם השוואה, הגורמים התייחסו למקרה שהתרחש בספטמבר 2014, אז יורט מטוס סוחוי-24 סורי על ידי סוללת פטריוט רק לאחר שחדר למרחב האווירי הישראלי - ולא קודם לכן. לפי כללי המשחק שהיו נהוגים עד ליום המקרה, הפלת הסוחוי בוצעה על בסיס הפרת ריבונות ישראלית.

רס?ן א? הנווט שנטש את המטוס ב-10 בפברואר 2018, חזר לפעילות בטייסת ואת הטיסה הראשונה שלו טס עם מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, 19 בפברואר 2018. דובר צה"ל
א' עם מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין/דובר צה"ל

לכן הוסיפו הגורמים כי צוות התחקיר בוחן לא רק את התנהלות הצוות שנטש את המטוס אלא גם את אופן ההכנות לפני הפעולה של כלל הצוותים כמו גם התנהלות התדריך האחרון לפני הטיסה. לדברי גורמים בחיל, בטייסות הקרב התייחסו לפן המנטלי ונכון לדעתם יהיה לבחון את סוגיית ההכנות והאווירה גם ברמת החיל, ולא רק באופן ממוקד כלפי הטייס והנווט. משמעות הדבר היא כי יש לבדוק עד כמה ממוקדת הייתה ההכנה לאפשרות של שינוי כללי המשחק על ידי הסורים, כפי שאירע במהלך התקרית.

שרידי המטוס באלוני אבא, 10 בפברואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
זירת התרסקות מטוס ה-F16 לפני כשבוע/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully