וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק באיסלנד: מאסר למבצעי ברית מילה שלא למטרות רפואיות

המדינה הנורדית עשויה להפוך בקרוב לראשונה באירופה שאוסרת על הטקס, בטענה כי אין הבדל בינו לבין מילת נשים. הקהילות הקטנות של היהודים והמוסלמים באי חוששות כי זה ישמש תירוץ להגברת האנטישמיות

ברית מילה בברלין, 2013. AP
ברית מילה בברלין/AP

איסלנד עשויה להפוך בקרוב למדינה הראשונה באירופה שאוסר על ברית מילה, ברקע החשש בקרב יהודים ומוסלמים כי הצעד יפגע בהם מלקיים את מנהגיהם. החוק, שהונח על שולחן הפרלמנט, קובע עונש של עד שש שנות מאסר למי שיבצע ברית מילה שלא למטרות רפואיות.

מבקרי החוק, שעורר דאגה בקרב מנהיגים דתיים באירופה, טוענים כי הוא יהפוך את חייהם של היהודים ושל המוסלמים באי לבלתי-נסבלים. אלו חוששים כי זה יגביר את האנטישמיות ואת האסלאמופוביה, כפי שקרה במקרים דומים בעבר סביב האיסור על שחיטה כשרה.

באיסלנד, שבה כ-336 אלף תושבים בלבד, חיות קהילות קטנות של יהודים ושל מוסלמים. לפי ההערכות, חיים באי כ-250 יהודים וכ-1,500 מוסלמים.

אל הביקורת על החוק מצד המוסלמים והיהודים הצטרף נשיא הכנסייה הקתולית באיחוד האירופי, ריינהרד מקרס, שאמר כי זאת "מתקפה מסוכנת" על חופש הדת. לדבריו, "הוצאה מחוץ לחוק של ברית המילה היא צעד חמור שגורם לחשש רב".

בירת איסלנד רייקיאוויק. ShutterStock
החוק זוכה לתמיכה בציבור. בירת איסלנד, רייקיאוויק/ShutterStock

לפי החוק, ברית המילה מפרה את זכויותיהם של מי שעובר אותה ואת אמנת זכויות הילד של האו"ם. החוק משווה בין ברית המילה למילת נשים, שהוצאה מחוץ לחוק ברוב מדינות אירופה. עוד נטען כי ברית המילה מבוצעת ללא הרדמה וכי היא לעתים מתקיימת "בבתים שאינם סטריליים ולא על ידי רופאים, אלא על ידי מנהיגי דת". לפי החוק, "יש בכך סכנה רבה לזיהומים שעלולים גם לגרום למוות".

עוד קובע החוק כי על אף שלהורים יש זכות לקיים טקסים דתיים עם ילדיהם, "היא אינה עולה, תחת שום נסיבות שהן, על זכויות הילד". לפי ההצעה, מי שירצה לבצע ברית מילה מסיבות דתיות או תרביות יוכל לעשות זאת בגיל שבו "הוא מבין את מה שדורש הליך שכזה".

לפי סילג'ה דוג גונרסדוטיר, חברת המפלגה הפרוגרסיבית מהימין-מרכז שהציעה את החוק, הוא זוכה לתמיכה גורפת בפרלמנט ובציבור. לדבריה, היא הציעה זאת אחרי שהבינה כי אין איסור על ברית מילה בעוד שמילת נשים הוצאה מחוץ לחוק ב-2005. אם החוק יעבור בקריאה ראשונה, הוא יעלה לדיון בוועדה למשך כמה חודשים, בטרם יוכל להפוך לחוק.

(עדכון ראשון: 20:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully