וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם מדיני: "נגיב לכל ירי נוסף מסוריה - אך אין רצון בהסלמה"

נתניהו מכנס דיון חירום בקריה בעקבות האירועים בצפון, במקביל למגעים מול ארה"ב ורוסיה - שהזהירה מהסלמה וקראה לשמירה על "הריבונות הסורית". כוחות המשטר איימו ב"השלכות חמורות" ובטהראן מכחישים כי הופל להם מל"ט. "מסוגלים לגרום לגיהנום עבור ישראל"

צילום: צלמי וואלה!NEWS וסרטוני גולשים

ישראל נמצאת בקשר הדוק עם ארצות הברית ורוסיה הבוקר (שבת) על רקע ההסלמה בצפון ומבהירה כי היא רואה בחומרה את האירועים האחרונים. במקביל, בקריה בתל אביב מתקיים דיון ביטחוני בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, יחד עם שר הביטחון אביגדור ליברמן, הרמטכ"ל גדי איזנקוט ובכירים אחרים במערכת הביטחון.

גורם מדיני אמר כי ישראל תגיב על ירי נוסף מסוריה, אך הוסיף כי כל השחקנים באזור, כולל רוסיה, לא מעוניינים בהסלמה או בסיבוב נרחב באזור. בהודעת משרד החוץ של רוסיה נמסר כי מוסקבה "מודאגת" מהתקיפות וההתפתחויות בסוריה וקראה לכל הגורמים באזור "לשמור על ריבונותה" של סוריה ולהימנע מפעולות שיובילו להסלמה במצב.

גורם בכיר בכוחות המשטר אמר כי הוא לא סבור ש"המצב יתפתח למלחמה אזורית חדשה" וכי "ישראל קיבלה את המסר". בהודעה שנמסרה מטעם הכוחות התומכים בבשאר אסד, הכוללת את חיזבאללה, הוזהרה ישראל כי היא "תעמוד בפני השלכות חמורות ורציניות". בכוחות המשטר טענו כי המל"ט האיראני לא חדר לשטח ישראל וכי מדובר ב"שקר".

לקריאה נוספת:
המטיילים לא נרתעים מההסלמה בצפון: "שבת יפה לטיולים"
החשש המודיעיני התגשם: איראן ביצעה צעד התקפי בשטח ישראל

זירת נפילת המטוס בצפון, 10 בפברואר 2018. רויטרס
ככל הנראה נפגע מאש נ"מ. אזור התרסקות המטוס/רויטרס

הכוחות התומכים במשטר אישרו כי בסיס T4 באזור חומס, שמשמש בסיס מל"טים מרכזי, הותקף על ידי חיל האוויר. לדבריהם, כלי הטיס המריאו ממנו כדי לערוך משימות סיור אחרי פעילי דאעש באזור. כלי תקשורת המזוהים עם המשטר דיווחו על ירי נ"מ מאסיבי לעבר מטוסי חיל האוויר ושרידים של הטילים נפלו בשטח ירדן ובשטח לבנון.

סגן מפקד משמרות המהפכה של איראן, גנרל חוסיין סלאמי, לא התייחס מפורשות לתקרית בגבול וכינה את ישראל "שקרנית". הוא אמר כי לשום מדינה אין זכות להפר את הריבונות של סוריה. לדבריו, "איראן יכולה להשמיד בסיסים אמריקניים באזור ולגרום גיהנום לישראל".

משרד החוץ בטהראן הכחיש כי הופל מל"ט איראני וכינה זאת טענה "מגוחכת". בהודעה שנמסרה מטעם דובר המשרד, בהרם קאסמי, נאמר כי לרפובליקה האסלאמית אין נוכחות צבאית בסוריה וכי היא רק מייעצת לכוחות הממשלה, בהתאם לבקשתה.

עוד באותו נושא

מל"ט איראני הופל בצפון; מטוס שתקף בסוריה התרסק בישראל, טייס נפצע קשה

לכתבה המלאה

חגיגות בדמשק

התרסקות מטוס הקרב בישראל נחגגה על ידי התקשורת הממלכתית בסוריה, שפרסמה תמונות של תושבים בדמשק מחלקים ממתקים. גם בחיזבאללה פיארו את התקרית ואמרו כי "השמדנו את כוח העלית של ישראל".

משרד החוץ בביירות הזהיר את ישראל מפני שימוש במרחב האווירי של לבנון לצורך תקיפות בסוריה ואמרו כי יפנו זאת למועצת הביטחון של האו"ם. בימים האחרונים התגברה המתיחות בין ישראל ללבנון סביב הקמת המכשול בגבול.

אזרחים סורים בדמשק מחלקים מתוקים ושמחים על הפלת מטוס ישראלי, 10 בפברואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
חלוקת ממתקים בדמשק/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

ההתלקחות החלה במהלך הלילה, אז הפיל מסוק קרב מדגם אפאצ'י מל"ט איראני, שחדר מסוריה לשטח ישראל. בתגובה, הותקף בסיס השליטה שלו בחומס שבמרכז סוריה אך באש נ"מ של צבא סוריה נפגע ככל הנראה אחד ממטוסי הקרב של חיל האוויר. המטוס, מדגם F-16, נאלץ לפתוח בנוהל נטישה והתרסק באזור עמק יזרעאל. שני הטייסים נפצעו, בהם אחד באורח קשה.

הסלמה בצפון: דיווח מאולפן וואלה!NEWS: תיאור פרטי התקרית בשטח סוריה/ישראל. אתר רשמי
הסלמה בצפון: דיווח מאולפן וואלה!NEWS: תיאור פרטי התקרית בשטח סוריה/ישראל/אתר רשמי

לאחר מכן, החל סבב תקיפות נוסף ונרחב יותר, שבמהלכו הותקפו 12 מטרות, בהן מחסנים איראניים ומערכות נ"מ סוריות. לפי צה"ל, הופצצו מערכות SA-5 ו-SA-17. כ-20 טילי נ"מ נורו לעבר מטוסי חיל האוויר במהלך גל התקיפה הבוקר, מה שגרם להפעלת אזעקות ביישובי הצפון. שרידי מטוס הקרב נפלו ברדיוס של כשמונה ק"מ.

זאת התקרית החריפה ביותר בין ישראל לבין סוריה ובעלות בריתה מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה, שבמהלכה דווח על עשרות תקיפות של חיל האוויר נגד מטרות של צבא סוריה, חיזבאללה ואיראן מעבר לגבול. האחרונה שבהן הייתה ביום רביעי האחרון, בפרברי דמשק.

חיזבאללה שידרה תיעוד איראני של  מל"ט אמריקני בשמי סוריה. צילום מסך
מפקד המל"טים של כוחות המשטר הותקפה. מל"ט איראני בשמי סוריה/צילום מסך

בשבועות האחרונים נתניהו מצוי בקמפיין מדיני לגיבוש תמיכה למדיניות ישראל מול האיום האיראני בצפון, במה שכלל רצף פגישות מדיניות רמות דרג עם מנהיגי ארצות הברית, רוסיה, צרפת וגרמניה וכן דיונים ביטחוניים ואסטרטגיים שבהם הוצגו הקווים האדומים של ישראל. נתניהו אמר אחרי הפגישות הללו שיש "הבנה" לעמדה הישראלית בנושא הנוכחות האיראנית בקרבת הגבול.

המשטרה בזירת נטישת המטוס, הרדוף, צפון, 10 בפברואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
ניידות משטרה באזור התרסקות המטוס בקיבוץ הרדוף, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

לפני כשבועיים נתניהו ביקר ברוסיה וקיים שיחות ארוכות עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שעסקו בעיקר במשולש האיראני-סורי-לבנוני ולאחר מכן הגיעה לישראל משלחת ביטחונית רמת דרג להמשך השיחות מול לשכת נתניהו בנושא. זאת, בהמשך לדיאלוג המוגבר בין ישראל ורוסיה בשנתיים וחצי האחרונות מאז שרוסיה הגבירה את מעורבותה הצבאית בסוריה. נתניהו אמר אז כי ישראל נמצאת ב"קו פרשת המים בסוריה" וכי הבהיר לפוטין את נחישותה לבלום את התבססות איראן באזור.

זירת נפילת המטוס בצפון, 10 בפברואר 2018. רויטרס
כוחות משטרה בקרבת המטוס, הבוקר/רויטרס

ביום שלישי האחרון חברי הקבינט המדיני-ביטחוני קיימו סיור מיוחד ועברו תדרוך של הרמטכ"ל גדי איזנקוט בגבול סוריה שבו נסקרו האיומים בגבול הצפון, ובכלל זה התבססות איראן בסוריה ופרוייקט הטילים המדוייקים שהיא וחיזבאללה מתכננות בלבנון. בסוף הסיור אמר נתניהו "פנינו לשלום, אבל אנחנו ערוכים לכל תרחיש, ואני לא מציע לאיש שינסה אותנו".

שרי הקבינט קיבלו עדכון הבוקר על ההתפתחויות האחרונות אך הונחו בינתיים שלא להתבטא או להתראיין. מחר אמור להתקיים דיון המשך של הקבינט בנושא, שנקבע עוד לפני ההסלמה בסוף השבוע.

(עדכון ראשון: 11:50)

נטישת המטוס על ידי הטייסים, 10 בפברואר 2018. עיבוד תמונה
צניחת אחד הטייסים ממטוס הקרב שהופל בצפון, הבוקר/עיבוד תמונה
שרידי טיל נ"מ של סוריה שנחתו בעיר איבריד, ירדן, 10 בפברואר 2018. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
שרידי טיל נ"מ סורי באירביד שבצפון ירדן, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר
חיילים לבנונים מאבטחים את האזזירת נפילת הטיל, טיל עלי אל נהרי, 10 בפברואר 2018. רויטרס
חיילים לבנונים בזירת נפילת הטיל, הבוקר/רויטרס
חלקי המטוס שנפל, אלוני אבא, 10 בפברואר 2018. רעיה ארד, מערכת וואלה! NEWS
חלקי מטוס שנחתו באלוני אבא/מערכת וואלה! NEWS, רעיה ארד
המשטרה בזירת נטישת המטוס, הרדוף, צפון, 10 בפברואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
כוחות משטרה בכניסה לקיבוץ הרדוף/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט
זירת נפילת המטוס בצפון, 10 בפברואר 2018. רויטרס
זירת התרסקות המטוס/רויטרס
זירת נפילת המטוס בצפון, 10 בפברואר 2018. רויטרס
זירת התרסקות המטוס/רויטרס
הזירה בה נפל מטוס 10 חיל האוויר בגליל, 10 בפבואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
זירת התרסקות המטוס/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט
הגעת שני הטייסים שנטשו את מטוסם במהלך התקיפות בסוריה, לבית החולים רמבם, 10 בפברואר 2018. שי וקנין, TPS, מערכת וואלה! NEWS
פינוי הטייסים לרמב"ם/מערכת וואלה! NEWS, שי וקנין, TPS
הגעת שני הטייסים שנטשו את מטוסם במהלך התקיפות בסוריה, לבית החולים רמבם, 10 בפברואר 2018. שי וקנין, TPS, מערכת וואלה! NEWS
פינוי הטייסים לרמב"ם/מערכת וואלה! NEWS, שי וקנין, TPS
קצין חיל האוויר בזירה בה נפל מטוס 10 חיל האוויר בגליל, 10 בפבואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
קצין חיל האוויר בזירת ההתרסקות/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט
מטוס קרב ישראלי ננטש בעמק יזרעאל והתרסק בקיבוץ הרדוף, פברואר 2018. מערכת וואלה!
עשן מיתמר מאזור התרסקות המטוס/מערכת וואלה!
זירת נפילת המטוס בצפון, 10 בפברואר 2018. רויטרס
זירת נפילת המטוס, הבוקר/רויטרס
הזירה בה נפל מטוס 10 חיל האוויר בגליל, 10 בפבואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
סקרנים שהגיעו לאיזור כעביה-הרדוף לראות את שברי המטוס/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully