וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המטען שהתפוצץ הוסווה בדגל פלסטין; צה"ל: "עלול לערער היציבות"

17.2.2018 / 21:20

דובר צה"ל הגיב לתקרית בה נפצעו ארבעה חיילים, בהם שניים קשה, סמוך לקיבוץ עין השלושה שבגבול הרצועה, ואמר כי מדובר ב"אירוע חמור, שעלול לערער את היציבות". המטען הוסתר במוט דגל שנתלה במקום בהפגנה שנערכה אתמול. דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף פעם נוספת ברצועה

צילום: שי מכלוף, ניב אהרונסון, שי אלבז השואגים לימין

תקרית בדרום - כל העדכונים

- כוח צה"ל פעל בדרום הרצועה, סמוך לעין השלושה, בגלל דגל חשוד
- בזמן פעולת החיילים: הופעל מטען שהוסתר בדגל
- ארבעה חיילים נפצעו בתקרית - שניים באורח קשה, אחד באורח בינוני ואחד באורח קל
- צה"ל הגיב בירי ארטילרי, ולאחר מספר שעות עלו דיווחים על תקיפה נוספת
- עמדת תצפית של הג'יהאד האסלאמי נפגעה מתגובת צה"ל
- התקרית: בשעה שאלפים מטיילים ב"דרום אדום"

דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס, אמר הערב (שבת) כי המטען שהופעל כלפי כוח צה"ל בדרום הרצועה הוסתר בתוך דגל פלסטין שנתלה במקום אתמול, במהלך הפגנות. ארבעה חיילים נפצעו בפיצוץ, מהם שניים באורח קשה ושניים באורח בינוני וקל. הארבעה פונו לבית החולים סורוקה שבבאר שבע, שם נותחו.

לדברי מנליס, מדובר ב"אירוע חמור מאוד שיכול לערער את היציבות במרחב מתחילתו וגם עכשיו". ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר גם הוא כי התקרית חמורה. "אנחנו נגיב בהתאם", הוסיף, ושלח איחולי החלמה מהירה לפצועים.

תא"ל מנליס כינה את התקרית "פיגוע טרור חמור" והאשים את ארגון חמאס בעידוד טרור בסמוך לגדר במסגרת הפגנות תושבי הרצועה. בנוסף, ציין כי האירוע יתוחקר בצה"ל וכי ימונה צוות שיבחן את מסקנות האירוע.

עוד בוואלה! NEWS:
שעות הדרמה בבור בקריה: מאחורי הפלת המל"ט והתקיפה בסוריה
פרסום ראשון: התא"ל שהחזיק ציוד צבאי במכולה יעמוד לדין משמעתי
צנחן לגולנצ'יק זאב: קורס המ"כים של צה"ל בדרך למהפכה

מטען חבלה הופעל נגד כוח צה"ל בדרום רצועת עזה, פברואר 2018. מערכת וואלה!
זירת התקרית בגבול עזה, היום/מערכת וואלה!

מתחקיר ראשוני של התקרית עולה כי כוח הנדסה, גולני ושריון פעל סמוך לגדר המערכת, להסיר דגל שנתלה על הגדר. לפי הערכות, בזמן פעילות צה"ל בוצעה תצפית על המתרחש, והופעל מטען בהפעלה סלולרית.

בצה"ל ממשיכים לתחקר את האירוע, אך עולה ביקורת על האופן בו פעל צה"ל בעיתוי מתוח סמוך לגדר המערכת, חרף התרעות על מטעני חבלה במרחב. מדובר בתקרית החמורה ביותר מבחינת היקף הנפגעים מאז "צוק איתן" ב-2014.

דובר צה"ל הדגיש כי לא מדובר במטען של הג'יהאד האסלאמי. "זה לא פיגוע נקמה. הדגל היה תלוי על הגדר מצדה הפלסטיני. החיילים ביצעו נוהל 'זיכוי מטען', ואנשי ההנדסה החלו לטפל בדגל. לא ברור אם לפני שנגעו בו או תוך כדי, הוא התפוצץ".

עוד באותו נושא

ארבעה חיילים נפצעו ממטען בדרום הרצועה; שניים במצב קשה

לכתבה המלאה
פינוי החיילים הפצועים מהתקרית בעין השלושה לסורוקה, באר שבע, 18 בפברואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
פינוי הפצועים לבית החולים סורוקה, היום/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

"אנחנו עדים בשבועות האחרונים לכך שחמאס מנסה לארגן הפגנות זעם 'ספונטניות' של אזרחים בקרב הגדר", אמר דובר צה"ל. "הניסיון של חמאס להפוך את הגדר למרחב עימות ספונטני הוא לא מקובל. ניסיון לארגן טרור סביב ההפגנות יזכה לתגובה", הוסיף. לדבריו, "חמאס רוצה להפנות את הזעם של ההמונים לגדר. אנחנו רואים את חמאס אחראי לכל דבר שקורה".

מיד לאחר התקרית צה"ל הגיב בירי טנקים לעבר עמדת תצפית של הג'יהאד האסלאמי בדרום הרצועה, ממזרח לחאן יונס, וכעבור מספר שעות עלו דיווחים פלסטינים על גל תקיפות נוסף. בג'יהאד האסלאמי הגיבו ואיימו כי "עזה אינה פיקניק עבור ישראל" וכי "הרובים של עזה מוכנים". בחמאס אמרו כי הם "רואים בישראל אחראית לכל הסלמה ברצועה". התקרית התרחשה בזמן אירועי "דרום אדום", כשאלפי מטיילים באזור.

עימותים בעזה, 17 בפברואר 2018. רויטרס
עימותים בעזה, אתמול/רויטרס

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, פנה בעקבות התקרית לתושבי עזה וכתב בפייסבוק בערבית כי "אירוע הנחת הדגל על גדר הביטחון בעזה מעיד על פחדנות. ניצול חמאס את האוכלוסייה הסובלת כתוצאה משלטון חמאס מנותב לגדר כדי להסיט כעס של הציבור כלפי הריבון שהינו חמאס. ניצול ארגוני הטרור את האוכלוסיה ואת ההפגנות לביצוע פיגוע לא יעברו לסדר היום, וצה"ל יגיב בעוצמה. תושבי עזה, התעוררו!", כתב מרדכי.

לא פורסמו הנחיות חריגות לתושבי עוטף עזה בעקבות התקרית, ומדוברות המועצה האזורית אשכול נמסר כי "למעט שמיעת פיצוץ עמום ביישובים הסמוכים, אין לאירוע כל השלכות על היישובים ואין שינוי בהנחיות לתושבים".

השבוע הושבת מעבר כרם שלום על ידי סוחרים פלסטינים בעזה למשך יומיים, במטרה להגביר את הלחץ בזירה הבינלאומית למציאת פתרון למשבר הכלכלי ברצועה. השבתת המעבר, בפעם השנייה מאז תחילת החודש, נעשתה לדברי המקורות בגיבוי חמאס. בשבוע שעבר הושבת המעבר ליום אחד, כחלק ממחאת הסוחרים בעזה.

מטען חבלה הופעל נגד כוח צה"ל בדרום רצועת עזה, פברואר 2018. מערכת וואלה!
גבול הרצועה, היום/מערכת וואלה!

סימנים שליליים אלו מצטרפים לירידה חדה בהיקף המשאיות שמעבירות סחורות מישראל לרצועה דרך מעבר כרם שלום. מפקדת התיאום והקישור של צה"ל ברצועת עזה פועלת להעברת הסחורות של הפלסטינים מהמחסנים בישראל עקב החשש ממשבר הומניטרי, אך בשל המחסור בכסף בעזה לתושבים אין כוח קנייה והתהליך מתעכב.

(עדכון ראשון 19:31)

מטען חבלה הופעל נגד כוח צה"ל בדרום רצועת עזה, פברואר 2018. מערכת וואלה!
זירת התקרית, היום/מערכת וואלה!
עמדת תצפית שהותקפה על ידי צה"ל ממזרח לחאן יונס, פברואר 2018. צילום מסך
עמדת התצפית שהותקפה על ידי צה"ל, היום/צילום מסך

אזור התקרית

עין השלושה- מפה. גוגל מפות, מערכת וואלה! NEWS
עין השלושה- מפה/מערכת וואלה! NEWS, גוגל מפות
עימותים בעזה, 17 בפברואר 2018. רויטרס
הפגנה בעזה, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully