וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף הלחץ מישראל: הסנאט בפולין אישר את "חוק השואה"

החוק השנוי במחלוקת, שאוסר על האשמת המדינה או אזרחיה באחריות לפשעי הנאצים, עבר משוכה נוספת על אף הקריאות של ירושלים לשנותו. הנשיא, שכבר הביע תמיכה בחוק, צריך עוד לחתום עליו. בישראל קוראים להחזיר את השגרירה, וגם בארה"ב מזהירים מההשלכות

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

הסנאט בפולין אישר הלילה (חמישי) את החוק שלפיו תיאסר הטלת אחריות על המדינה או על אזרחיה על הפשעים שביצעה גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה בשטח פולין. החוק, שעורר משבר בין ישראל לפולין, אושר ברוב של 57 תומכים מול 23 מתנגדים. כעת יועבר החוק לאישורו של הנשיא אנדז'יי דודה, התומך בו, אך אמר גם כי יקבל החלטה כשייראה את הנוסח הסופי.

מאז שהחוק עבר בבית התחתון של הפרלמנט ביום שישי, החל משבר דיפלומטי בין ישראל לפולין. בירושלים דרשו מוורשה לעצור את קידום החוק ולשנותו וראש הממשלה בנימין נתניהו סיכם עם עמיתו הפולני מתאוש מורוביצקי לתאם עמדות. ואולם, הסנאט העלה את החוק להצבעה בכל זאת ובתגובה קרא שר התחבורה ישראל כץ לנתניהו להורות מיידית על החזרת השגרירה בפולין להתייעצויות.

עוד בנושא בוואלה! NEWS:
סערת החוק הפולני: "מעוניינים למנוע האשמה גורפת בפשעי הנאצים"
מנהל ערוץ טלוויזיה ממלכתית בפולין: מחנות ההשמדה? יהודיים
ישראל לפולין: יש לתקן את החוק; אין מקום לחנך משפחות ניצולי שואה

ניצולי שואה במחנה אושוויץ, 2015. AP
ניצולי שואה במחנה אושוויץ/AP

כץ אמר כי "החוק שחוקקו הפולנים הוא חמור ומהווה הסרת אחריות והתכחשות לחלקה של פולין בשואת ביהודים. במאזן בין השיקול המדיני לשיקול המוסרי חייבת להיות הכרעה ברורה - הנצחת זכרם של קורבנות השואה על פני כל שיקול אחר".

מחלקת המדינה של ארצות הברית הזהירה כי החוק עלול "לפגוע בחופש הביטוי האקדמי, וכי עלינו להיזהר שלא למנוע דיון ופרשנות על אירועי השואה". עוד נמסר כי "אנו מאמינים בשיח חופשי, ומודאגים מההשפעה של החוק על יחסיה האסטרטגיים של פולין. אנו קוראים לפולין לשקול מחדש את החקיקה בנושא".

פולין מכחישה כי מטרת החוק היא להגביל את חופש הביטוי או את הדיון סביב השואה, אלא להגן על שמה של המדינה. בוורשה מתנגדים למונחים כמו "מחנות השמדה פולניים", הרומזים על כך שלמדינה או לאומה הפולנית הייתה אחריות על קיומם של מחנות שהפעילו הנאצים בשטחה בזמן מלחמת העולם השנייה. שלושה מיליון יהודים נרצחו בפולין בזמן המלחמה, לצד מיליוני פולנים נוספים.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
מצעד של אנשי ימין קיצוני ולאומנים בוורשה, לציון יום העצמאות של פולין, 11 בנובמבר 2017. רויטרס
עצרת מפלגות ימין קיצוני בוורשה, בחודש נובמבר/רויטרס

ביום שני נפגשה שגרירת ישראל בפולין אנה אזארי עם עם קשישטוף שצ'רסקי, השר לענייני חוץ בלשכתו של הנשיא, העומד בראש צוות העבודה הפולני עליו סיכמו נתניהו ועמיתו מורביצקי בנוגע לחוק שעורר סערה.

במהלך השיחה, אזארי התייחסה לאותם היבטים בחקיקה הפולנית המעוררים ביקורת בישראל. עם זאת, השגרירה הדגישה את חששה של ישראל מפגיעה בחופש הביטוי ומהטלת מגבלות על שיח על השואה וקורבנותיה בפולין.

השר הפולני ציין מצדו שפולין מעוניינת למנוע האשמה גורפת של העם הפולני ואת המדינה עצמה בפשעים שביצעו הנאצים. עוד ציין השר שצ'רסקי כי הם מצפים לעבודה בקבוצה המשותפת שהוקמה בעקבות שיחת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם עמיתו מורביצקי.

(עדכון ראשון: 3:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully