וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באופן חריג: ארבעה פלסטינים חדרו מגבול הרצועה לישראל - ונתפסו

1.2.2018 / 19:24

מתחילת השנה חצו את גדר המערכת משטח הרצועה 12 פלסטינים, ארבעה מהם היום. רובם ביקשו לחפש מקלט ועבודה - ואחד עמד לבצע פיגוע. בינתיים, הקמת המחסום המתקדם בגבול, מתעכבת עקב עבודת החלק התת-קרקעי למניעת מנהרות

צילום: שי מכלוף, עריכה: ניר חן ושניר דבוש

גבול מצרים נאטם למעבר מסתננים מסיני עקב הקמת פרויקט "שעון חול" הכולל גדר ברזל שחלקה משוננת שמתנשאת לפחות לגובה של שלושה מטרים. מוקפת בגדר תיל, מערכת תצפיות קבועה, חלקה מתריעה על מגע והיא מלווה בפעילות סיורים וצירים שנבנו כדי להגיב לכל ניסיון מעבר.

לעומת זאת, בגבול רצועת עזה נמשך גם בשנת 2018 פרץ החודרים הפלסטינים מרצועת עזה לשטח ישראל. רק היום (חמישי) חדרו ארבעה פלסטינים לשטח ישראל בדרום גבול רצועת עזה, ונתפסו. החשודים שנעצרו הועברו לתחקור כוחות הביטחון. על אחד מהם נתפסו שני סכינים ורימון.

מנתונים שנמסרו לוועדת החוץ והביטחון ואומתו על ידי דובר צה"ל לפי פניית וואלה! NEWS, עולה כי בשנת 2016 חצו את גדר המערכת בגבול רצועת עזה לשטח ישראל 65 פלסטינים. בשנת 2017 נרשמה ירידה קלה, כש-60 פלסטינים חצו את הגבול. עשרה מתוכם היו בעלי כוונה ואמצעי לבצע פיגוע. החל משנת 2018 נרשמה עלייה בממוצע של 12 פלסטינים שהצליחו לחדור, ואחד הגיע לבצע פיגוע.

גורם ביטחוני הסביר כי מרביתם מגיעים למצוא מקלט ועבודה אך חלקם מגיע עם כוונה ברורה לבצע פיגוע.

עוד בוואלה! NEWS:
מול פוטין, נסראללה, אסד ואיראן: האם המשחתות האמריקניות יטילו עוגן בנמלי ישראל?
על סף פיצוץ מאז ולתמיד: סיור קרבי בלב בירת הטרור של חמאס בגדה
"בגלל ריקון פחי זבל": כתב אישום חמור נגד חייל שדקר את חברו

כוח צה?ל תפס ארבעה חשודים אשר חצו את גדר המערכת מדרום רצועת עזה לשטח ישראל. על אחד החשודים נתפסו שני סכינים ורימון 1 בפברואר 2018. דובר צה"ל
כלי הנשק שאותרו על אחד מהחשודים שחדרו מרצועת עזה, היום/דובר צה"ל
מטען התפוצץ ליד גדר המערכת. שי מכלוף
"עניין של זמן עד שפלסטיני שחודר יבצע פיגוע כמו בעבר". גדר הגבול ברצועת עזה/שי מכלוף

גם אם מגיע פלסטיני עם סכין, ובחקירתו מתברר שלא התכוון לבצע פיגוע, הוא משוחרר לרצועת עזה כדי להראות שלא בקלות עוצרים פלסטינים. אוגדת עזה מתאמצת לשפר את מערך התצפיות וההתראה וההרתעה על הגבול. באוגדה מפעילים יותר אמצעי תצפית, הרחבת מערכות "רואה יורה" שנשלטות מהחמ"לים ומבצעות ירי הרחקה ברגע שמתקרבים אל הגדר, הפעלת מזל"טים מסוג רוכב שמיים באזורים של נקודות תורפה לתצפיות ודריכות של סיורים לקפוץ לגבול. למרות המאמץ, נותר חשש גדול של המפקדים הזוטרים בחטיבה הצפונית והדרומית מהרגע שבו אחד מאותם פלסטינים ינסה לבצע פיגוע מורכב ויערים על הכוחות.

מקור בפיקוד דרום הסביר כי אורך גבול רצועת עזה הוא 65 ק"מ מכרם שלום ועד לים בסמוך לנתיב העשרה, ויש כוונה להקים לאורכו את פרויקט "שעון חול" משודרג כדי להתמודד עם ניסיונות החדירה מעל פני הקרקע. אך לדבריו, הקמת הגדר מעל פני הקרקע תלויה בבניית החומה התת קרקעית שבמערכת הביטחון חלוקים על קצב בנייתה. עד כה נבנו רק ארבעה ק"מ של חומה תת קרקעית לסיכול מנהרות קיימות וחפירות בעתיד מתוך חומה באורך של 65 ק"מ, ועד שלא תירשם התקדמות משמעותית מתחת לפני הקרקע, לא יהיה ניתן לקדם את בניית הגדר החדשה מעל פני הקרקע.

לפחות לפי הערכות במערכת הביטחון הפרויקט לבניית החומה התת קרקעית יסתיים בעוד שנתיים לכל הפחות. עד אז ימשיכו כוחות אוגדת עזה להתמודד עם ניסיונות חדירה לשטח ישראל שחלקם כולל פלסטינים חמושים שמוגדרים מחבלים.

טנקים של צה"ל בגבול רצועת עזה. Spencer Platt, GettyImages
כוח שריון באזור הגבול עם רצועת עזה/GettyImages, Spencer Platt

מקור נוסף בפיקוד דרום אמר השבוע, "היינו מעדיפים שלא תהיה חצייה של גדר המערכת. זה כאב ראש גדול. מתייחסים לכל חדירה כזו כאל מחבלים. המטרה היא לסגור את האירוע על הגדר כמה שיותר מהר. לפי ההיסטוריה בגזרה כבר היו לנו בשנים האחרונות מקרים של חדירה לעומק השטח ולפחות במקרה אחד פיגוע. אם לא מנעת באמצעות ירי הרתעתי את החדירה, והפלסטינים נכנסים לשטח הישראלי באזור מיוער קשה לאתר אותם. כבר היו מקרים לאחרונה שללא עזרה של התצפיות או מזל"ט רוכב שמיים לא הצלחנו לאתר את החודרים. זה עניין של זמן עד שחודר פלסטיני יבצע פיגוע כמו בעבר".

ח"כ חיים ילין (יש עתיד) תושב הנגב המערבי אמר בשיחה עם וואלה NEWS, "צריך להרוויח זמן עד לסיום הפרויקט לבניית החומה. מצב שיאפשר התקדמות בבנייה מעל הקרקע. צריך שתהיה רמת דריכות גבוהה כל הזמן לכל מה שקורה בצד הפלסטיני ולצד הישראלי. זו בעיה כי רובם פלסטינים מסכנים שנמלטים מהצרות בעזה אבל יכול להגיע רגע שזה יהפוך לפיגוע. לזה צריך להתכונן".

(עדכון ראשון 18:23)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully