וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרעה שאחרי הסערה: מחסור כבד במים ומאות אלפים על חילוץ מטיילים

28.1.2018 / 0:09

רבים שמחו בעקבות מזג האוויר החורפי שפקד את האזור והביא עמו גשמים רבים. אלא שחוסר אחריות של אזרחים שנתקעו הביא להוצאות רבות ולסיכון מיותר של אנשי החילוץ. ברשות המים הזהירו כי ההשפעה על מפלס הכנרת היא קטנה, והמחסור הגדול במים עדיין מורגש

צילום: יעקב גולדברג, רשות הטבע והגנים, מיקי ענבר, אורית יוסף, איהב נגחאם טאפיש וחיים שפיר. עריכה: יוסי אלטר

העלות הכספית של החילוצים בשני ימי הסערה - חמישי ושישי - הגיעה למאות אלפי שקלים. הברכה שהביאה עמה כמות המשקעים הגדולה בסוף השבוע לוותה גם באסון כבד, נוכח מותו של מטייל בנחל הזוויתן ברמת הגולן. כמה אירועים נוספים הסתיימו ללא אבידות בנפש ועם כמה נפגעים קל, אולם מבצעי החילוץ גרמו לעשרות מחלצים, אנשי כוחות הביטחון וחובשים, לעבוד בכמה מקומות, במשך שעות ארוכות ולהפעיל ציוד רב, עשרות כלי רכב ושני מסוקים.

עם תחילת הסערה, ביום חמישי, הוזעקו מתנדבי היחידה המשטרתית - יחידת חילוץ גולן, לנחל הזוויתן, בעקבות דיווח על היעדרות שני מטיילים במים הגועשים. מטייל אחד נחלץ, אולם השני נקלע למצוקה. מבצע החילוץ נמשך כשמונה שעות ונחשב אחד המורכבים והקשים בתולדות יחידת החילוץ.

עוד בוואלה! NEWS:
"לא נאפשר לסגור את העיר": אלפי תושבי אשדוד מפגינים נגד ההדתה
"הדם על הידיים שלכם": ראשי בובות כרותים הונחו ברשות ההגירה בת"א
"מראות שחוזרים בכל חורף": תושבים בחדרה מתאוששים מנזקי ההצפות

אחרי מבצע מורכב - מטייל בן 41 מת מהיפותרמיה לאחר שחולץ מנחל גולן. צילום: שי מכלוף ודוברות המשטרה, שי מכלוף
חילוץ המטייל בנחל זויתן ברמת הגולן ביום חמישי/שי מכלוף, צילום: שי מכלוף ודוברות המשטרה

מדובר היה בחילוץ בתנאי שטח קשים, בקור כבד, במים, בבוץ ובחשיכה. במבצע החילוץ השתתף גם כוח של יחידת החילוץ של חיל האוויר, יחידה 669. המטייל בן ה-41 פונה במסוק לבית החולים פוריה, תוך פעולות החייאה, ומותו נקבע בבית החולים. אתמול נקראו אנשי יחידת החילוץ כרמל למשימה מורכבת, ביחד עם כוחות גדולים של מחלצי כבאות והצלה. במקום פעלו חמישה רכבי כבאות, רכבי משטרה, שלוש ניידות של מד"א ומסוק שפינה אדם שנפגע קל ממכת קור.

מדובר היה בכמה אירועים שהתרחשו במקביל בנחל חילזון שבבקעת סכנין. כמה כלי רכב ובהם 14 בני אדם שקעו ונסחפו בזרם המים של הנחל. המטיילים נכנסו לנחל למרות האזהרות להימנע מהתהנגות חסרת אחריות שכזאת. כעבור כמה שעות חולצו כל ה-14. ממש במקביל, דרומה משם, עוד שלושה מטיילים שלא נשמעו להנחיות ופעלו בחוסר אחריות שקעו במי הירדן, בסמוך לקיבוץ בית זרע. השלושה התיישבו על גג כלי הרכב והזעיקו עזרה. למקום הגיעו שוטרים שחילצו אותם.

באותו הזמן מתנדבי המשטרה מיחידת חילוץ גולן חילצו שלושה צעירים שהגיעו לקטוף פטריות על גדת נהר הירדן ההררי צפונית לגשר אריק, ועקב הזרימה החזקה ומפלס המים שעלה נתקעו על "אי" בנהר מבלי יכולת לחצות לכיוון גדת הנהר. המתנדבים שהיו מותשים מהחילוץ ערב קודם בזויתן, הוקפצו לזירת האירוע, צעדו במים הקרים וחילצו את השלושה ללא פגע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מטיילים שקעו עם רכבם בנחל חילזון, 14 חולצו ו3 נפגעו קל. צילום:
דוברות כבאות והצלה מחוז צפון
דוברות מד"א, מערכת וואלה! NEWS
חילוץ המטיילם בנחל חילזון, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון דוברות מד"א

מזג האוויר מחר צפוי להיות מעונן חלקית והטמפרטורות יעלו במקצת. בצפון הארץ ובמרכזה יתכן גשם מקומי קל. ביום שני יהיה מעונן חלקית עם גשם מקומי קל, ללא שינוי ניכר בטמפרטורות. בימים שלישי ורביעי צפוי להיות מעונן חלקית עם עליה קלה בטמפרטורות.

גשם בתל אביב, 25 בינואר 2018. ראובן קסטרו
גשם בתל אביב, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

בתוך כך, חברת המים "מקורות" ממשיכה להיערך במתכונת חירום סוף השבוע החורפי והגשם הרב שירד בימים האחרונים. ממקורות נמסר כי חסרים עדיין כ-30 ימי גשם משמעותיים שישוו לכמויות המשקעים שירדו בחורף של השנה שעברה, שגם הוא לא שפע במשקעים וכי רק בסוף חודש פברואר 2018 ידע משק המים להעריך את עומק המחסור במים.

נכון לאתמול, הגרעון המצטבר במאגרי המים הטבעיים בישראל נמצא בשפל של עשר שנים. במאגרים חסרים יותר ממיליארד מטר מעוקב נכון לסוף שנת 2017, ובהתאם לתחזיות המחסור צפוי לגדול ב-20% נוספים בשנת 2018.

"הסבירות הגבוהה, שמגמת הביקוש למים תמשיך ותעלה אל מול הסבירות הגבוהה שהבצורת תמשיך, מחייבת את משק המים להיערך לאתגרי אספקה משמעותיים ולפיתוח מהיר של תשתיות מים חדשות", נמסר ממקורות. הגידול בצריכה נבע מחודש דצמבר יבש במיוחד, שכמות המשקעים בו הגיעה למחצית מכמות המשקעים הממוצעת לחודש זה, בנוסף לחודשים אוקטובר ונובמבר שהיו יבשים גם הם.

נחל דליות זורם לכנרת. אלי אשכנזי, מערכת וואלה! NEWS
זרימת מים בנחל דליות, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, אלי אשכנזי

במקורות הביעו דאגה שהעלייה בביקוש, לצד הגרעון במאגרי המים הטבעיים יפגע מיידית באזורים שבהם אספקת המים לא מתבססת בעיקר על מערכת המים הארצית ומתאפיינים בתנופת בנייה והתרחבות. האיום הגדול ביותר על היכולת לעמוד בכול יעדי אספקת המים לשתייה הוא בגליל המערבי, שם מערכת אספקת המים הגיעה לקצה גבול היכולת שלה, ולא תוכל לתת מענה להתיישבות החדשה באזור, אם לא יעובו תשתיות המים ויוקם מתקן התפלה.

בחברה עברו לעבודה בנוהל בצורת וגובשה תוכנית חירום, שהועברה לשר האנרגיה והמים יובל שטייניץ, וכוללת פתרונות בטווח המיידי, הבינוני והארוך להתמודדות עם המצב בעלות ראשונית של כמיליארד שקל. בסוף השבוע ביצעה מקורות עשר גיחות לזריעת עננים מעל אגן ההיקוות של הכנרת ותפסה יותר משני מיליון מטר קוב מי שיטפונות במפעל שקמה, המיועדים כולם להחדרה לאקוויפר ובהמשך לצריכה ביתית.

זרימת מים בנחל יהודיה ברמת הגולן. אלי אשכנזי, מערכת וואלה! NEWS
נחל יהודיה ברמת הגולן, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, אלי אשכנזי

מרשות המים נמסר כי למרות הגשמים האחרונים, המחסור המצטבר גדול מאוד. הגשמים האחרונים העלו את מפלס הכנרת ב-9 ס"מ מאתמול. עוד דווח על עליה של 15 ס"מ מיום חמישי. בשל המחסור הגדול, מפלס הכנרת עדיין מתחת לקו האדום התחתון - 1.01 מטר. והוא נמצא 86 ס"מ בלבד הקו השחור. לכנרת מלאה חסרים עוד 5.21 מטר. "למרות כמויות הגשם היפות בשבוע האחרון, ההשפעה על מפלסי המים בכינרת ובאקוויפרים עדיין קטנה, ולכן המחסור במלאי המים לאחר רצף של ארבע שנות בצורת, עדיין גדול", נמסר.

השר שטייניץ אמר הערב כי "גשמי הברכה שפקדו אותנו בימים האחרונים מעלים אותנו לכ-90% מממוצע המשקעים לעונה זו, ומאפשרים להימנע מהכרזה על 'שנת בצורת', לפחות לעת עתה. יחד עם זאת, גם אם הבצורת מאחורינו, ודבר זה אינו ודאי עדיין, עדיין קיים מחסור דרמטי במים במאגרי המים הטבעיים שלנו, והכנרת עדיין צפויה לרדת במהלך הקיץ הקרוב, לראשונה בהיסטוריה, מתחת לקו השחור".

שטייניץ הוסיף כי "המשמעות היא, שעלינו להמשיך בתוכנית לשדרוג מערכת המים הארצית, כולל הקמת מתקני התפלה חדשים, כדי שנוכל להתמודד עם שינויי האקלים, ולספק מים לאוכלוסייה הגדלה, לחקלאות ברחבי הארץ, ולהצלת הכנרת ונחלים ברחבי הארץ ולעידוד חסכון בצריכה".

(עדכון ראשון 21:09)

הירדן עולה על גדותיו - 26 בינואר 2018. רשות הכנרת, מערכת וואלה! NEWS
נהר הירדן עולה על גדותיו, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, רשות הכנרת
שיטפונות בחדרה, ינואר 2018. שלומי גבאי
הצפות בחדרה, שלשום/שלומי גבאי
איילים בשלג בשמורת אודם שברמת הגולן, ינואר 2018. חיים שפיר, מערכת וואלה! NEWS
איילים ביער אודם ברמת הגולן/מערכת וואלה! NEWS, חיים שפיר
שיטפונות בירדן ההררי - 26 בינואר 2018. איבון לוין רשות הכינרת, מערכת וואלה! NEWS
שיטפון בירדן ההרי, שלשום/מערכת וואלה! NEWS, איבון לוין רשות הכינרת
ברכת רם, צפון הגולן, 25 בינואר 2018. מקורות, מערכת וואלה! NEWS
זרימת מים ליד בריכת רם שברמת הגולן, ביום חמישי/מערכת וואלה! NEWS, מקורות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully