וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשש המודיעיני התגשם: איראן ביצעה צעד התקפי בשטח ישראל

10.2.2018 / 10:19

המתיחות בגבול הצפון עלתה מדרגה, עם חדירת המל"ט האיראני לשטח ישראל - ויירוטו, לצד תקיפה ישראלית בשטח סוריה נגד קרון ההפעלה האיראני. לצד התגובה הישראלית החריפה, אם מטוס קרב נפגע בשטח ישראל - זהו סדק בעליונות ישראל, ומסר ברור לגבי הבאות מהצד השני של הגבול

צילום: צלמי וואלה!NEWS וסרטוני גולשים

התגובה המהירה של צה"ל לחדירת המל"ט האיראני מסוריה, לא כללה רק יירוט של המל"ט בידי מסוק אפאצ'י, ולכך התווספה גם תקיפת קרון ההפעלה האיראני בשדה התעופה T-4, בסמוך לעיר תדמור בסוריה, בהישג ראוי לשבח.

לאירועים הבוקר בגבול הצפון קדמו התבטאויות של גורמי ביטחון בשבועות האחרונים, בדבר האיום האיראני הנשקף מסוריה, ביקור הקבינט בגבול הצפון, ירי חריג של נ"מ לעבר מזל"ט צה"ל ברמת הגולן, ובהתאמה - "הקפיץ" של צה"ל נמתח, והדריכות עלתה באגף המודיעין, בחיל האוויר ובפיקוד הצפון.

בצה"ל מעריכים כי צמד טייסי מטוס הסופה מעל עמק בית נטופה, לא הרחק מביתו של סגן הרמטכ"ל, אלוף אביב כוכבי, נטש בעקבות ירי הנ"מ הסורי. איש לא רוצה לדמיין מה היה קורה אם הטייסים היו נוחתים בשטח סוריה. מה שנותר כעת לחקור הוא אם המטוס נפגע, או שהמטוס ננטש בעקבות נעילת מערכת המכ"מ הסורית על המטוס.

הסלמה בצפון - כותרות אחרונות
צה"ל יירט מל"ט איראני שחדר מסוריה ותקף בתגובה; F-16 התרסק
הסלמה בצפון: טייס נפצע קשה בהתרסקות F-16 בעמק יזרעאל
המטיילים לא נרתעים מההסלמה בצפון: "שבת יפה לטיולים"

הזירה בה נפל מטוס 10 חיל האוויר בגליל, 10 בפבואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
המתיחות באה לידי ביטוי בעליית מדרגה, עם פעילות איראנית יזומה. אזור יירוט המל"ט בצפון, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

אם אכן מדובר בפגיעה ישירה, זהו אירוע שלא התרחש כמוהו עשרות שנים, בטח לא במרחב האווירי בישראל. מדובר בסדק בעליונות צה"ל, סוגיה שדורשת תחקיר מעמיק שיעזור להבין מה גרם לכך, מאחר שלאותם מטוסים ישנן מערכות מתקדמות מאוד. בשלב זה מוקדם לקבוע ולהסיק מסקנות.

אסטרטגית, ניתן לומר שמתרחש לנגד עינינו אירוע היסטורי גדול הרבה יותר שנמצא בהתהוות. דוקטרינה איראנית שתכליתה להקים כוח צבאי גדול במיוחד בשטח סוריה עם משקל נגד מדינות האזור, ובהן ירדן, ערב הסעודית, נסיכויות המפרץ, וגם נגד ישראל. הדוקטרינה המדוברת עלתה שלב נוסף, עם התבססות משמרות המהפכה בסוריה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM
נטישת המטוס בצפון 10 בפברואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
דוקטרינה איראנית בפעולה. צניחת אחד הטייסים ממטוס הסופה, לפנות בוקר/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

משהו בשדה התעופה T-4, שמרוחק 60 קילומטרים מתדמור, מסמל את מה שמתרחש בסוריה בשנים האחרונות. בסיס צבאי שהיווה מוקד להתקפות דאעש, ובשנת 2016 חלקים ממנו נפלו לידי המדינה האסלאמית. משטח הבסיס פועל צבא סוריה עם מערך הגנה אווירי חזק ומרשים, לצד צבא רוסיה וכוחות חיזבאללה, במטרה להגן על האינטרסים במרחב של "ציר הרשע". מהיום בבוקר ניתן להבין שאיראן מפעילה ממנו מטוסים לא מאוישים.

את המציאות בסוריה, רוסיה מנצלת לטובתה ומאפשרת לאיראן ולחיזבאללה מרחב פעולה, כל עוד הם נלחמים בדאעש ובשאר המורדים, פועלים לייצוב משטר אסד וחוסכים מהקרמלין הסברים לגבי נפילתם של חיילים רוסים.

זירת נפילת המטוס, 10 בפברואר 2018. רמי שלוש, ?הארץ?, מערכת וואלה! NEWS
אזור נפילת המטוס הישראלי, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, רמי שלוש, ?הארץ?

כל עוד המשוואה תימשך, רוסיה תאפשר התבססות איראנית אך תימנע התלקחות אזורית. לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין אין כוונה לאבד את נכסיו במזרח התיכון, שאותם הרוויח בחוכמה - בסיסים ונמל רוסי בסוריה ועסקאות ענק לשיקום המדינה. המציאות הזו אפשרה את המשך הברחות הנשק מאיראן, דרך סוריה, לחיזבאללה בלבנון.

מאחורי ההתגרות האיראנית

ממשלת ישראל, בהמלצת צה"ל ושאר גורמי המודיעין, החליטה לפעול במסגרת מערכה חשאית ולפגוע בציר ההברחות, על כל רבדיו. לפי פרסומים זרים, חיל האוויר תקף מאות פעמים כדי לסכל את הכוונות האיראניות, אך בתקופה האחרונה חלו שינויים מהותיים; הלחימה מול דאעש הצטמצמה, אסד שיפר את מעמדו, חיזבאללה החל להחזיר לוחמים ללבנון ולהגביר את רמת המוכנות למערכה עתידית עם ישראל, ואיראן הגבירה את קצב התבססותה בסוריה.

פרט לפיקוד על אלפי חברי מיליציות שיעיות בסוריה, עסוקים מפקדי כוח קודס האיראני בהקמת תשתיות הנדסיות וצבאיות ברחבי סוריה, לצד שינוע מערכות נשק לצרכים עצמאיים. גם שיח על אודות נמל איראני בסוריה וציר יבשתי מאיראן לסוריה, דרך עיראק, על הפרק. האווירה בסוריה הניעה את איראן לפתוח בתהליך שנועד להרתיע את ישראל. מה שמפריע לאיראן להרחיב את תהליך ההתבססות, לפי פרסומים זרים, אלו אותן גיחות של חיל האוויר למטרות מודיעין - ולאחר מכן תקיפות יזומות.

זירת נפילת המטוס, אלוני אבא, 10 בפברואר 2018. שלומי גבאי
אזור נפילת המטוס, הבוקר/שלומי גבאי

לכן בחרו האיראנים בעיתוי הנוכחי בביצוע מהלך אקטיבי, שתכליתו הרחקה ישראלית מהמרחב הסורי ומניעת הטיסות התכופות של חיל האוויר באזור. ייתכן שהמטרה של אותו מל"ט לא הייתה רק הפגנת נוכחות, אלא גם צילום יעדים ישראלים כדי להוכיח את מידת הרגישות במרחב - היגיון איראני שמלווה בעקשנות, ועובד בסבלנות לאורך זמן, כדי לשרת מטרה גדולה יותר. לא מדובר באירוע בודד, והאיראנים לא יוותרו כל כך מהר.

מנגד, נוכחות הרמטכ"ל גדי איזנקוט הבוקר ב"בור" בבסיס הקריה בתל אביב מעידה על חומרת האירוע והחשיבות שמייחסים לו במטה הכללי. ישראל צריכה להסיר מעליה כל איום שיפגע בחופש הפעולה של חיל האוויר, מה שאומר שעוד יהיו השלכות לאירוע. בינתיים, ניצל הרמטכ"ל את הפרת הריבונות ואישר 12 תקיפות של יעדים סוריים ואיראניים, ובכך גבה מחיר כבד בתקיפה חסרת תקדים.

המשטרה בזירת נטישת המטוס, הרדוף, צפון, 10 בפברואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
סריקות אחר נפלים בצפון, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

הפסד במרחב הסורי יוביל אחריו השלכות גם על אופן הפעילות של חיל האוויר הישראלי במרחב הלבנוני. השאלה הגדולה שמרחפת היא האם ישראל תתמודד לבדה מול איראן בעלת הגיבוי הרוסי או תצרף למערכה את ארה"ב. ישראל מאז הקמתה כבר הייתה בסיטואציות דומות שחלקן הוביל למערכות נרחבות. מה שברור הוא כי אם העליונות הישראלית תיפגע, האמריקנים לא יתבוננו מהצד.

הזירה בה נפל מטוס 10 חיל האוויר בגליל, 10 בפבואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
זירת נפילת המטוס, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט
הזירה בה נפל מטוס 10 חיל האוויר בגליל, 10 בפבואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
זירת נפילת המטוס, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט
קצין חיל האוויר בזירה בה נפל מטוס 10 חיל האוויר בגליל, 10 בפבואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
קצין חיל האוויר בזירה, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט
הגעת שני הטייסים שנטשו את מטוסם במהלך התקיפות בסוריה, לבית החולים רמבם, 10 בפברואר 2018. שי וקנין, TPS, מערכת וואלה! NEWS
פינוי שני הטייסים לרמב"ם, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, שי וקנין, TPS
הגעת שני הטייסים שנטשו את מטוסם במהלך התקיפות בסוריה, לבית החולים רמבם, 10 בפברואר 2018. שי וקנין, TPS, מערכת וואלה! NEWS
פינוי שני הטייסים לרמב"ם, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, שי וקנין, TPS
זירת נפילת המטוס בצפון, 10 בפברואר 2018. רויטרס
זירת נפילת המטוס הבוקר/רויטרס
זירת נפילת המטוס בצפון, 10 בפברואר 2018. רויטרס
זירת נפילת המטוס הבוקר/רויטרס
המשטרה בזירת נטישת המטוס, הרדוף, צפון, 10 בפברואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
זירת נטישת המטוס בהרדוף, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully