וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דובר צה"ל בפנייה חריגה לאזרחי לבנון: "איראן משחקת בביטחונכם"

רונן מנליס, דובר צה"ל

28.1.2018 / 10:00

ברקע ההערכות מערכת הביטחון על התבססות איראן בסוריה ועל כך שחזרה להקים מפעל לטילים מדויקים בלבנון, פונה תא"ל רונן מנליס בתקשורת הערבית לאזרחי לבנון. "הגיע הזמן שתיזהרו מהמשחק האיראני של חיזבאללה בביטחונכם ובעתידכם. הבחירה בידיכם, צה"ל מוכן לכל תרחיש"

צילום: רויטרס

כשאני נדרש לבחור את תמונת השנה שלי בחזית לבנון אני חוזר לסיור המשותף של מפקד חזית דרום לבנון בארגון הטרור חיזבאללה, וידידו, מפקד אחת מהמיליציות השיעיות הנאמנות לאיראן, קיס חזעלי. התמונה הייחודית מבטאת יותר מכל את המעורבות האיראנית בלבנון ומרימה מסך מעל המציאות של שליטה איראנית בלבנון שהולכת ומתהדקת. ברור כי תופעה ייחודית זו של "תיירות טרור" היא ביטוי מוחשי וייחודי לסכנה לעתידה של מדינת הארזים ושל האזור כולו - סכנת ההשתלטות של עושי דבריה של טהראן.

שנת 2017, כמו 11 השנים שקדמו לה מאז סיום מלחמת לבנון השנייה, התאפיינה ביציבות יחסית בחזית לבנון, לרווחת התושבים משני הצדדים. העובדה שבצפון ישראל ובדרום לבנון חיים ילדים בכיתה ו' שלא שמעו אזעקה בחייהם היא ההישג המשמעותי של מלחמת לבנון השנייה וההוכחה הטובה ביותר ליציבות ההרתעה הישראלית ולזיכרון הצרוב בקרב הלבנונים בדבר עוצמת הטעות הקודמת של חסן נסראללה.

עוד בוואלה! NEWS:
1,000 ק"מ מעזה: מה לקח צה"ל מהקרב שעיצב את המזרח התיכון?
המדינה שבה חיו ונכחדו היהודים עדיין משוכנעת שהיא הקורבן
ניצולי שואה ומשפחותיהם על החוק הפולני: "ניסיון לשנות את ההיסטוריה"

וואלה TALK הראיון המרכזי עם יעקב אילון ודובר צה"ל, רונן מנליס. מערכת וואלה!
"חיזבאללה 'מצפצף' על ריבונות מדינת לבנון והחלטות מועצת הביטחון". מנליס/מערכת וואלה!

את השנה החולפת ניצלנו בצה"ל לשיפור משמעותי של המוכנות למלחמה בחזית הצפונית: תוכניות, אימונים, הצטיידות ותרגילים משמעותיים, כשהבולט שבהם הוא תרגיל הגיס הצפוני, שנערך השנה בפעם הראשונה מזה כעשרים שנה, והביא לתרגול ממשי של התוכניות המבצעיות של צה"ל בזירה הצפונית. במקביל, בכל העת המשיכה מלאכת איסוף המודיעין, וכבר אמרו הרמטכ"ל וראש אמ"ן כי אילו אויבינו היו מבינים כמה אנחנו יודעים עליהם, הם היו מורתעים מכניסה לעימות לעוד שנים ארוכות. סיימנו את שנת 2017 כשאנחנו ערוכים בעוצמה גדולה יותר ומוכנים טוב יותר לכל תרחיש בזירה הצפונית, למרות שפנינו אינן למלחמה.

מנגד, המשיך ארגון הטרור חיזבאללה במעורבות במלחמות שלא לו, ואף הצליח להגדיל את רשימת ההרוגים בארגון ואת המשבר הכלכלי בו הוא מצוי. השנה החולפת הייתה הוכחה נוספת לכך שחיזבאללה משמש כזרוע מבצעת של איראן. בכל מקום בו שרר חוסר יציבות גילינו את טביעת האצבע של איראן ואת מעורבות חיזבאללה: שליחת אלפי לוחמים לסוריה והעצמת הקרבות בתימן באמצעות מאות יועצים. אפילו לעזה התרברב נסראללה כי שלח טילי נ"ט מיוחדים ואף נפגש עם נציגי כלל ארגוני הטרור הפלסטיניים, שהשנה חלקם גם עברו לגור בשכנות אליו בדאחיה בביירות. מיליארדים זורמים מטהרן דרך ביירות לכל מקום במזרח התיכון בו יש רוע וטרור.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
נסראללה נואם בעקבות המשבר עם ערב הסעודית. רויטרס
שואף להפוך את לבנון למדינת חסות איראנית. נסראללה/רויטרס

חיזבאללה לא מסתיר את ניסיונו להשתלט על המדינה שמצא את ביטויו בהתפתחויות שונות: נשיא שנותן לגיטימציה לארגון טרור, ראש ממשלה שמתקשה לתפקד בצל ההתנהלות הבריונית של נסראללה, הקמת תשתיות טרור ומפעלים לייצור אמצעי לחימה מתחת לאפה של ממשלת לבנון והיטמעות צבאית באוכלוסייה באין מפריע.

לאורך הגבול עם ישראל ועל אף החלטה 1701 של מועצת הביטחון שאוסרת על נוכחות של פעילי הארגון בדרום לבנון, המשיך הארגון לקרוא תיגר על האינטרס של מדינת לבנון; פעיליו ממשיכים לסייר לאורך הגבול בלבוש אזרחי ופועלים בלב האוכלוסייה. יתרה מזאת, בארגון מנסים לגייס ולהפעיל קצינים וחיילים מצבא לבנון. באופן חסר בושה חיזבאללה אף הזמין עיתונאים לסיור מיוחד להראות כיצד הוא "מצפצף" על ריבונות מדינת לבנון והחלטות מועצת הביטחןו. אך ההפרות האלה לא מאיימות עלינו. להיפך, המרחק מהפרה שמסתיימת בדו"ח לאו"ם להפרה שתביא להידרדרות ביטחונית נתון בראש ובראשונה להחלטה ישראלית.

החמור מכל הוא דווקא הסמוי מהעין: לבנון הופכת במעשה ובמחדל של הרשויות הלבנוניות ושל העלמת עין מצד חברות רבות בקהילה הבינלאומית למפעל טילים אחד גדול. זו כבר לא העברה של נשק, כסף או ייעוץ. איראן פתחה סניף חדש דה פקטו, "סניף לבנון - איראן זה כאן".

הרמטכ"ל גדי איזנקוט בראיון לוואלה NEWS! במהלך תרגיל הגיס הצפוני. ראובן קסטרו
"תרגיל הגיס הצפוני נערך השנה בפעם הראשונה מזה כעשרים שנה". הרמטכ"ל בזמן התרגיל/ראובן קסטרו

יטעה האזרח הפשוט לחשוב שתהליך זה הופך את לבנון למבצר - היא לא יותר מחבית אבק שריפה עליה הוא, משפחתו ונכסיו יושבים. אחד מכל שלושה או ארבעה בתים בדרום לבנון הוא מפקדה, עמדה, מחסן נשק או מקום מסתור של החיזבאללה. אנחנו מכירים נכסים אלו ונדע לתקוף אותם באופן מדויק אם נידרש לכך. עתידם של אזרחי לבנון הוא כלי משחק בידיו של הדיקטטור מטהרן ואשמים בכך גם אותם ראשי כפרים, עיירות ומוסדות שלטון שרואים ובוחרים לשתוק.

בפתח שנת 2018 אני חושב שנכון להזהיר את תושבי לבנון מהמשחק האיראני בביטחונם ובעתידם. מדובר בשנת מאבק ומבחן בנוגע לצורה בה תתעצב לבנון. המאבק נובע מצד אחד מהצורך להביא ליציבות המדינה, לשגשוג כלכלי ולקידום נושאים מדיניים של לבנון. מצד שני, המשך הפעילויות להחלת הגמוניית איראן-חיזבאללה.

מחד גיסא עומדים על כף המאזניים, לדוגמה, פיתוח מגזר הגז שיוביל להטבות כלכליות לשני העשורים הבאים, עלייה בתמ"ג המדינה, סיוע משמעותי לתעסוקה וחיסכון במטבע החוץ. מאידך גיסא, הגעת מיליציות שיעיות חמושות נוספות לשטח לבנון, פגיעה בתדמית המדינה בעיני הקהילה הביל לאומית, אי פיתוח הכלכלה, פגיעה בתיירות ובבנקאות ומעל לכל אפשרות להידרדרות ביטחונית חמורה.

סוללת ארטילריה של צה"ל יורה אל לבנון בזמן מלחמת לבנון השנייה, 2006. AP
"ילדים בכיתה ו' בצפון ישראל לא שמעו אזעקה בחייהם". מלחמת לבנון השנייה/AP

המאבק תלוי בשני משתנים: האם לבנון והקהילה העולמית יאפשרו לאיראן ולחיזבאללה לנצל את תמימותם של ראשי מדינת לבנון ולהקים מפעל לטילים מדויקים כפי שהם מנסים בימים אלו, והאם ארגון הטרור בחסות שיטת הבחירות החדשה יצליח לדחוק את המחנה הסוני בבחירות שייערכו בחודש מאי מאחיזה בשלטון, ולהפוך את המדינה באופן רשמי למדינת חסות איראנית.

צה"ל ערוך ומוכן לכל התרחישים ואף מתכנן לשפר עוד יותר את מוכנותו במהלך השנה. כפי שהוכחנו בשנים האחרונות, ומי שצריך לדעת על כך יודע, הקווים האדומים הביטחוניים שלנו ברורים, ואנו מוכיחים זאת מדי שבוע. גילויי חוש ההומור על "גובה השכר האיראני" שמשולם למזכ"ל חיזבאללה אינם מרשימים אותנו וגם לא את תושבי לבנון. הבחירה בידיכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully