וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפוצצה מול טנק: הלוחמת הכורדית שהפכה לגיבורת המלחמה בטורקיה

29.1.2018 / 11:39

אבסטה חבור בת ה-20 פוצצה את רימוניה מול הכוחות הטורקיים, כחלק מהמאבק לבלימת המבצע בצפון סוריה. היא כבר מוזכרת לצדן של לוחמות אחרות שנאבקו בדאעש בשנים האחרונות ובדיכוי הנשים שהוא מסמל

צילום: CNN, עריכה: יאיר דניאל

לוחמת כורדית שפוצצה את עצמה מול טנק של צבא טורקיה בצפון סוריה הפכה לסמל המאבק המקומי בכוחותיו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, עם כניסת מבצע "ענף זית" אל השבוע השני שלו.

בהודעה שפרסמו אתמול (ראשון) הכוחות הכורדיים (YPG), נאמר כי אבסטה חבור בת ה-20, שהשתייכה לשורות הזרוע הנשית של הכוחות, (YPJ), פוצצה ביום שבת את רימוני היד שהיו על גופה מול טנק שניסה לחדור לכפר המאם שבאזור עפרין והרסה אותו. לפי דיווחים ברשתות החברתיות, היא התפוצצה אחרי שהתחמושת שלה אזלה.

צבא טורקיה לא הזכיר שום תקרית שבה הושמד אחד הטנקים שלו ושני הצדדים מספקים דיווחים ונתונים שונים לגבי הקרבות. עם זאת, חבור הפכה במהרה לגיבורה ברשתות החברתיות והוזכרה על ידי ה-YPG כמי שהלכה בדרכן של לוחמות אחרות בשנים האחרונות, כמו אלו שעמדו בקרב ההירואי מול ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בכובאני לפני שלוש שנים.

לקריאה נוספת בנושא
טורקיה: "ארה"ב הודיעה כי תפסיק לחמש את המורדים הכורדים בסוריה"

אבסטה חבור, לוחמת בשורות הכורדים בסוריה, שנהרגה בקרב מול טורקיה. טוויטר, אתר רשמי
התחמושת שלה אזלה. אבסטה חבור/אתר רשמי, טוויטר

"מעולם לא חשבתי שמה שהיה בכובאני יחזור על עצמו", כתב אחד המגיבים על דבר מותה של חבור, שהשווה אותה ללוחמות שמתו בקרב בעיירת הגבול. כיבוש כובאני בידי דאעש נמנע בזכות קרב עיקש של הלוחמים הכורדים, שגובו בידי הקואליציה האמריקנית, ונחשב לנקודת המפנה במערכה מול "המדינה האסלאמית". "אולי היא תהפוך לסמל המאבק של הכורדים בעפרין", כתב משתמש אחר.

אבסטה חבור, לוחמת בשורות הכורדים בסוריה, שנהרגה בקרב מול טורקיה. טוויטר, צילום מסך
זכתה לשבחים מצד הכורדים. חבור/צילום מסך, טוויטר

בניסיון להשפיע על דעת הקהל המערבית, הכורדים מציגים את הקרב ב"פולש" הטורקי כמאבק בין אלו התומכים בחופש ובשוויון מגדרי לבין אלו הרוצים לדכא את חירותם. "עבור היחידות שלנו, אבסטה היא סמל לשחרור נשים", ספדו לה ב-YPJ. "היא הייתה תגובה חזקה נגד המדינה הטורקית הפשיסטית והארגונים האסלאמיסטיים הקשורים אליה, כמו גם נגד השתיקה המתמשכת של הקהילה הבינלאומית".

עוד הבטיחו הכוחות "להתנגד עד לטיפת הדם האחרונה לפלישה הטורקית, במטרה להשיג את הזכות הלגיטימית שלנו לחירות ולכבוד", ולהפוך את עפרין "לבית קברות של הפשיזם ושל אויבי האנושות והנשים".

הלווייה באיסטנבול של חייל טורקי שנהרג במבצע ענף זית בסוריה, 28 בינואר 2018. רויטרס
הכורדים מבטיחים "בית קברות" לטורקים. הלוויית חייל שנהרג בקרבות באיסטנבול, אתמול/רויטרס

למרות התקיפות האוויריות המרובות של הטורקים, לצד ירי ארטילרי כבד, בשטח נרשמה מעט מאוד התקדמות מצד הכוחות המובילים את מבצע "ענף זית". הם כבשו כמה כפרים, אך צבא טורקיה וקבוצות המורדים הסורים הנלחמות לצדו נתקלים בהתנגדות עזה מצד הכורדים, שבהם תומכים כמה מתנדבים זרים ממדינות המערב.

תיעוד מחהזית: המורדים משתלטים על הר אסטרטגי

אתמול השתלטו שוב הטורקים והמורדים על הר בורסיה האסטרטגי, המשקיף על האזור. ההר עבר מצד לצד במהלך ימי הלחימה, והשליטה בו חיונית להצלחת המבצע, השני בתוך שנה וחצי שמנהלת אנקרה נגד הכורדים בסוריה. ואולם, אלו עדיין הישגים מינוריים, במיוחד ביחס להבדלי הכוחות המשמעותיים בין הצדדים.

ארדואן רואה ב-YPG ובזרוע הפוליטית שלו, המפלגה הדמוקרטית המאוחדת בסוריה (PYD), שלוחה של מפלגת הפועלים הכורדית בטורקיה (PKK). ה-PKK מוגדר ארגון טרור על ידי טורקיה, ארצות הברית והאיחוד האירופי, מאז תחילת העימות בשנות ה-80. ואולם, בוושינגטון ובבירות מערביות אחרות רואים ב-YPG - יחידות ההגנה העממיות - השותף הטוב ביותר נגד דאעש וארגוני הג'יהאד בסוריה.

מפה סוריה. עיבוד תמונה
מפה סוריה/עיבוד תמונה

ארדואן ותומכיו מציגים משוואה שלפיה ה-YPG=PKK=דאעש, ולכן, לטענתם, המערב המגנה את מתקפתה הוא צבוא ותומך טרור. נשיא טורקיה, שהוכיח כי הוא עומד במילתו כשזה נוגע למאבק בכורדים המרוכזים בדרום-מזרח המדינה ובשכנותיה סוריה ועיראק, מבטיח להמשיך לכל אורך הגבול עם סוריה.

הכורדים, שניצלו את מלחמת האזרחים כדי לבסס ממשל אוטונומי בשלושה מחוזות (קנטונים) בצפון סוריה, מחזיקים בטריטוריה נרחבת בצפון-מזרח סוריה. בעוד עפרין כלואה בין שטח שכבשו צבא טורקיה והמורדים במבצע "מגן הפרת" לבין המשטר בחאלב, יתר שטחיהם נהנים מרציפות טריטוריאלית. ארדואן נשבע לגדוע זאת ואף לא מהסס לאיים על ארצות הברית, שותפתו לנאט"ו - הוא דורש ממנה לסגת מהעיר האסטרטגית מנבג', ולא עלולה להתרחש היתקלות בין הצדדים.

ארצות הברית הציבה כוחות בעיר אחרי שחרורה מדאעש ב-2016, בדיוק כדי למנוע עימותים בין הכוחות הטורקיים לבין הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, שרובם מורכבים מלוחמים כורדים. לא ברור כיצד וושינגטון תגיב לכך, והנשיא דונלד טראמפ כבר הזהיר את ארדואן שלא יסלים את המצב. כך לפחות לפי הודעת הבית הלבן, שאותה סתרה אנקרה אחרי שיחת המנהיגים.

בשבת טענה טורקיה כי ארצות הברית הבטיחה לה להפסיק ולחמש את הכורדים, אך בממשל האמריקני לא אישרו זאת ובכירים בממשלו של ארדואן המשיכו לתקוף את וושינגטון. בינתיים, הם זוכים לאור ירוק מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שוודאי ירצה פיצוי בדמות חלקים ממחוז אידליב.

האזרחים משלמים את המחיר

מאז תחילת המבצע, שפתח חזית חדשה במלחמה המורכבת והמסועפת בסוריה, נהרגו עשרות אזרחים ועשרות לוחמים משורות שני הצדדים. הארגון הסורי לזכויות אדם ספר כבר יותר מ-50 אזרחים הרוגים, רובם מהפגזות ומהתקפות טורקיות.

רוברט פיסק, כתב האינדפנדט הבריטי, היה הראשון מכלי תקשורת מערבי לבקר בעפרין מאז תחילת המבצע. הוא סיפר על מראות קשים בבתי החולים עמוסי הפצועים ותיאר את סיפורה של משפחה אחת - ערבית במוצאה - שנמחתה כמעט כליל, פרט לאחד הילדים.

"היית צריך לבוא ולראות את המתים כשהם הובאו לכאן את מצב הפצועים עם הדם עליהם", אמר מנהל בית החולים בעפרין, ד"ר ג'וואן פלוט. בעוד עדות המפריכה את הטענות הטורקיות שלפיהן הרגה מאות משורות הלוחמים הכורדים, אמר ד"ר פלוט כי מעט מאוד לוחמי YPG הגיעו לבית החולים מאז תחילת המבצע.

עשן עולה מאזור עפרין הסורי ליד העיירה חאסה, בגבול התורכי-סורי במחוז הטאי, 20 בינואר 2018. AP
עשרות אזרחים נהרגו. עשן מיתמר מתקיפה אווירית של טורקיה בסוריה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully