וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במקום 4,000 שקל שהובטחו - אושרה העלאת קצבת הנכים ל-3,700 שקל

12.2.2018 / 7:15

ועדת העבודה והרווחה אישרה את העלאת הקצבאות לסכום המופחת בעקבות טעות שהתגלתה בחישובי האוצר, ובלילה הצעת החוק אושרה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. נציגי הנכים שהגיעו לדיון: "נחזור לחסום כבישים, זהו 'חוק עידוד יציאה מחודשת למאבק'"

צילום: רוני כנפו, עריכה: יוסי אלטר

מליאת הכנסת אישרה הלילה (שני) בקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק העלאת קצבאות הנכים, לאחר שאמש ועדת העבודה והרווחה אישרה אותה. בהצעת החוק תמכו 84 בני אדם ולא היו מתנגדים. לפי ההסכם שעבר בוועדה, החל מ-1 במרץ קצבת הנכות תעמוד על 3,207 שקלים בחודש. מקבלי קצבת שירותים מיוחדים יקבלו 200 שקלים נוספים. עוד נקבע כי הסכום שהסופי של הקצבאות בשנת 2021 לא יפחת מ-3,700 שקלים - חרף ההסכמות הקודמות, שבהן דובר על 4,000 שקלים.

כפי שפורסם בוואלה! NEWS לפני חודשיים, האוצר חזר בו ממתווה הנכים בהובלת ההסתדרות במהלך הדיון בוועדת העבודה והרווחה. חברי הכנסת הבינו כי נעשתה טעות בחישובי משרד האוצר, והמסגרת התקציבית של 4.3 מיליארד אינה מספיקה להתחייבויות שהושגו מול הנכים בערב יום כיפור בבית ההסתדרות.

עוד בוואלה! NEWS:
מבוכה דיפלומטית: הבית הלבן מכחיש בתוקף דיונים על תכנית סיפוח
ניווט ב-WAZE והתעלמות משלטים בדרך: כך נקלעו החיילים לג'נין
ראש העיר אשקלון הנאשם בשוחד שוקל להתמודד בבחירות: "לחץ גדול לרוץ"

דיון בנושא מתווה קצבאות הנכים בועדת העבודה והרווחה, בהשתתפות חיים כץ, אולם ירושלים בכנסת, 17 בינואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
ח"כ חיים כץ, בוועדת העבודה בנושא מתווה קצבאות דיון בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

הסכם זה מעורר התנגדות רחבה בקרב נציגי הנכים, שכן פרטי ההסכם החדשים למעשה לא עומדים בהתחייבויות שהושגו מול הנכים בבית ההסתדרות ערב יום כיפור - הצמדת הקצבה לשכר הממוצע במשק ועידוד אנשים עם מוגבלויות להשתלב בתעסוקה על ידי דיסריגרד (הקצבה המובטחת) לגובה של כ-4,800 שקלים. על פי ההצעה החדשה, רף ההכנסה שממנו נפגעת הקצבה יעמוד על 3,700 שקלים, כ-1,100 שקלים פחות מההסכם המקורי.

נציגי הנכים שהגיעו לדיון נטשו אותו בזעם וחסמו לאחר מכך את מסדרונות הכנסת. יו"ר מטה מאבק הנכים, נעמי מורביה, אמרה כי "למרות ההעלאה הצפויה בעקבות אישור החוק, עיקריו מהווים סטירת לחי להסכמות שהושגו ערב יום כיפור. בתוך כך אנו צפויים לחדש את המאבק".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
כביש 4 לדרום נחסם לתנועה בצומת רעננה צפון בעקבות מחאת הנכים 27.9.17. דוברות המשטרה., מערכת וואלה! NEWS
מחאת הנכים בחודש ספטמבר, נחסם לתנועה כביש 4 לדרום/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשטרה.

בעקבות אישור "חוק הנכים" בוועדת העבודה והרווחה, מטה המאבק, אשר היה הראשון לצאת לחסימות הכבישים, והוביל את ההסכמות בבית ההסתדרות בערב שלפני יום כיפור, קורא לחוק בשם חדש: "חוק עידוד יציאה מחודשת למאבק".

מורביה האשימה את משרד האוצר בהסכם אשר אושר היום ואמרה: "במהלך החודשים האחרונים מאז ההסכמות בערב שלפני כיפור, היינו עדים למאבק איתנים שהתנהל בין שר העבודה והרווחה חיים כץ וחברי הכנסת לבין אגף התקציבים באוצר שטועה לחשוב כי הוא זה שירד מהר סיני עם לוחות הברית". עוד הוסיפה כי מדובר ב"התנהלותם של נאמני הכלכלה הניאו ליברלית, שעיקרה הוא כי על החלשים להיכחד מעצם היותם סרח עודף על גב החזקים שרק להם יש זכות קיום". לטענתה, זו באה לידי ביטוי בקיצוץ הסכום עליו סוכם בקצבת הנכות ובדיסרגרד שאמור לעודד נכים להשתלב בשוק העבודה.

"אני בטוחה וסמוכה כי שר העבודה והרווחה חיים כץ, יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף לא ייחלו לכך, ויכולתי לחוש את פעימות ליבו של יו"ר הוועדה עת ביצע את המוטל עליו פוליטית", אמרה מורביה. בתוך כך, אף שהחוק עבר, והתשלום נדמה כי המאבק הנכים רחוק מלהסתיים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יחזרו לכבישים, מפגינים במחאה הנכים/מערכת וואלה!, צילום מסך

ערב יום כיפור הגיעו נציגי הנכים יחד עם יו"ר ההסתדרות, האוצר ומי שהיה יו"ר הקואליציה דוד ביטן על גובה קצבאות במסגרת של 4.2 מיליארד שקלים. באוצר הזהירו כי המסגרת התקציבית לא מספיקה ובכך הביאה לשינוי במתווה ההעלאה. במקום קצבה של 4,000 שקלים, הנכים יקבלו בסופו של דבר 3,700 שקלים, ובמקום דיסריגרד שהיה אמור להיקבע על 4,800 שקלים הוא נקבע ל 3,700 שקלים.

יו"ר וועדת עבודה ורווחה, ח"כ אלאלוף, התייחס לאישור ההצעה כאל "תיקון של עיוות צדק". "נעשתה היום רפורמה משמעותית במערכת קצבאות הנכות ,שמתקנת עיוותים שהיו בעבר והביאו לאי צדק. הצעת החוק שעברה היום מחלקת סכום חסר תקדים של 2.241 מיליארד שקלים כבר במרץ הקרוב. זאת עם הבטחה לסכום כולל של 4.341 מיליארד שקלים שיינתנו סך הכול בסוף התהליך", אמר.

"אנחנו יודעים שסכום זה לא מספיק למלא את כל הצרכים של הנכים, אבל ההסדר שמעוגן בהצעת החוק הוא ההסדר שמבטא את החלוקה הטובה והצודקת ביותר אליה הגענו. ידעתי כי למרות המחלוקות הרבות, אחריותי כיו"ר ועדת העבודה הרווחה והבריאות בכנסת, לנהוג באחריות ולהביא את הנושא לפתרונו האפשרי במסגרת הקיימת על מנת שהנכים יקבלו תוספת לקצבאות מהר ככל הניתן".

(עדכון ראשון: 23:15)

פינוי בכח של מפגינים במחאת הנכים מחוץ לנמל אשדוד 9 בנובמבר 2017. לירון מולדובן
פינוי בכח של מפגינים מחוץ לנמל אשדוד במחאת הנכים/לירון מולדובן
פינוי בכח של מפגינים במחאת הנכים מחוץ לנמל אשדוד 9 בנובמבר 2017. לירון מולדובן
הההפגנה בנמל אשדוד/לירון מולדובן
ניקול ראידמן בהפגנת הנכים מול בית ראש הממשלה 17 באוקטובר 2017. גלי צהל, מערכת וואלה! NEWS
הפגנה מול בית ראש הממשלה, לפני מספר חודשים/מערכת וואלה! NEWS, גלי צהל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully