וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבריח רעל מהשומרים: "מדען מצפון קוריאה שערק נתפס - והצליח להתאבד"

ברדיו אסיה החופשית דווח כי המדען נתפס עם קבוצת עריקים נוספת בסין, שהוחזרו לארצם. בדרך לא ידועה הוא הצליח להסתיר את הרעל ולשים קץ לחייו בטרם נחקר. "הוא הסתיר מהסינים את זהותו"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

מדען גרעין צפון קוריאני שניסה לברוח מהמדינה לסין התאבד לאחר שהוחזר למולדתו - כך דווח ברדיו אסיה החופשי, הממומן בידי ארצות הברית. לפי גורם עלום שם, המדען היה חלק מקבוצת עריקים שנעצרו על ידי השלטונות הסיניים בעיר שניאנג ב-4 בנובמבר ונשלחה בחזרה כשבועיים לאחר מכן. עוד סיפר הגורם כי אחרי שאותו מדען נשלח לבידוד לפני חקירתו במתקן ביטחוני בעיר שינוויג'ו, הסמוכה לגבול עם סין, הוא הצליח לבלוע רעל שהסתיר מהשומרים וכך שם קץ לחייו.

המדען עבד באקדמיה הלאומית למדעים בפיונגיאנג, הגוף שהחל לשקוד על פיתוח תכנית הגרעין עוד בשנות ה-50. לפי הגורם שצוטט ברדיו אסיה החופשית, המדען לקח חופשה מאחר שהוא "החל להראות חרדה סביב הפרויקטים שערך". הוא יצא מפיונגיאנג לקרובי משפחה באזור הגבול ללא מסמכים תקפים, שבהם נדרשים אזרחי המדינה הקומוניסטית להחזיק בבואם לנסוע ממקום למקום, ונעלם אחרי שהבין שהרשויות מחפשות אחריו.

עוד בוואלה! NEWS:
הלוויין חשף - וטראמפ זעם: סין עוקפת סנקציות על צפון קוריאה
קוריאה הצפונית: "הסנקציות החדשות נגדנו הן הכרזת מלחמה"
חייל צפון קוריאני ערק לקוריאה הדרומית בחלקו המערבי של הגבול

נהר טומן בגבול שבין סין לקוריאה הצפונית, 2009. ויקיפדיה, Farm @ CC BY-SA 3.0, מערכת וואלה!
נתיב מועדף על עריקים. נהר טומן/מערכת וואלה!, ויקיפדיה, Farm @ CC BY-SA 3.0

לפי הדיווח, הוא חצה את נהר טומן, המשמש גבול טבעי בין צפון-מזרח קוריאה הצפונית לבין סין. הנהר קופא לרוב במהלך חודשי החורף והופך לנתיב מועדף על ידי עריקים. המדען עבר כ-800 ק"מ עד שהגיע לעיר שבה נתפס יחד עם עוד תשעה עריקים נוספים. לפי הגורם, קוריאה הצפונית זיהתה את המדען כהיון צ'אול הו, אם כי לא ברור אם אכן מדובר בשמו האמיתי. הוא הוסיף כי סביר להניח שהמדען הסתיר את עיסוקו מפני הרשויות בסין. "אם ממשלת סין הייתה יודעת מי הוא, הם היו רוצים לדעת מה הוא יודע ולעולם לא היו מחזירים אותו", אמר.

בין העריקים הנוספים בקבוצה היו אישה ובנה בן הארבע - שהמקרה שלהם נגלה אחרי שאבי המשפחה, לי טה-וון, התחנן בפני נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ למנוע את החזרתם לקוריאה הצפונית. לי, שערק לקוריאה הדרומית ב-2015, גילה כי אשתו הוחזרה למרות זאת והוחזקה באזור הגבול לצורך חקירות. בריאיון שהעניק ל-CNN בחודש שעבר הוא אמר כי לא ידוע מה עלה בגורלו של בנם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully