וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה: מטוסי חיל האוויר תקפו הלילה מנהרת טרור ברצועת עזה

צה"ל בחר שלא להטיל את האחריות הישירה על הנעשה ברצועה על חמאס, והוסיף רמיזה בנוגע לתקיפת מנהרה אפשרית: "צה"ל ימשיך וינקוט את כל האמצעים העומדים לרשותו מעל ומתחת לקרקע". כעת, ייאלצו הארגונים בעזה להחליט אם הם מוכנים לשלם את המחיר על המשך הירי

צילום: שלומי גבאי, עריכת וידאו: ניר חן

ההודעה שיצאה הלילה (חמישי) מטעמו של דובר צה"ל בעניין התקיפה ברצועת עזה לאחר הירי, הייתה שונה מקודמותיה: היא לא כללה הטלת אחריות גורפת על חמאס, ואף נתווספה לה השורה: "צה"ל ימשיך וינקוט את כל האמצעים העומדים לרשותו מעל ומתחת לקרקע לסיכול ניסיונות פגיעה בתושבי ישראל". בהתחשב בניסוח ההודעה, המתארת מתקפה של תשתית טרור מרכזית ברצועת עזה על ידי מטוסי קרב, ככל הנראה הותקפה הפעם מנהרת טרור.

בהשמדת שתי המנהרות בחודשים האחרונים, הדגיש דובר צה"ל כי הפעולה התקיימה מתוך השטח הישראלי, לאחר שחצו המנהרות את קו הגבול. ייתכן כי הדגשה זו נועדה למנוע תגובה של חמאס או ג'יאהד אסלאמי, שטענו בתחילה כי ישראל היא זו שהפרה ריבונות. כעת, משהחלו הטפטופים, אם אכן הותקפה מנהרה, נדמה שצה"ל מייצר דילמה לארגוני הטרור: אם יימשכו הטפטופים, תפעל ישראל להשמדת מנהרות בשטח הרצועה. הימים הקרובים צפויים להיות מתוחים ביותר, ויראו אם המסר עבר והרתיע את ארגוני הטרור. אלה, יצטרכו להחליט אם הם מוכנים לשאת באחריות ירי נוסף שעלול לגרור את צה"ל לתקיפת יעדים מרכזיים, ובהם מנהרות.

לקריאה נוספת:
"חמאס העביר מסר לישראל דרך גורם בינלאומי והזהיר מפיצוץ בעזה"
מנהיג חמאס בעזה: לא נחזור לשלוט ברצועה - יצאנו מהתמונה סופית
מי יקבל אחריות לטרור? המוקשים בהסכם הפיוס בין חמאס לרשות

חשיפת מנהרה באזור חאן יונס 10 בדצמבר 2017. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
המנהרה שאותרה בחאן יונס בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

בעוטף עזה התעוררו מהדי הפיצוצים שהרעידו להם את הבתים. "היה פיצוץ חזק בלילה, היו מזל"טים באוויר, היה שונה ואחרת מפעמים קודמות, היו פיצוצים חזקים, ועוצמת הדי הפיצוץ החזירו אותנו לתקופות של לחימה", אמר דניאל מטרי מקיבוץ כרם שלום שבמועצה האזורית אשכול.

"לכולם ברור שמדובר במשהו שונה. לא מדובר רק בתגובות לירי הרקטות למחסנים נטושים כמו בעבר, היה הלילה משהו גדול אחר, לא הצלחנו להירדם כי כוחות צה"ל עבדו פה שעות נוספות, זה מזכיר דברים אחרים שהיו פה לפני מספר חודשים", אמר תושב נוסף ברצועה.

הסנקציות הכלכליות שהטיל יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן על ממשלת חמאס החריפו את המשבר הכלכלי שבו שרויה רצועת עזה. הסנקציות כוללות בין היתר הפסקת מימון החשמל וקיצוץ של עשרות אחוזים בשכר עשרות אלפי הפקידים.

גורמים בפיקוד דרום אמרו לוואלה! NEWS כי עם תחילת ההסלמה בגבול עזה לפני כחודש אליה מצטרף ירי שלושת הפצמ"רים, סוחרים פלסטינים החלו לרוקן את מחסני המזון שלהם בישראל ולהעביר סחורות שבבעלותם בקצב גבוה לרצועה. החשש העיקרי של אותם סוחרים הוא שאם ימשכו שיגורי הרקטות עשוי המצב לדרדר את האזור לעימות רחב ואז לא תהיה באפשרותם להכניס את הסחורות פנימה.

הגורמים הוסיפו כי בשבוע האחרון חלה ירידה משמעותית של עשרות אחוזים בהיקף המשאיות שנכנסות לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום. המגמה באה לידי ביטוי לא רק בתחום המזון, אלא גם בתחום התשתיות לצורכי שיקום עזה כמו מלט וחומרי בנייה נוספים. לפי הערכת הגורמים, מדובר בסימן להחרפת המשבר הכלכלי.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
תושבים ברחוב בזמן משבר החשמל בעזה 12 ביוני 2017. רויטרס
המשבר בעזה/רויטרס

"הבעיה במשכורות מצטברת. לא מדובר בחודש או חודשיים. לאנשים אין פשוט כסף לקנות וזה מורגש היטב ברצועה", אמרו הגורמים. "הפלסטינים ברצועת עזה חשבו שמדובר בהחלטה זמנית ואבו מאזן יסיר אותה תוך כמה חודשים אבל כנראה שיש לו תכניות אחרות. כאילו הוא מעוניין להצית את השטח".

ממשלת חמאס ציפתה שתהליך הפיוס עם הרשות הפלסטינית יניב תוצאות מידיות אך ברשות לא ממהרים להסיר את הסנקציות הכלכליות. למרות שחמאס העביר את האחריות על מעברי הגבול כרם שלום וארז לאנשי הרשות, לא חל שינוי בגישה של אבו מאזן. ברשות מעריכים כי חמאס מנסה להעביר את האחריות על רצועת עזה כולה לידיה אך בפועל להמשיך ולהתנהג כארגון טרור שאוחז בנשק ומאיים על ישראל לפי מודל חיזבאללה בלבנון. לכן המשא ומתן בתיווך מצרים תקוע ולא מתקדם. המסר הכללי של אבו מאזן לחמאס הוא: "או הכול או כלום".

ללא התערבות חיצונית במשבר הכלכלי שפוקד את רצועת עזה והעימות עם הרשות הפלסטינית, עלול המצב להוביל להתנגשות מול ישראל. לאורך העשור האחרון כשהפלסטינים הרגישו לחוצים עם הגב לקיר הם לרוב פתחו בעימות עם ישראל כדי להעיר תהליך ולהיחלץ מהביקורת עליהם. בשלב זה רק ארצות הברית ומצרים מפעילות לחץ משמעותי על הרשות לקדם את המשא ומתן.

(עדכון ראשון: 09:40)

אבי יששכרוף מדווח על תקיפה של תשתית טרור ברצועה ב-103fm

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully