וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיצוץ המטען בגבול: צה"ל בוחן החרפת מדיניות כלפי מפגינים בעזה

19.2.2018 / 10:04

בזמן שחמאס רואה בהפגנות ליד הגדר אמצעי להפעלת לחץ נוכח המצב הכלכלי הקשה ברצועת עזה, ומנסה לנצל אותן לפיגועים דוגמת המטען שהונח בסוף השבוע, בצה"ל מתכננים להציג יד קשה הרבה יותר מול הפרות הסדר. כל זאת בצל מאמץ איראני להפר את היציבות באזור

צילום: שי מכלוף, עריכת וידאו: ניר חן

עזה הפכה לכלי שנתון ללחצים של איראן מצד אחד, ושל מצרים מצד שני. שתי המדינות יעצבו את אופי הזירה הדרומית בשנים הקרובות. קהיר רוצה שקט ויציבות ברצועה, ואף פועלת לקדם תהליך פיוס בין חמאס, שנוא נפשה, לרשות הפלסטינית שמתנהלת בקרירות. טהראן רוצה בדיוק את ההיפך הגמור. משטר האייתוללות מתאמץ להקים מוצב איראני בעזה או לחילופין להרחיב את ההשפעה על חמאס, הג'יהאד האסלאמי ושאר ארגוני הטרור כדי להוות משקל משמעותי בלחימה נגד צה"ל במלחמה הבאה. עד אז, הם פועלים לקדם חיכוך על קו הגבול ומול העורף הישראלי. כל מה שיקרה בדרך יהיו תופעות לוואי של התהליך.

שכבה נוספת וקריטית להבנת המציאות, כוללת את הנתונים הכלכליים השליליים ברצועת עזה: שיעור האבטלה ברצועת עזה ברבעון השלישי של שנת 2017 עומד על 46.6% - עלייה של 5% משנת 2016. השכר היומי בשנת 2017 נע סביב 56.7 שקלים. בעקבות הסכסוך בין חמאס לרשות הפלסטינית הטילה האחרונה סנקציות על הרצועה שבמסגרתן ביטלה את המימון למעבר ציוד רפואי לעזה, קיצצה 30% משכר עשרות אלפי הפקידים, הפחיתה מימון טיפולים רפואיים מחוץ לרצועת עזה, הפסיקה את פטור המס על הסולר הנרכש לתחנת הכוח, והגבירה מיסים לייצוא סחורות מרצועת עזה. אספקת מים מתקיימת אחת לארבעה ימים, כש-97% מהמים ברצועת עזה אינם ראויים לשתייה. כיום פועלת מערכת החשמל ברצועת עזה רק למשך ארבע שעות בממוצע ביממה.

עוד בוואלה! NEWS:
הצעת חוק באיסלנד: מאסר למבצעי ברית מילה שלא למטרות רפואיות
"זהב ירוק": ארבעה נעצרו בחשד לגניבת טון אבוקדו ממטע בצפון
לאחר שבוע: טייס ה-F16 שנפצע באורח קשה שוחרר מבית החולים

עימותים בעזה, 17 בפברואר 2018. רויטרס
הפרת סדר בסמוך לגדר ברצועת עזה, בשבוע שעבר/רויטרס

נתונים אלו לא מרככים את המציאות היומיומית ברצועת עזה ומגבירים את התסיסה ברחובות. מעבר לניסיונות של חמאס להסיט את האש לשטחי יהודה ושומרון, הוא מפנה אצבע מאשימה לעבר ישראל ומקדם בחודשים האחרונים מדי יום שישי אחר הצהריים הפגנות אלימות לאורך גדר המערכת בגבול רצועת עזה בכמה מוקדים. מאות מפגינים מגיעים באוטובוסים במימון חמאס לקרבת הגדר, מבעירים צמיגים, מיידים אבנים ומדי פעם מסתערים מפגינים על הגדר במטרה לפגוע בה או בכוחות הצבא.

מנגד עומדים כוחות צה"ל ומפעילים אמצעים לפיזור הפגנות ובעת ניסיונות לפגוע בגדר מתבצע ירי לעברם. כבר היו תקופות שבהן מפקדי החטיבות המרחביות של אוגדת עזה בחרו להפעיל מדיניות קשוחה מזו שמופעלת בחודשים האחרונים כדי למנוע את ההפגנות אך רגישות התקופה וניסיונות להכיל את המשבר הפלסטיני ייצרו משוואה צבאית מרוככת שאפשרו את התבססות ההפגנות.

עוד באותו נושא

צבע אדום בשדרות ובשער הנגב: רקטה מעזה התפוצצה בשטח פתוח

לכתבה המלאה
מוקד ההפצצות של צהל בשכונת זייתון ברצועת עזה, 18 בפברואר 2018. Safa, מערכת וואלה! NEWS
תקיפת צה"ל בשכונת זייתון ברצועת עזה, שבת/מערכת וואלה! NEWS, Safa

דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס הסביר כי ביום שישי האחרון במסגרת אחת ההפגנות הונח דגל בו הסתירו פעילי ארגון ועדות ההתנגדות מטען חבלה. ביום שבת, בעת "נוהל זיכוי", התפוצץ המטען וממנו נפגעו ארבעה חיילים באורח בינוני עד קשה. מפקד פיקוד הדרום אלוף איל זמיר התייחס בטקס החלפת מפקד אוגדה 252 לאירועי השבת. "הפגיעה בלוחמי צה"ל בסמוך לגדר הינה אירוע טרור חמור. הוכחה נוספת לשימוש שעושים החמאס וארגוני הטרור האחרים בהפרות הסדר במרחב גדר המערכת ככסות לטרור. אנחנו לא נסכים לבסס מציאות זו", אמר זמיר.

מדבריו עולה שכפי הנראה ביום שישי הקרוב אחרי התפילות במסגדים כשיגיעו המפגינים האלימים שוב בעידוד חמאס הם עשויים אולי להיתקל במדיניות הוראות פתיחה באש שונה מזו שהכירו עד כה. כזו שעשויה להרתיע את המפגינים ולמנוע התקרבות לגדר. מדיניות שתמנע את הפיגוע הבא. לאחר מכן אמר אלוף זמיר כי "בידנו עוצמה רבה לצד הרצון לשמר יציבות בגזרה ולהימנע מהסלמה. לא נהסס להפעילה ככל שיידרש ובהתאם להערכת המצב". חמאס ושאר ארגוני הטרור קוראים היטב את המפה האזורית ומבינים שישראל איננה מעוניינת בהסלמה, ולכן הם מנסים למתוח את החבל.

תקיפות צה"ל העבירו מסר תוך ניסיון למנוע הידרדרות

התגובה של צה"ל לפיגוע בשבת הייתה רחבה ביחס לשנים האחרונות אך מאוד ממוקדת. מנתוני דובר צה"ל עולה כי הותקפו 18 יעדי טרור: תקיפת עמדת תצפית על ידי טנק סמוך לפיצוץ המטען. לאחר מכן תקיפה שכללה מנהרה ושני מתחמים צבאיים על ידי חיל האוויר (בסך הכל שישה יעדים ללא פירוט). תקיפת עמדת תצפית נוספת על ידי טנק. תקיפת מתחם צבאי באזור נצרים על ידי חיל האוויר (בסך הכל שמונה יעדים ללא פירוט). תקיפת שתי עמדות תצפית על ידי טנק. ניסיון להעביר מסר, לגבות מחיר, לקבוע קו אדום ועדיין להימנע מהידרדרות.

ברובד הטקטי, ברמת אוגדת עזה ברור שמדובר באירוע שהיה נדרש לגשת אליו אחרת לחלוטין. לא להפעיל נוהל זיכוי אלא נוהל זהיר ורחב יותר המכונה "נוהל קברניט". ברוח התקופה הנפיצה אסור לקחת סיכונים. מקורות בפיקוד הדרום אמרו אתמול כי היה מתבקש להמתין עם משימת הטיפול בדגל שהוגדר כחפץ חשוד. לא לפעול ביום שבת כשמרבית המפקדים הבכירים בבית ולבחור את העיתוי הנוח לפעולה במועד אחר בליווי שלל אמצעים טכנולוגיים, רובוטים, כלים הנדסיים ומומחים. כולל היערכות רפואית למצב של הסחה ופיגוע.

מפקד פיקוד הדרום, אלוף אייל זמיר, מבקר בזירת הפעלת המטען ובבית החולים יחד עם מפקד הרפואה של פיקוד הדרום, אלוף-משנה אבי יצחק וקצין משאבי האנוש של פיקוד הדרום, אלוף-משנה אלון מצליח. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
"בידנו עוצמה רבה לצד הרצון לשמר יציבות". אייל זמיר בזירת הפיצוץ הסוף השבוע/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

עד אז אולי ייאסף מודיעין על מניחי המטען והפעילות החשאית במרחב ואף ייתכן מאוד שאם מדובר במטען חבלה הוא אולי "יתבשל" במזג האוויר. ואדי אל-סלאקה ידוע כאזור מורכב ובעייתי שההיסטוריה הגזרתית מלמדת על פעילות של מניחי מטענים ומחבלים שפעלו בחסות ערפל ותנאים טופוגרפיים מורכבים. הפיגוע הסתיים בנס רק בפצועים. בפעם האחרונה זה היה דגל שנתלה על הגדר. בפעם הבאה עשויים ארגוני הטרור למצוא טריק אחר. התנגשות ברצועת עזה היא תמיד עניין של זמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully