וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הווטרינרים מתריעים: "נותרנו לבד, לא נוכל להמשיך לתת מענה לכלבת"

28.12.2017 / 18:28

ברשויות המקומיות בצפון מתריעים אנשי המקצוע כי הם זקוקים לתוספת תקציבית כדי להתמודד עם מכת הכלבת, יו"ר הארגון אמר לוואלה! NEWS: "הכל בקריסה". החקיקה הקיימת בנושא החיסונים תשונה כדי להגן על כלבים מפני הידבקות

אתר רשמי

"הווטרינרים ברשויות המקומיות בצפון נותרו לבד בקו החזית, ולא יכולים להמשיך ולתת מענה לגל הכלבת בעמקים. הכל בקריסה" - כך הזהיר אתמול ד"ר אבי צרפתי, יו"ר ארגון הווטרינרים ברשויות המקומיות, בכנס של הארגון נוכח ההתפרצות המוגברת של המחלה בצפון הארץ, בבית החולים הוטרינרי שבקריה החקלאית בבית דגן.

הרופאים עודכנו מפי אנשי מקצוע על המצב הנוכחי וקיבלו דגשים והנחיות שונות. בין השאר עודכנו הרופאים כי תשונה מדיניות החיסונים: החל מהזמן הקרוב - בשנת חייו הראשונה של כלב, יהיה צורך לחסן את הכלב פעמיים נגד כלבת, בהפרש של ארבעה שבועות, כדי לקבל רמת נוגדנים מספקת. שנה אחרי קבלת החיסון השני יחוסן הכלב בשלישית ולאחר מכן - מדי שנה, כמו היום. לשם כך, תשונה החקיקה הקיימת היום.

הרופאים הונחו על הפעולות הנדרשות בעת אירוע כלבת, בחיות בית ובחיות משק ועודכנו על חומרת המצב בעמקים. הנתון המשמעותי ביותר מצביע על כך שהשנה נרשמו עד כה באזור העמקים 55 מקרי כלבת, בעוד שבשנים 2011-2016 היו בסך הכול 24 מקרים.

תן שצולם היום בחיפה, באיזור שכונת נוה שאנן. -, מערכת וואלה! NEWS
תן נגוע בשכונת נווה שאנן בחיפה/מערכת וואלה! NEWS, -

צרפתי אמר לוואלה! NEWS כי אין די בחידוד הנהלים ובהעברת העדכונים, וכי יש צורך בשינויים לא מעטים, שצריכים להתבצע בדחיפות וידרשו תוספת תקציבית. בין השאר, מתברר כי היום אין כלל הגדרה של היקף המשרה של וטרינריים ברשויות המקומיות. בעפולה, למשל, שכבר נמצאו בה השנה מקרי כלבת ושאוכלוסייתה צמחה בקצב מהיר בשנים האחרונות, מועסק וטרינר עירוני בהיקף של חצי משרה בלבד. גם בעיריות בית שאן, יקנעם עילית ובמועצות האזוריות עמק המעיינות ומגידו, הווטרינרים הרשותיים מועסקים בחצי משרה. משרד הפנים מצדו לא קובע תקן וגם לא מסייע במימון שכרם. בישובים הערבים המצב קשה אף יותר ויש רשויות בהן היקף העסקת הוטרינר הרשותי עומד על 20-30 אחוז משרה.

צרפתי ציין את המועצה האזורית עמק המעיינות, שבה יש וטרינר במשרה מלאה וכעת, נוכח גל מקרי הכלבת, תתווסף חצי משרה. אולם הרשות המקומית היא שסופגת את ההוצאה הלא צפויה והמדינה מצידה לא מסייעת. "אין תקן שמעוגן בחוק ושמגדיר קריטריונים להיקף ההעסקה של וטרינר ברשות מקומית", הסביר צרפתי, שלדבריו "יש צורך להגדיר זאת לפי גודל האוכלוסייה, היקף השטחים הפתוחים, מספר בתי עסק, מיקום גיאוגרפי ועוד. יש שוני בין רשות לרשות ולכן צריך לתקן תקנה ולסייע לרשויות המקומיות בתקציבים".

לדבריו "לווטרינר בחצי משרה קשה מאד לעשות את כל המוטל עליו ביום יום, ובוודאי שהוא לא יכול להתמודד כעת עם העומס העצום, נוכח גל הכלבת שפוקד את הצפון. ועוד לא הזכרתי את המחסור בכח עזר של פקחים", אמר צרפתי.

כלבה הותקפה על- ידי תן בקיבוץ בית השיטה. -, מערכת וואלה! NEWS
כלבה שהותקפה על ידי תן נגוע בקיבוץ השיטה/מערכת וואלה! NEWS, -

ובינתיים גל הכלבת ממשיך; אתמול נצפו ארבעה תנים תוקפניים ביישובי המועצה האזורית גלבוע. אחד מהם אף תקף כלבה, שניצלה רק בזכות נחישותו של בעליה. גם בקיבוץ עמיר שבגליל העליון נלכד תן תוקפני, ותן נוסף נלכד ליד דיר בקיבוץ איילת השחר, ובשכונת נווה שאנן בחיפה דווח על תן שמשוטט בשכונה ונראה חולה.

"אנחנו בעיצומה של התפרצות מחלת הכלבת, שהיא מחלה מסכנת חיים. אנו דורשים מהרשויות להבין את גודל האירוע, להצטרף אלינו ולתגבר את העשייה שבאחריותן", אמר אתמול עובד נור, ראש המועצה האזורית גלבוע. "לצערי אנו שומעים הרבה דיבורים על 'שעת חירום', אך לא רואים עשייה שדומה לזה", הוסיף נור. "חייבים להבין שזה לא אירוע מקומי, אלא אירוע בקנה מידה לאומי. אנו כרגע מהווים את הקו הראשון, אך הדבר יכול בקלות לגלוש מערבה ולכיוון מרכז הארץ."

נור שב והזהיר מפני פגיעה בחיי אדם: "אנחנו קורסים, כל מי שמעורב בפעילויות במועצה פשוט הגיע לקצה היכולת. אין לנו מספיק כוח אדם ואנו זקוקים בדחיפות לגיבוי תקציבי בעיקר בכל הקשור לעוד פקחים ורכבים ומשאבים להסדרת הסניטציה כפי שהעלה סקר שהמועצה ערכה עם רשות הטבע והגנים. במקביל אין להסתפק יותר בדילול סלקטיבי, ויש חובה מידית להגביר בכל דרך את החיסונים ואת פעולות העיקור/סירוס של חתולי רחוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully