וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיר שהקדיש ניצול שואה לאחותו שנספתה באושוויץ הוקלט בלהקת חיל החינוך

אל"ם (במיל') משה העליון, ניצול שואה בן 93, זכה להגשמת חלום כשקצין חינוך ראשי נענה לבקשתו לעבד שיר שכתב על אחותו שנספתה בשואה. בטקס שנערך השבוע בכנסת, הושמע השיר לראשונה בעברית. "הכרנו במשלחת צה"ל לפולין ושמחתי על ההזדמנות המרגשת שניתנה לי", סיפר

אל"ם במיל משה העליון וקצין חינוך ראשי, תא"ל צביקה פייראיזן בטקס הענקת עיטור האור. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
"הקשר בינינו נשמר". העליון ותא"ל פייראייזן בטקס הענקת האותות, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

ניצולי שואה שהצטיינו בתרומתם למדינה לצד פעילים ומתנדבים שפועלים לשיפור איכות חייהם של ניצולי השואה בארץ, להגברת המודעות הציבורים למצבם ולהנצחת השואה, זכו השבוע ב"עיטור האור" בטקס מיוחד שהתקיים בכנסת מטעם הקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל. בין מקבלי האותות היה אל"ם (במילואים) משה העליון, ניצול שואה בן 93 בטקס הושמע שיר שהקדיש לאחותו שנספתה באושוויץ ועובד לראשונה לעברית על ידי להקת חיל החינוך.

על אף גילו המבוגר, משה העליון מכהן במגוון תפקידים נוספים בארגונים ובעמותות, בהם חבר בהנהלת "יד ושם" ובוועד המנהל, חבר בוועד המנהל של הקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל וממלא מקום יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל. בנוסף, הוא מכהן כנשיא הכבוד של המרכז למורשת יהדות סלוניקי ויוון בפתח תקווה ויו"ר לשעבר ונשיא הכבוד של ארגון ניצולי מחנות ההשמדה יוצאי יוון בישראל. בעברו עמד בראש המערכת של הביטאון "תמיד תותחן" של עמותת "יד לתותחנים".

עוד בוואלה! NEWS:
בגלל הסערה: האורחים לא באו לבר המצווה - עשרות מתנדבים שמחו את נתנאל
הלילה שלפני הסערה: גשם עז ורוחות שיגיעו עד ל-100 קמ"ש | עדכונים שוטפים
חשד לרצח והתאבדות: אב ובתו נמצאו ירויים בבאר שבע

אל"ם במיל משה העליון וקצין חינוך ראשי, תא"ל צביקה פייראיזן במסע עדים במדים בפולין. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
הכירו לראשונה במשלחת "עדים במדים", אוגוסט 2015/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

באוגוסט 2015 השתתף כעד במשלחות צה"ל לפולין ("עדים במדים") ובמשלחות נוספות של בתי ספר. קצין חינוך והנוער הראשי תא"ל צביקה פייראייזן פיקד על אחת המשלחות ומאז נוצר קשר מיוחד בין השניים. "את משה הכרתי לראשונה בהכנות למסע. בזכותו למדנו במסע על העם היהודי לא מעט," סיפר פייראייזן. לדבריו, עדותו של העליון אותנטית ומעצימה והוא הקפיד לשמור על קשר לאחר חזרתם לארץ, דבר שהיה "משמעותי מאוד" עבורו. "המסע היה קשה עבורי וזכיתי לתמיכתו לאורך כולו והקשר בינינו נשמר", סיפר העליון.

משה העליון כתב כמה ספרי שירה בלדינו שתורגמו לעברית. אחד מספריו "במחנות המוות" כולל את הפואמה "הנערה מן הלאגר" שהוקדשה לאחותו אסתר (נינה) שנרצחה כשהגיעה לאושוויץ. השיר הושר לראשונה בלדינו על-ידי המקהלה של קהילת סלוניקי בשנת 2017 בטקס יום השואה הבינלאומי בבית הנבחרים של ספרד ובקפריסין. באחד הביקורים של תא"ל פייראייזן בביתו של העליון, הוא ביקש ממנו לאמץ את השיר בחיל החינוך ופייראייזן נענה לבקשה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אל"ם במיל משה העליון וקצין חינוך ראשי, תא"ל צביקה פייראיזן במסע עדים במדים בפולין. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
"המסע היה קשה וזכיתי לתמיכתו לאורך כולו". העליון ופייראייז. משלחת צה"ל לפולין, אוגוסט 2015/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

חברי להקת חיל החינוך סיפרו כי כשנפגשו לראשונה עם העליון כחלק מההכנות לעיבוד השיר, הוא הפגין בפניהם ידע מקצועי רב בתחום המוסיקה והסביר להם כיצד הוא ראה ברוחו את עיבוד יצירתו. רמ"ד הפקות בחיל החינוך רס"ן שני מזרחי אמר כי "במשך כל תהליך העבודה עם משה, היה לו ולנו חשוב שיהיה מעורב באופן מלא". מפיק הפרויקט סמ"ר אופיר לייבוביץ' הציע לשלב את קולו של העליון בתחילת השיר. "שמחתי מאוד על ההזדמנות שניתנה לי לעבוד עם חיל החינוך, והעבודה הייתה מרגשת מאוד עבורי וגם קשה רגשית", סיפר העליון.

השיר הושמע לראשונה בעברית בטקס שנערך השבוע, דבר שהיה עבורו "התגשמות חלום". "אני כולי תקווה שהשיר ימשיך להיות מושמע על ידי הרכב חיל החינוך," הוסיף. "זיכרון השואה והשמירה על מדינת ישראל הוא ציווי כה חשוב עבור אלו שלא זכו להגיע לכך," סיפר פייראייזן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully