וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ שמר על הסכם הגרעין עם איראן אך איים: נפרוש אם לא יתוקן

13.1.2018 / 9:20

נשיא ארה"ב חתם שוב על הקפאת הסנקציות והותיר את ההסכם מ-2015 בחיים, אך דחק באירופה ובקונגרס להכניס בו שינויים, אחרת יבטל אותו בעוד 120 יום. בטהראן דחו זאת: "ניסיון נואש לערער על הסכם יציב"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אישר אמש (שישי) שוב את המשך הקפאת הסנקציות שהוסרו על איראן במסגרת הסכם הגרעין, אך הזהיר כי ללא תיקונים הוא לא יעשה זאת שוב ויפרוש מהעסקה. טראמפ קרא לקונגרס ולאירופה לעבוד יחד עמו כחלק מ"הסיכוי האחרון" להסכם, שנחתם ב-2015 וכונה על ידיו "העסקה הגרועה ביותר" של ארצות הברית אי-פעם. באוקטובר, הוא סירב לאשרר כי איראן מקיימת את ההסכם, על אף שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) קבעה שהיא עושה זאת.

האולטימטום של טראמפ יפעיל לחץ על אירופה - תומכת נלהבת של ההסכם - להגיע להסדר נפרד ב-120 הימים הקרובים, אחרת יפרוש הנשיא באופן חד-צדדי מההסכם שעליו חתם קודמו בתפקיד, ברק אובמה. "שאף אחד לא יטיל ספק במילותיי", הזהיר טראמפ, המעוניין לקשור את תכנית הגרעין של טהראן לתכנית הטילים שלה, לבטל את הסעיף שקוצב את משך הזמן שבו העשרת האורניום של טהראן נתונה תחת פיקוח ומגבלות אחרות, וכן לאפשר פיקוח בינלאומי על כל האתרים החשודים.

בתגובה לאיומי טראמפ, באיראן הבהירו שוב כי ההסכם, שבמסגרתו הוטלו מגבלות על תכנית הגרעין שלה בתמורה להסרת חלק מהסנקציות שהוטלה עליה, אינו נתון למשא ומתן מחודש. "זהו ניסיון נואש לערער על הסכם בינלאומי יציב", כתב שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, בחשבון הטוויטר שלו. בנוסף לכך, גורם דיפלומטי אירופי, שביקש לשמור על עילום שם, אמר לרויטרס כי "יהיה קשה לשמור על ההסכם". שרי החוץ של האיחוד ידונו בהתפתחות בפגישתם ב-22 בינואר בבריסל.

עוד בוואלה! NEWS:
שני סנאטורים בארה"ב: נכחנו בדיון, טראמפ כינה את אפריקה "חור תחת"
הקעקועים הסגירו: בכיר במאפיה היפנית אותר בתאילנד אחרי 15 שנה
טראמפ ביטל ביקור בבריטניה כי "אובמה מכר את השגרירות בגרושים"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ינואר 2018. רויטרס
טראמפ, אתמול/רויטרס

במקביל להקפאת הסנקציות הקשורות להסכם הגרעין, משרד האוצר האמריקני הטיל עיצומים חדשים על 14 גופים וגורמים איראניים, בהם ראש מערכת המשפט סאדיק לריג'אני, בשל הפרות זכויות אדם ומעורבותם בפיתוח תכנית הטילים הבליסטיים. בוושינגטון חושדים כי הטילים הללו מפותחים לצורך הרכבת ראשי קרב גרעיניים, אולם בטהראן טוענים כי הם למטרות הגנה בלבד וכי אין בכוונתם לפתח נשק גרעיני.

בהצהרה שפורסמה בכלי התקשורת הממלכתיים באיראן נמסר כי "פעולתו העוינת של נשיא ארצות הברית טראמפ חצתה את כל הקווים האדומים", זאת בהתייחסות לסנקציות על לריג'אני.

עוד באותו נושא

"טראמפ יאריך את ההקלה בסנקציות שהוסרו בהסכם הגרעין עם איראן"

לכתבה המלאה
שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף בפגישה עם שרי החוץ של אירופה בבריסל, 11 בינואר 2018. רויטרס
"ההסכם לא עומד למשא ומתן". זריף/רויטרס

בהצהרה שמסר טראמפ אחרי הקפאת הסנקציות, שלפי גורמים רשמיים נעשתה בהסתייגות רבה מצדו, אמר: "זאת הזדמנות אחרונה. ללא הסכם כזה, ארצות הברית לא תקפיא שוב את הסנקציות במטרה להישאר בהסכם הגרעין עם איראן. ואם בשלב כלשהו אבין שהסכם כזה אינו בר השגה, אפרוש ממנו מידית".

גורמים בכירים בממשל אמרו כי טראמפ יעבוד עתה מול בעלי בריתו באירופה - בריטניה, צרפת, גרמניה והאיחוד האירופי חתומות גם כן על ההסכם - כדי לקבוע רף ביחס לתכנית הטילים, שאותו לא יוכל לחצות המשטר באיראן. אחד הגורמים אמר כי טראמפ יהיה מוכן להישאר בהסכם מתוקן אם השינויים בו יהיו קבועים. לדבריו, טראמפ רוצה לקבוע כמה נקודות יציאה, שאם תגיע אליהן איראן, הסנקציות יתחדשו באופן אוטומטי.

הסנאטור הרפובליקני בוב קורקר אמר כי נרשמה "התקדמות משמעותית" בחקיקה דו-מפלגתית בקונגרס כדי "לטפל בפגמים של ההסכם מבלי להפר את התחייבויותיה של ארצות הברית". הממשל פועל מול הקונגרס כדי לשנות את חוקי הסנקציות כדי שלא יצטרך לאשרר בכל 90 יום את ציותה של איראן להסכם. הקונגרס העביר אחרי החתימה על ההסכם חקיקה שלפיה על הנשיא לקבוע כעבור פרק זמן מסוים אם איראן ממלאת אחר מחויבויותיה ולחתום על הקפאת הסנקציות.

(עדכון ראשון: 20:13)

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully