וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כץ תוקף את כחלון ומשרד האוצר: "נטו מוצצים כסף מהביטוח הלאומי"

16.2.2018 / 21:45

שר העבודה והרווחה ביקר בחריפות את האוצר וטען כי הוא משתלט על כספי הביטוח הלאומי לטובת פרויקטים פוליטיים. בנוסף, לאחר שלאחרונה הומלץ להגיש נגדו כתבי אישום, קרא כץ ליו"ר ההסתדרות ניסנקורן לפקוד עובדים למפלגות: "ליצור כוח"

עריכת וידאו: ניר חן

שר העבודה והרווחה חיים כץ תקף השבוע את משרד האוצר ואמר כי הוא משתלט על כספי הביטוח הלאומי לטובת פרויקטים פוליטיים של השר משה כחלון. "העודפים נלקחו ל'נטו משפחה' ו'נטו מוצצים כסף' של הביטוח הלאומי לעת זקנה", אמר כץ בכנס אילת לעבודה של נשיאות הארגונים העסקיים. בנוסף, קרא כץ, שרק לאחרונה המליצה המשטרה להגיש נגדו כתב אישום בגין איומים על עובדים להתפקדות לליכוד, ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לפקוד את עובדי ההסתדרות למפלגות פוליטיות ארציות, זאת כדי ליצור "שאלטר פוליטי". "אבי גבאי ב-15 אלף קולות השתלט על מפלגה, אלה שלא רוצים להיות חברים בהסתדרות משלמים מס ארגון. תיצור לך שאלטר פוליטי ולא תצטרף לאף שביתה", אמר.

כץ יצא נגד הפרויקטים שאותם הנהיג כחלון בקדנציה האחרונה וטען כי משרדו "מרוקן" את קופת הביטוח הלאומי. הוא התייחס גם להיעדר הסמכות של מועצת הביטוח הלאומי, שלא יכולה לעשות דבר ללא אישור פקיד מהאוצר. "דירקטוריון של 56 נציגים מיותרים בלי שום אפשרות לקבלת החלטה. פקיד אוצר מאשר או לא מאשר מבלי לדרוך בישיבת מועצה", אמר. "כשאני מסתכל על חברות ההשקעה במשק בטווח של עשר שנים, אני לא רואה גוף אחד שעשה תשואה של 2.7%, כולם עשו יותר כי 50% מהכסף של הביטוח הלאומי לא רשום בשום מקום. משתמשים בכסף הזה לתשתיות ולדברים אחרים, ואני כשר שנושא באחריות, אין לי שום סמכות בעניין. זו ההזדמנות ליצור ביטוח לאומי מגובש, מסודר, עם בסיס ועם קופה במדינת ישראל. לא סתם שאלתם פה אם הביטוח הלאומי יקרוס ב-2035, אני לא רוצה שייקחו את שלנו ולא רוצה לקחת מאחרים".

שר הרווחה תקף בנוסף גם את התכנית הסיעודית של כחלון, ניסנקורן ושר הבריאות יעקב ליצמן, שצפויה לעלות לדיון בוועדת הבריאות. לטענת כץ, היא אינה פותרת את הבעיה לכלל אוכלוסיית הקשישים, ויוצרת אזרחים ותיקים "סוג ב'". "ניסנקורן טועה, מותר לו לטעות כי הוא בא בידיים נקיות. אחרי חסכון של עשרות שנים החליטה הממונה על שוק ההון והביטוח לסגור את הביטוח הסיעודי הקולקטיבי, אנשים שילמו במשך עשרות שנים ממיטב כספם שהיו צעירים, אחרי שהגיעו לגיל מבוגר סגרו להם את הביטוח", הסביר. "לא אמרו לחברות הביטוח 'בואו תחלקו קצת מהרווחים שקיבלתם', אלא אמרו 'אל תעשו יותר הסכמים לוועדים'. מה עשו עכשיו? הסכם ביטוח סיעודי 'חליפי'. אתה יודע מה ההסכם הזה אומר? יוצרים סוג ב' של אזרחים ותיקים ופוגעים בהם, זה הקרב שלי עכשיו בכנסת".

עוד בוואלה! NEWS
היולדת נעלמה מבית החולים - השוטרים מצאו בביתה תינוק מת
פטור ממס לעולים ופגיעה ב"ישראל היום": החוקים במרכז תיקי נתניהו
אחרי שלוש שנים גילתה: תורמת מח העצם שהצילה את חייה היא שכנתה

ח"כ חיים כץ, הכנסת, מאי 2015. נועם מושקוביץ
"ביצירת שאלטר פוליטי העובדים לא יצטרכו לשבות". כץ/נועם מושקוביץ

בשבוע שעבר המליצה המשטרה להגיש כתבי אישום נגד כץ בשתי פרשות מתקופת תפקידו כיו"ר ועד העובדים של התעשייה האווירית. בתוך כך, דיבר כץ בכנס גם על היתרונות של ההתפקדות הפוליטית. "אני מגיע ממערכת של עובדים, לא זוכר מתי אמרתי שאני הולך לשבות. אני 23 שנים יו"ר ארגון ולא שבתתי יום אחד, כי אם אני אשבות לא תהיה לי פרנסה", אמר. "תמיד אמרתי שהלקוח תמיד צודק וצריך להתחרות במחיר ולעמוד בלוחות הזמנים. פה אני פונה לאבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות ושרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים. אתם צריכים ליצור כוח, צריכים ליצור שאלטר. ביצירת שאלטר פוליטי העובדים לא יצטרכו לשבות, לא שביתות פוליטיות ולא כלכליות, העובדים צריכים לדבר בשפה שמבינים. אז תאמינו לי, יהיו פחות דיונים על שביתה כזאת ושביתה על רפורמה בחברת חשמל. אנחנו מחמיצים הזדמנות אדירה".

ניסנקורן עצמו התייחס לתיקון חוק העלאת קצבאות הנכים שעבר השבוע בכנסת. למרות שהלכה למעשה, תקציבו לא עמד בהתחייבויות של יו"ר ההסתדרות ונציגי הממשלה לנכים, לדבריו מדובר בהסכם טוב. "מה שקרה בחודשים האחרונים הראה איך חוכמת הרבים מביאה לתוצאה יותר נכונה. בסופו של דבר הגענו לתוצאה, התוצאה בנסיבות ובתקציב הייתה טובה", אמר. גם ניסנקורן התייחס לתכנית הביטוח הסיעודי והודה בשני כשלים שקיימים בה: "הביטוח הסיעודי הקולקטיבי היה בעיה מובנת, הוא לא צבר זכויות, לצערי בדחיפה של משרד האוצר חברות הביטוח השתחררו מהפוליסות. 400 אלף אנשים נפלטו, ואז הנטל נפל על האזרח. אם במדינות ה-OECD הן נושאות בעלות של 80% לנטל הסיעודי, בישראל פחות וזה מעוות. לכן צריך לנצל את הסיטואציה ולהסיט את כובד האחריות למדינה ולביטוחים של קופת החולים".

ניסקורן הוסיף כי "בתכנית יש שני כשלים מרכזיים, שאני מעריך שעל אחד מהם יהיה דיון מרכזי ועל השני אני מקווה שיהיו דיונים מרכזיים. האחד על תוספת של אלף שקל לסיעוד, משרד האוצר רוצה לתת כסף ולא שעות סיעוד, אני מעדיף שיתנו את שניהם. הכשל השני הוא מבחן ההכנסה, צריך לבטל את מבחן ההכנסה כי ברגע שיש אותו, 15% מאוכלוסיית הקשישים מודרת ממנו ולכן צריך לעלות אותו יותר גבוה או לבטל אותו. אבל בראייה שלי המצב הקיים עדיף על המצב הישן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אבי ניסנקורן יו"ר הסתדרות העובדים בריאיון לוואלה טוק עם יעקב אילון. צילום: ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
"צריך לבטל את מבחן ההכנסה". ניסנקורן/ראובן קסטרו, צילום: ראובן קסטרו

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, גם הוא התייחס לנושא הסיעוד וחשף מה תקע את תכנית המיליארדים "מזדקנים בכבוד" שיזמו ארגוני המעסיקים עם כ-50 ארגונים חברתיים, ומטרתה הייתה שלא יהיה אף קשיש עני בישראל. לדברי ברוש מלחמות קרדיט הן שמנעו את העברת הכספים שיזמו המעסיקים. "בא אליי עיתונאי ואמר לי 'אתה יודע מה הבעיה עם התכנית מזדקנים בכבוד? שאתם ולא האוצר יזמתם אותה'. אז הלכתי לאוצר ואמרתי להם תובילו, זו תכנית מדהימה שלא תשאיר אף קשיש עני. כי מישהו צריך לדאוג לקשישים שכן זו האוכלוסייה היחידה שלא יכולה לדאוג לעצמה. לכן אנחנו צריכים ללכת על זה בכל הכוח ולגרום לזה להצליח במשותף עם ניסנקורן וכץ, וזה יצליח. בסופו של התהליך זה יקרה".

ברוש המשיך ואמר כי "אחד הדברים הקשים ביותר באופן שבו הדברים מתנהלים כיום, הוא שאתה בא לשר והוא רוצה לעזור לך לקדם תכנית, אבל הסמכות לאשר ולהעביר את התקציב היא תמיד במשרד האוצר. זה המצב אגב רק במדינת ישראל וזה מצב מגוחך. לכן צריך לפנות לראש הממשלה ולדבר איתו על הצורך לשנות את המערכת - שהסמכות והאחריות יהיו באותו המקום. אם שר מחליט שתכנית מסוימת היא טובה ותועיל למערכת, הוא צריך להיות בעל יכולת לקדם אותה. אין סיבה שפקיד ממדרגה שלישית באוצר יחליט אם הוא מעביר תקציב או לא".

יו"ר איגוד התעשיינים שרגא ברוש בבית הדין לעבודה בירושלים, מרץ 2015. נועם מושקוביץ
"אין סיבה שפקיד באוצר יחליט אם הוא מעביר כסף או לא". ברוש/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully