וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצולי שואה ומשפחותיהם על החוק הפולני: "ניסיון לשנות את ההיסטוריה"

28.1.2018 / 6:30

במקביל לגינויים הנשמעים מימין ומשמאל במערכת הפוליטית, ניצולי השואה ומשפחותיהם הופתעו גם הם מהחלטת הפרלמנט בפולין לאשר חוק שאוסר על אזכור חלקה של המדינה בשואה. יו"ר מרכז הארגונים לניצולי שואה: "מצפים מממשלת פולין והעם הפולני לקבל אחריות על מעשי העבר"

רויטרס

יום אחרי שהבית התחתון של הפרלמנט הפולני אישר את החוק החדש והשנוי במחלוקת, האוסר על אזכור חלקה של המדינה בפשעים נגד האנושות שבוצעו בשטחה במהלך מלחמת העולם השנייה, ניצולי השואה ומשפחותיהם מספרים היום (ראשון) על תחושותיהם. לילי הבר בת ה-70, בת לאם שניצלה ממחנה ההשמדה אושוויץ ולאב שנמנה עם היהודים שניצלו על ידי חסיד אומות העולם אוסקר שינדלר, אמרה כי הפולנים צודקים בכך שמחנות הריכוז אינם פולניים ובכך שהנסיעות למחנות הריכוז שנמצאות על אדמתה יוצרות עיוות היסטורי. "מה שהם לא צודקים בו הוא הניסיון האומלל לשנות את ההיסטוריה", הדגישה.

"אמנם לא הייתה ממשלה בפולין, אבל היו הרבה פולנים שעזרו להסגיר יהודים, וגם אחרי המלחמה היו פוגרומים", המשיכה הבר. "הם לא יכולים להתחבא מאחורי זה שהם היו קורבנות של העם הגרמני. אם הפולנים היו אנשים נאורים ורוצים לפתוח דף חדש ולהצטרף לעמי העולם, היו מכירים בעובדה שחלק מהם רצחו יהודים ושיתפו פעולה בתכנית הפתרון הסופי".

עוד בוואלה! NEWS:
ישראל לפולין: יש לתקן את החוק; אין מקום לחנך משפחות ניצולי שואה
בן 35 הוסגר מקולומביה לישראל: חשוד ששלח קוקאין בעזרת בלדרים
הרעה שאחרי הסערה: מחסור כבד במים ומאות אלפים על חילוץ מטיילים

אולם הפרלמנט בוורשה, פולין. 2012. AP
המפרים את החוק יעמדו בפני עונש מאסר של שלוש שנים. הפרלמנט הפולני/AP

החוק החדש קובע עונש מאסר של עד שלוש שנים למי שירמוז כי לפולין אחריות לעוולות המלחמה. בין היתר, החוק אוסר לכנות את מחנות ההשמדה שהוקמו בשטחי פולין "פולניים".

החוק עורר תגובות נזעמות בישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי הוא הורה לשגרירת ישראל בפולין להיפגש עם ראש ממשלת פולין ולהביע את עמדתו הנחרצת נגד החוק, ונשיא המדינה ראובן ריבלין ציטט את נשיא פולין לשעבר אלכסנדר קוושנייבסקי שאמר מעל בימת הכנסת כי "אי אפשר לזייף את ההיסטוריה, אי אפשר לשכתב אותה, אי אפשר להסתיר את האמת".

סגן שגריר פולין בישראל יזומן מחר לשיחת נזיפה במשרד החוץ. "שום חוק לא יכול לשנות את האמת ההיסטורית ואין שום מקום לחנך את משפחות ניצולי השואה, שחיות כל יום את זיכרון יקיריהם שנספו בתופת", נמסר ממשרד החוץ.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

"בפולין עשו דברים איומים אבל גם היו הכי הרבה מצילים"

נחום מנור מבאר שבע, ניצול שינדלר אף הוא, אמר כי בעיניו המצב מורכב. "נכון שהעם הפולני בחלק לא מבוטל עשה דברים איומים, ואלה שלא עשו דברים איומים הפנו את הגב לניצולים", אמר. "מצד שני, מספר המצילים הפולנים היה הכי גדול באירופה. אין דרישה מובהקת מצד מדינת ישראל שפולין תכיר בזה שהיא עשתה פשעי מלחמה, כי היא כמדינה לא עשתה את זה, אלא חלק גדול מהאנשים בה".

מנור הוסיף כי "הממשלה הנוכחית מאוד ימנית והיא מנסה לעשות כל מיני צעדים שייתכן והם מיותרים. אני כבר בן 94 ויש הרבה דברים בעולם שמהם אני נפגע גם מהמדינה שלי".

אביטל קולט. ניר לנדאו, ניר לנדאו, מערכת וואלה!
"פולנים טמנו ידם בצלחת, הסגירו, הלשינו, ורצחו". אביטל/ניר לנדאו, מערכת וואלה!, ניר לנדאו

קולט אביטל, יו"ר מרכז הארגונים לניצולי שואה, אמרה בשיחה עם וואלה! NEWS כי "ניצולי השואה בישראל מצפים מממשלת פולין ומנציגי העם הפולני לקבל אחריות על מעשי העבר ולבטל את החוק".

"עם שרוצה להיות חלק מאומות העולם חייב לדעת להתמודד עם עברו. אומות רבות, לרבות גרמניה, עשו חשבון נפש וקיבלו אחריות על מעשיהן", הוסיפה אביטל. "גם אם נכונה העובדה שפולין נכבשה על ידי גרמניה הנאצית, ומעשי הרצח נעשו על אדמתה, הרי שפולנים רבים טמנו ידם בצלחת, הסגירו, הלשינו ורצחו - גם אחרי המלחמה, כאשר פולין כבר הייתה חופשית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully