וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל מחפש את הג'וינט שהכנסתם לבסיס; פחות את זה שעישנתם בסופ"ש

4.2.2018 / 11:35

מדי שנה לפחות 400 חיילים הועמדו לדין והוכתמו ברישום פלילי בשל עישון קנביס בסביבה אזרחית. בציון שנה לרפורמה החדשה של הפצ"ר, מובאים הנתונים על השינוי הגדול שחל בצבא. 150 חיילים נמצאים כרגע בתקופת מבחן במקום בהליך פלילי

צה"ל מיקד את מאמצי האכיפה שלו בעבירות הסמים המבוצעות בבסיסים הצבאיים ולאו דווקא בנסיבות אזרחיות. לכן, מעצרם של לא פחות מ-13 לוחמי נח"ל בשבוע שעבר בחשד לשימוש, לאספקה ולהחזקת קנביס בבסיס לאחר חקירה סמויה של מצ"ח לא צריך להפתיע איש. כעת, בחלוף שנה מאז הוחלה בצה"ל המדיניות, ראוי לבחון את המספרים, ואלו מדברים בעד עצמם.

שנים ארוכות דנו בצה"ל במדיניות העמדתם לדין של חיילים שהשתמשו במריחואנה מחוץ למסגרת הצבאית. כאשר שירתתי כסנגור הצבאי הראשי, העלנו מספר הצעות שמטרתן למנוע הכתמתם של חיילים ברישום פלילי, כאלו שהשתמשו פעם או פעמיים במריחואנה לא בתוך בסיס צבאי. האמנו שאם אותם חיילים יטופלו משמעתית באופן מידי על ידי מפקדיהם, במקום ההליך המשפטי המסורבל ההרתעה תגבר ולא תפחת. הצעותינו נבחנו, אך לא קודמו. ועדה שיזם הפצ"ר הקודם, אלוף (במיל') דני עפרוני, המליצה על עריכת רפורמה, וייתכן בהחלט שהיה זה הסימן הראשון לשינוי שהתרחש במעלה הדרך.

עוד בוואלה! NEWS:
"גל ראשון": ארה"ב הטילה סנקציות על גורמים הקשורים לחיזבאללה
שגרירת ישראל בפולין: "אני סופגת מסרים אנטישמיים בעקבות החוק"
ארה"ב: שתי אחיות הרגו בן שלוש - כי לקח קאפקייק מהמטבח

ג'וינטים של מריחואנה. ShutterStock
מדיניות חדשה בנוגע להעמדה לדין של חיילים. אילוסטרציה/ShutterStock

בינואר 2017 הודיע הפרקליט הצבאי הראשי, תת-אלוף שרון אפק, על כניסתה לתוקף של מדיניות חדשה בנוגע להעמדה לדין של חיילים שהשתמשו בסמים קלים מחוץ לבסיסי הצבא מספר מועט של פעמים. הרעיון ברפורמה היה פשוט - ריכוז המאמץ האכיפתי העיקרי במלחמה בשימוש ובהחזקת סמים בתוך בסיסים צבאיים. זאת במקביל למתן הזדמנות שנייה למי שנתפס מעשן מריחואנה מחוץ ליחידתו בפעם הראשונה תוך עירוב מפקדיהם והעמדתם במבחן למשך שנה.

לחיילים שנתפסו מעשנים מריחואנה באזרחות הוצע בעקבות המדיניות החדשה להיכנס לתכנית שעיקרה תקופת מבחן. במהלכה, מוודאים שהם לא חוזרים לסורם. תוך שיתוף פעולה מצדם, הוסבר להם שמעל ראשם מרחף כתב אישום פלילי. מי מהם שיעמוד במבחן הכולל בין היתר בדיקות שתן ארעיות לא יועמד לדין בסוף התקופה, דרגותיו לא ייפגעו, והוא לא יתויג ברישום פלילי. נגד מי שלא יעמוד במבחן, לעומת זאת, יוגש כתב אישום.

"הרפורמה שיכולה להציל את עתידך נכנסה לתוקף"

רוס (שם בדוי) לקח השנה חלק ברפורמה החדשה אשר הצילה את המשך חייו האזרחיים. חודש ינואר 2017 התחיל רע במיוחד עבורו. כמעט שנתיים של שירות קרבי בתפקיד לוחם ביחידת חי"ר עמדו להיזרק לפח כאשר הוא מצא עצמו מובא לבית דין צבאי עם כתב אישום בגין עישון מריחואנה. רוס נתן את הדין על כך שעישן עם חבריו מהאזרחות בשלוש הזדמנויות, בזמן שהיה בחופשה מהיחידה. "תתכונן, כלא, רישום פלילי, איבוד הדרגות, ויש סיכוי שגם תעוף מהיחידה", אמרו לו, בייחוד כאב לו איבוד הדרגות עליהן עבד כה קשה.
רוס עלה ארצה רק שנים מעטות קודם לכן, עם אמו ואחיו הקטן והוא נאלץ לעבוד לפני השירות כדי לעזור לאמו. השירות הקרבי, הוא הרגיש, ייתן לו את החותמת הסופית להיותו ישראלי.

הסנגור הצבאי בו פגש עם מעצרו הסביר לו שלפני מספר ימים נכנסה לתוקף הרפורמה החדשה, שנותנת אלטרנטיבה להעמדה לדין. "אתה חייב להבין שתהיה במבחן שנה שלמה. אם תוכיח שאתה לא מעשן מריחואנה, תיתן בדיקות שתן בכל פעם שתתבקש, והמפקדים שלך יאשרו שאתה שותף אמיתי לתהליך, תוכל להמשיך לשרת ביחידה שלך ", אמר לו הסנגור. "אתה תסיים שירות כמו גדול עם דרגות ובלי רישום פלילי". רוס היה מוכן לעשות כל מה שנדרש כדי להישאר ביחידה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
עישון ג'וינט מריחואנה סמים אמסטרדם. ShutterStock
250 חיילים סירבו למסור דגימת שתן/ShutterStock

כ-400 חיילים אשר לפני הרפורמה היו מועמדים לדין ומוכתמים ברישום פלילי, טופלו בשנה החולפת פיקודית או מצויים כעת בתקופת מבחן במקום פלילית. זהו נתון מדהים, שכן מדובר באחוז ניכר מן החיילים שהוכתמו ברישום פלילי מדי שנה. מתוך אותם 400 חיילים, כ-150 מצויים בתקופת מבחן בעקבות שימושים בודדים בגראס באזרחות.

רוס הפך להיות אחד מאותם 150 חיילים שנכנסו לתכנית, בדיוק שנה חלפה מאז ולאחרונה התקבלה ההודעה שהתיק נסגר. צה"ל הרוויח לוחם מצטיין, רוס הרוויח יציאה לאזרחות בראש מורם. לאלו שנתפסו על שימוש במריחואנה מצטרפים למעלה מ-250 חיילים אשר סירבו למסור דגימת שתן במהלך חקירתם בחשד לעישון סמים קלים. מקצתם כבר סיימו בהצלחה את התקופה ורובם מצויים במהלכה בימים אלה. כעשרה אחוז ממי שנכנסו למבחן הפרו אותו ועמדו לדין בבית דין צבאי.

בעקבות הרפורמה נשפטו השנה חיילים שסירבו למסור בדיקת שתן על ידי מפקדיהם בגין הסירוב באופן מידי, כשעד לרפורמה הם היו מועמדים לדין פלילי בהליך שמצד אחד היה אורך חודשים ארוכים, לעתים למעלה משנה, ומצד שני היה מכתים אותם ברישום פלילי, שהיה מקשה על יציאתם לאזרחות בגין עבירה שמחוץ לצבא כלל אינה קיימת. התבדו חששותיהם של מי שחשב כי הרפורמה תביא עמה גל חיילים שיסרבו להיבדק. אין הבדל משמעותי בין מספר המסרבים בשנת 2016 למספרם בשנת 2017.

שוטר צבאי בכלא צבאי. דובר צה"ל
מיקוד מאמצי האכיפה שונה/דובר צה"ל

מה שכן השתנה, ובאופן משמעותי, הוא מיקוד מאמצי האכיפה. המספרים מלמדים שהשנה נפתחו הרבה יותר תיקי חקירה בשל שימוש בסם ביחידה, והרבה פחות תיקים בשל שימוש מחוץ ליחידה. האם הדבר נובע מכך שלפתע פתאום החלו חיילים לעשן מריחואנה פחות באזרחות ויותר בתוך הבסיסים? כמדומני שלא. התשובה נמצאת במקום אחר, והיא פשוטה, החקירות הגלויות והמאמץ המודיעיני הוסטו. הג'וינטים ממסיבת יום שישי במועדון מעניינים פחות מאלה שהוגנבו בתוך התרמיל אל הבסיס הצבאי.

הרבה יותר חיילים נתפסו השנה בעבירות סמים ביחידה, ועם אלו צה"ל מחמיר. אם בשנת 2016 הוגשו 100 כתבי אישום בגין שימוש והחזקת סם בתוך בסיסי צה"ל, עלה המספר לקרוב ל-180 כתבי אישום בשנת 2017. לעומת זאת, מספר החיילים שעמדו לדין באשמת שימוש בסמים בנסיבות אזרחיות ירד מארבע מאות וחמישים בשנת 2016 לכשלוש מאות בשנה החולפת, וגם זו ירידה משמעותית.

דומה שזמן רב יחלוף בטרם יעלה עשן לבן ואלו שהתנגדו לרפורמה יודו שיתרונותיה עולים על סיכוניה, אך נראה שהשנה הראשונה לה הביאה עמה נתונים משמעותיים. שינוי אמיתי במיקוד האכיפה והפחתה דרמטית במספרם של החיילים היוצאים לאזרחות כשהם נושאים כתם בצורת רישום פלילי בגין שימוש בסם או סירוב למסור דגימת שתן.

(עדכון ראשון: 9:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully