וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא פולין: "אנו מודעים למחויבות שלנו להנצחת השואה"

הנשיא אנדז'יי דודה התייחס ל"חוק השואה" החדש שטעון את אישורו הסופי, ואמר כי אין בכוונת ארצו למחוק פשעים פולניים כלפי יהודים - אך עליה "להילחם בשקר" המטיל עליה אחריות כוללת לרצח. ראש ממשלת פולין: "עיתוי החוק היה גרוע, ייתכן שתדמיתנו ניזוקה"

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

פולין מודעת למחויבויותיה בהנצחת זכר השואה עקב היותה האומה הראשונה שחזתה בטרגדיה שהתרחשה בשטחה - כך מסר אתמול (שישי) נשיא פולין אנדז'יי דודה במכתב רשמי לכבוד הקמת מוזיאון חדש בעיר מרקובה, המוקדש לפולנים שהצילו יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה. דודה התייחס למחלוקת עם ישראל לנוכח החוק החדש שאושר בפולין, לפיו ניתן יהיה לגזור עונש מאסר על אדם שייחס את פשעי המלחמה והשואה לארצו.

"האומה הפולנית הייתה הראשונה לחזות בטרגדיה הזו, שלא ניתן לתאר במילים", כתב דודה במכתב רשמי. "חוץ מלעזור לשכנינו היהודים, התרענו על פשעי הנאצים ועל הפתרון הסופי לעולם כולו, כשעוד ניתן היה לעצור זאת. אנו נותרים נאמנים למילוי חובה זו. בכל שנה, אנו מארחים אלפי מבקרים יהודים שמנסים לאתר את מורשתם ולכבד את אלו שנרצחו בשואה. אנו פותחים מוזיאונים, מפרסמים ספרים ועורכים כנסים וסמינרים על ההיסטוריה היהודית, ללא השתקת הקשיים הקשורים בכך".

עוד בנושא
ראש ממשלת פולין: מבין ללב ישראל, לא נגביל את חופש הביטוי
שגרירת ישראל בפולין: "אני סופגת מסרים אנטישמיים בעקבות החוק"
על רקע הסערה: ישראל ביקשה לדחות ביקור של בכיר ביטחוני מפולין

נשיא פולין אנדז'יי דודה במהלך מסיבת עיתונאים בוורשה. 20 בדצמבר 2017. AP
"לא נוכל לקבל את האשמת המדינה הפולנית ברצח היהודים". דודה/AP

במכתבו, כתב דודה כי הוא מוקיר על ההכרה הישראלית בסבלו של העם הפולני, והמשיך להדגיש כי אלפי פולנים סייעו ליהודים במהלך המלחמה למרות סכנת המוות שאפפה את המעשה. לצד זאת, כתב כי "אף אדם בפולין שיש לו ידע בסיסי בהיסטוריה מכחיש את העובדה שהיו מקרים שבהם פולנים התנהגו באופן חסר כבוד כלפי יהודים במהלך המלחמה. אנו מגנים את המעשים האלו ואיננו מתכוונים למחוק אותם מעברנו. למרות זאת, המעשים הללו מעולם לא היו חלק מהמדיניות הרשמית של הממשלה הפולנית הגולה, פולין לא שיתפה פעולה עם הגרמנים בשום צורה. ההיפך הוא הנכון - מדינת המחתרת הפולנית עשתה מאמצים כדי להעניש את רודפי האוכלוסייה היהודית. לכן לא נוכל לקבל את האשמת המדינה או האומה הפולנית כאחראית לרצח האוכלוסייה היהודית במלחמת העולם השנייה, ואמירות כאלה אינן נאמנות לאמת בנוגע לשואה".

דודה הוסיף כי "בכל שנה אנו ממשיכים לראות מאות מקרים שבהם שפה מלוכלכת, ובה ביטויים כמו 'מחנות מוות פולניים', מופיעה מחדש. הצהרות שווא אלו לא יכולות להתקבל, ההגנה על האמת אינה אפשרית אם השקרים ממשיכים לצוץ, ואיש אינו מתקן אותם. בשם הרפובליקה הפולנית, אני מבטיח כי נשתף פעולה בנושא הזה".

דבריו של דודה, שאמור לחתום באופן סופי על החוק, מגיעים ברקע התבטאותו של ראש הממשלה הפולני מתאוש מורביצקי, שטען כי החוק המדובר נחוץ, אך מועד ואופן הצגתו יכולים היו להיות מוצלחים יותר. מורביצקי אמר לעיתונאים זרים במהלך טקס במוזיאון במרקובה כי החוק יסייע לוורשה להגן על האמת בנוגע להיסטוריה הפולנית במלחמת העולם השנייה. הוא חזר על הטענה שהושמעה בידי גורמים שונים בפולין, לפיה החוק נועד למנוע מהאשמת הפולנים כמקשה אחת בפשעי הנאצים.

עוד באותו נושא

חרף הלחץ מישראל: הסנאט בפולין אישר את "חוק השואה"

לכתבה המלאה
ראש ממשלת פולין מתאוש מורביצקי בביקור במוזיאון לזכר פולנים שהצילו יהודים בשואה, מרקובה, פולין. 2 בפברואר 2018. AP
"צריך לייחס הכול לגרמניה". מורביצקי בביקורו במוזיאון במרקובה, אתמול/AP

"כל הפשעים הנוראיים וכל הקורבנות, כל מה שקרה במהלך מלחמת העולם השנייה על אדמת פולין, הכול חייב להיות מיוחס לגרמניה", אמר מורביצקי. "לעולם לא נסכים שיאשימו אותנו באופן כולל לגבי השואה. זה ה'להיות או לא להיות' שלנו". בנוסף, הוא התעקש כי החוק לא יגביל בשום צורה את חופש הביטוי, אך הדגיש כי פולין הייתה צריכה להסביר טוב יותר את כוונותיה לעולם. כשנשאל בידי כתבים אם הוא מאמין שהחוק הזיק לתדמיתה של פולין, הוא הודה בכך שהוא חושש מכך.

הבית התחתון של הפרלמנט בוורשה אישר את החקיקה בערב יום השואה הבינלאומי, והסנאט הפולני העניק את אישורו ביום חמישי האחרון. כעת, לדודה יש שלושה שבועות לחתום על החוק ולאשרו באופן סופי, או להטיל עליו וטו. עד כה, ההערכות מצביעות על כך שיתמוך בחוק, שעורר מחאה נרחבת בישראל, בגיבוי ארצות הברית.

ראש ממשלת פולין מתאוש מורביצקי בביקור במוזיאון לזכר פולנים שהצילו יהודים בשואה, מרקובה, פולין. 2 בפברואר 2018. AP
חושש מהנזק לתדמיתה של פולין. מורביצקי במוזיאון במרקובה, אתמול/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully