וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 70 שנה: נמצא הרובה ששימש לרצח הפוליטי הראשון במדינה

29.1.2018 / 19:28

ב-17 בספטמבר 48', נרצח הרוזן פולקה ברנדוט, בהתנקשות שהוציאה מחתרת הלח"י - בהסכמת המנהיג דאז, יצחק שמיר. החוליה ברחה, שיירת הרוזן מיהרה להדסה - וחלק מתת-המקלע ששימש לרצח נותר על הקרקע. "רצתי לארכיון, פתחתי את תיק הרצח - והבנתי שהמעגל נסגר. זה הנשק האבוד"

שרידי התת מקלע שמייסטר שממנו נורו הקליעים שרצחו את שליח האום הרוזן פולקה ברנדוט שנרצח על ידי אנשי הלחי בירושלים. -, מערכת וואלה! NEWS
70 שנה אחרי הרצח הפוליטי הראשון בישראל, הוא נמצא. הנשק האבוד/מערכת וואלה! NEWS, -

במשך כ-70 שנה, מאז 17 בספטמבר 1948, חיפשו חוקרי המשטרה - כמו גם חוקרים פרטיים שונים במהלך השנים - את שרידי תת-המקלע "שמייסטר", שבעזרתו רצחו אנשי הלח"י - בהסכמת ראש הלח"י דאז, יצחק שמיר - את הרוזן פולקה ברנדוט דיפלומט בן משפחת המלוכה השבדית, שהגיע לישראל בחודשים הראשונים להיווסדה, כדי לתווך מטעם האו"ם בינה לבין מדינות ערב במלחמת העצמאות.

רב פקד שלומי שטרית, מפקד בית המורשת של המשטרה, הוא זה שהצליח לאתר את שרידי הרובה בארגז ישן, שהיה מונח בארכיון של בית המורשת הקודם של המשטרה, במבנה ששימש לבית הספר לשוטרים בשפרעם.

"בשנים האחרונות חיפשתי את חלקי הנשק, ובמהלך בדיקת ארגזים שהיו בבית המורשת הישן - מצאתי באחד הארגזים, שהיה מקוטלג כנשק אינתיפאדה, קנה של תת-מקלע שמייסטר", סיפר רב-פקד שטרית. "הבנתי שזה לא מתאים לארגז ומיד קפץ לי המספר הסידורי, שהזכיר לי את המספר של הנשק האבוד. רצתי לארכיון, פתחתי את תיקי הרצח, וראיתי שיש סגירת מעגל. זה הנשק האבוד".

עוד בוואלה! NEWS
פסיכו-גייט: נתניהו חובב הקלטות, עד שהרעייה הופכת לראייה
ראש מכינת עלי שוב תוקף: "אין מקום הרסני יותר לנשים מצה"ל"
התפוצצה מול טנק: הלוחמת הכורדית שהפכה לגיבורת המלחמה בטורקיה

שרידי התת מקלע שמייסטר שממנו נורו הקליעים שרצחו את שליח האום הרוזן פולקה ברנדוט שנרצח על ידי אנשי הלחי בירושלים. -, מערכת וואלה! NEWS
"המעגל נסגר". תת-המקלע שבעזרתו נרצח ברנדוט/מערכת וואלה! NEWS, -

רצח הרוזן ברנדוט הוא הרצח הפוליטי הראשון שהתרחש במדינת ישראל, בעיצומן של הקרבות במלחמת השחרור, כשהגיע הרוזן כדי לבסס תוכנית חלוקה חדשה בארץ ישראל. במרכז המחלוקת עמדה הצעתו הראשונה, להעביר השליטה בנגב, בירושלים ובחלקים מהגליל לשליטה ערבית מלאה. הדבר עורר תסיסה בקרב היישוב היהודי, ובמיוחד בקרב חברי הלח"י בירושלים, שפעלו כמחתרת במקביל לפעילות צה"ל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

המארב, החיסול - והתגובה של בן גוריון

מתכנן מבצע ההתנקשות היה יהושע זיטלר, מפקד המבצע היה יהושע כהן ובחוליה היו שני לוחמי לח"י נוספים. הם ארבו לשיירה של ברנדוט שנסעה מארמון הנציב לבניין ימק"א, אז נעצרה במה שהיום היא פינת הרחובות הפלמ"ח והגדוד העברי. כהן ניגש למכוניתו של ברנדוט, השלישית והאחרונה בשיירה, וירה למוות בברנדוט ובמפקד כוח המשקיפים בירושלים, הקולונל הצרפתי אנדריי סארו.

במהלך הירי נשבר חלק מתת-המקלע, שנותר מוטל על הקרקע בעוד המתנקשים מיהרו לברוח מהזירה - והשיירה של ברנדוט הבהילה אותו לבית החולים הדסה, שם נקבע מותו.

יצחק שמיר ,יוני 2012. לשכת העיתונות הממשלתית
ההתנקשות בוצעה בהסכמתו. שמיר בכנסת/לשכת העיתונות הממשלתית

בעקבות האירוע, הורה ראש הממשלה דוד בן גוריון למשטרה לפתוח בחקירה, ובהמשך חוקקה הממשלה חוק בזק - החוק למניעת טרור. חברי החוליה אותרו אך מעולם לא הועמדו לדין, ובמקביל החלו הניסיונות לאתר את יתר חלקיו של הנשק, לרבות הקנה והמכלול. ההערכות שיערו, בין היתר, שהרובה הושלך לבאר מים בשכונת מאה שערים. "כעת נשפץ את הנשק ונציג אותו בבית המורשת של המשטרה בבית שמש, כמוצג היסטורי", סיכם רב-פקד שטרית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully