וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירועי אום אל-חיראן: בדיקת מח"ש הסתיימה, שב"כ חקר עצמאית

כמעט שנה לאחר האירוע, מח"ש סיימה את בדיקתה בעניין הלילה שבו נהרגו שוטר ואזרח בפינוי היישוב בנגב. הסוגיה עוררה מתיחות בין המשטרה לפרקליטות, שם עדיין מעריכים כי היה מדובר בפיגוע. בשב"כ חקרו במקביל וגבו עדויות

צילום: מוראד סעיד, אל ג?זירה, עריכה: תום זואילי

המחלקה לחקירות שוטרים סיימה את בדיקת אירועי אום אל-חיראן שבהם נהרגו יעקוב אבו אל-קיעאן ורס"ב ארז לוי - כך נודע לוואלה! NEWS. ממצאי הבדיקה יונחו על שולחנו של פרקליט המדינה שי ניצן, שיצטרך להחליט האם לפתוח בחקירה פלילית נגד השוטרים שנטלו חלק בתקרית הירי במהלך פינוי היישוב בחודש ינואר האחרון. נכון לעכשיו מוגדר ההליך כבדיקה, שנמשכה קרוב לשנה.

סוגיית אום אל-חיראן הפכה לטעונה במיוחד לנוכח הביקורת שהוטחה במשטרה, והביקורת הנגדית שהטיחו גורמים במשטרה נגד החקירה של מח"ש. במקביל, לדברי גורמים המעורים בפרטי החקירה, על רקע חילוקי הדעות פתח שירות הביטחון הכללי בחקירה עצמאית של נסיבות האירוע, שכללה בין היתר זימון לחקירה של תושבי אום אל-חיראן.

עיקרה של הבדיקה נוגע לתקרית הירי שהובילה למותו של אבו אל-קיעאן, וזאת לאחר שהרכב שבו נהג דרס את רס"ב לוי. ארבעה שוטרים היו מעורבים בירי שתועד בסרטון. הדריסה עצמה קרתה לאחר שאבו אל-קיעאן נורה ונפצע קשות מירי השוטרים לעברו. השאלות שנבחנו במסגרת בדיקת אירוע הירי נוגעות להצדקה לפתיחה באש לעבר הרכב, להבנת כוונתו של אבו אל-קיעאן, ולנסיבות הכוללות של האירוע שהסתיים במותם של שני בני אדם.

עוד בוואלה! NEWS:
אנס חיילת המשרתת עמו בבסיס: חייל מואשם בתקיפה מינית
דקר את אחיו ויבקש חנינה מהנשיא: "התעלל בי מינית במשך שנים"
בפעם ה-13: הוארך מעצרו של הקטין שהואשם במעורבות בפיגוע בדומא

עימותים בכפר אום אל-חיראן בנגב,  18 בינואר 2017. רויטרס
שוטרים בזירת האירוע באום אל-חיראן/רויטרס
עימותים בכפר אום אל-חיראן בנגב,  18 בינואר 2017. רויטרס
העימותים באום אל-חיראן/רויטרס

הבדיקה הייתה מורכבת וכללה שחזור של האירוע, ניתוח של הסרטון, התייעצות עם מומחים מהארץ ומחו"ל ועוד. כפי שפורסם בעבר במח"ש לא סבורים שאירוע הדריסה היה פיגוע. זו קביעה עובדתית חשובה שצפויה להשפיע על מסקנות בדיקת האירוע. בסך הכל זומנו למתן עדות עשרות שוטרים לאחר התקרית.

במסגרת בדיקת מח"ש נחקרו כמה שוטרים באזהרה, אולם זאת בנוגע לתקרית תקיפתו של יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה באותו היום. כאמור, ההחלטה של ניצן שקבלתה מתעכבת זמן רב לא תכלול המלצה להעמיד לדין, אלא רק הנחיה לפתוח בחקירה פלילית של נסיבות מותם של השניים.

ארז לוי היה שוטר במתפ"א (מנהלת תיאום פעולות אכיפה) של אגף המבצעים במשטרת ישראל, יחידה שהוקמה כדי להתמודד עם תופעת הבנייה הבלתי חוקית, בין היתר במגזר הבדואי והערבי. מדובר ביחידה שנוטלת חלק באירועים מורכבים, דוגמת הפינוי באום אל-חיראן. למרות שממצאי בדיקת מח"ש עדיין לא פורסמו, ולמרות שפרקליט המדינה שי ניצן עדיין לא גיבש את עמדתו בנושא, באתר משרד ראש הממשלה אומצה עמדת המשטרה, דבר הנלמד מהכיתוב בעמוד לזכרו של לוי: "ארז (עמדי) לוי, בן 34, מיבנה נרצח בפיגוע דריסה בעימותים האלימים שפרצו בעת פינוי היישוב אום אל-חיראן בנגב".

השוטרים שנחקרו בחשד לתקיפת ח"כ עודה חזרו לתפקידם

חקירת אירועי אום אל-חיראן נמשכת בהפסקות מאז האירוע, לפני כמה שנה. החקירה התעכבה במשך כמה חודשים וחודשה לאחרונה. ההמלצות בנוגע לתקרית העיקרית – אירוע הירי – גובשו לפני כמה חודשים. במשטרה טענו כי במח"ש לא התייחסו למסמך שנופק על ידי שב"כ כבר בינואר, עד שזה הועבר אליהם ביוזמת המשטרה. במח"ש דחו את הביקורת וטענו כי היא אינה נכונה. ויכוח זה מייצג את המתיחות הגבוהה שבין מח"ש למשטרה בנוגע לאירוע. גורמים במערכת אכיפת החוק מסרו לוואלה! NEWS כי הטענה שהמסמך מכיל אינדיקציות כי אירוע אום אל-חיראן היה פיגוע אינה מדויקת, וכי מדובר במסמך שאינו מכיל ממצאים חד-משמעיים בנוגע לאופי התקרית.

גורמים המעורים בפרטי הבדיקה מסרו לוואלה! NEWS כי בשב"כ ביצעו בדיקה משלהם, במקביל למח"ש, במטרה לגבש מסקנות מקבילות הנוגעות לאירוע. אותם גורמים סיפרו כי בשב"כ זימנו לחקירה גם את בנו של אבו אל-קיעאן, שסירב להתייצב לחקירה, וביקשו מתושבי המקום לסייע להם בחקירה ולשחזר את האירוע.

שוטרים ריססו גז פלפל לכיוון ח"כ איימן עודה; "במח"ש מנסים לטייח את הפרשה". צילום: מוראד סעיד, אל ג?זירה, עריכה: תום זואילי, מערכת וואלה! NEWS
שוטרים מרססים בגז את ח"כ איימן עודה באום אל-חיראן, ינואר/מערכת וואלה! NEWS, צילום: מוראד סעיד, אל ג?זירה, עריכה: תום זואילי

בנוסף למסמך השב"כ, במח"ש בחנו מחדש את התקרית הקשורה לפגיעה בח"כ עודה באמצעות ריסוס פניו בגז. 14 שוטרים המיוצגים על ידי עו"ד אור תמיר נקראו למסור עדות במשטרה, ושלושה מהם אף נחקרו באזהרה. נכון להיום, כל השוטרים חזרו לתפקידם במשטרה ללא מגבלות הקשורות לחקירה. בהקשר של שוטרים אלו עשוי פרקליט המדינה להמליץ על העמדה לדין.

במח"ש התקבלה גם תלונה ייחודית, שהוגשה על ידי הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל, הנוגעת למלאכתו של מערך הדוברות של המשטרה במהלך האירוע ולאחריו. הטענות כללו התייחסות לפרסומים של המשטרה בנוגע לאפיונו של אבו אל-קיעאן כמחבל המזוהה עם ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) ולדיווחים נוספים הנוגעים לפציעתו של ח"כ עודה. התלונה הוגשה בסמוך לאירוע, אולם רק לפני כחודש ביקשו חוקרי מח"ש מהוועד למסור דוגמה לאותם פרסומים. במח"ש כי "התלונה התקבלה", אולם לא הסכימו לומר האם היא הובילה לפתיחה בבדיקה.

המשטרה: "הפנייה למשרד המשפטים עמוסת דיסאינפורמציה"

משב"כ נמסר כי "כל חומר החקירה שהיה בידי שב"כ הועבר לידי מח"ש. היות והחקירה מנוהלת ע"י מח"ש, לא נוכל להתייחס לפרטיה".

ממשטרת ישראל נמסר: "בנוגע לסיום חקירת מח"ש רק לכשנעודכן שהסתיימה, נוכל להתייחס. משטרת ישראל איננה צד למסמך המדובר שהוכן על ידי שב"כ ונמסר למשרד המשפטים. כל שאלה הנוגעת לתוכנו של המסמך יש להפנות אל הגורמים הרלוונטיים. למעלה מן הצורך נאמר כי הפנייה כפי שנוסחה למיטב שיפוטנו, עמוסה למכביר הן בדיסאינפורמציה והן בחוסר הבנה של תפקידי הגורמים השונים".

עו"ד נועה לוי המייצגת את משפחת אבו אל-קיעאן מטעם הוועד הציבורי נגד עינויים, מסרה בתגובה כי "‏לאחרונה פנתה אלינו מח"ש בבקשה לקבל רשימה של פרסומים שקריים לכאורה, על מנת להתחיל ‏בבדיקתם. ככל הידוע לנו, מדובר במקרה הראשון בישראל שבו מח"ש פותחת בבדיקה של פעולותיה של דוברות ‏המשטרה, ולא רק של השוטרים שבשטח. אך טבעי שכאשר מתברר כי לא מדובר היה בפיגוע, וכי ידעו על כך ‏בזמן אמת, תידרש בדיקה מצד מח"ש של פרסומי המשטרה. הפרסומים של דוברות המשטרה היו חסרי שחר, ונועדו להכפיש את הקורבן, ובכך להסיט את ‏תשומת הלב מהשאלה האמתית: מדוע המשטרה פתחה באש על אזרחים? ‏על כן, על אף הברכות למח"ש על הפרכת השקרים של המשטרה, עשיית צדק דורשת ‏שייעשה הצעד הנוסף, העמדה לדין של האחראים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אבו אל-קיעאן/מערכת וואלה!, צילום מסך

עורכי הדין עפר ברטל ודב גלעד כהן, המייצגים כ-12 משוטרי מתפ"א בתקרית אום אל-חיראן, מסרו בתגובה כי "הסוגיה המונחת על שולחנו של פרקליט המדינה אינה האם להעמיד את השוטרים לדין, כי אם להורות על פתיחה בחקירה פלילית. בל נשכח, כי מדובר באירוע מורכב שנהרגו בו שוטר ואזרח".

עוד נמסר מעורכי הדין כי "בדיקת מח"ש אינה מתיימרת ואינה מסוגלת לקבוע כל ממצא בנוגע למהות האירוע - האם מדובר בפיגוע או תאונה, וצר לנו שהנושא הזה כלל השתרש לתודעה הציבורית. איננו יודעים מה היה המניע של אבו אל-קיעאן המנוח, אולם בסופו של דבר תחושתם הסובייקטיבית של הלוחמים היא זו שנבחנת מבחינה עובדתית ומשפטית, ועמדתנו החד משמעית היא שהם לא ביצעו עבירה מכל סוג, אלא פעלו בדיוק על פי הסמכויות המוקנות להם בחוק נוכח הסכנה המתרגשת עליהם, ואנו מקווים שפרקליט המדינה הנכבד יסבור כך אף הוא".

יו"ר הרשימת המשותפת איימן עודה כתב בתגובה בחשבון הטוויטר שלו: "שנה אחרי והם אפילו לא החליטו אם לפתוח בחקירה! הם מעיזים להגיד לנו שהם עדיין בודקים, אחרי שירו באדם חף מפשע, השאירו אותו להתבסס בדמו עד שמת ואז הכפישו את שמו והסיתו נגד כל תושבי הכפר. לא נשקוט עד שהאמת תצא לאור. ארדן ואלשיך הם האחראים ושניהם צריכים להתפטר!".

ממרכז עדאלה, שהגיש את התלונה בשם ראבעה אבו אלקיעאן, אלמנתו של יעקוב אבו אלקיעאן, נמסר בתגובה: "סגירת התיק פירושה המשך הלגיטימציה שמעניקה מח"ש לאלימות הקטלנית של המשטרה כלפי אזרחים ערבים. על אף שברור מהיום הראשון כי מדובר בירי כלפי אזרח ללא שום הצדקה ובניגוד להוראות הפתיחה באש, נראה כי מח"ש שוב מטייחת אירועים חמורים ביותר. הדבר מלמד על כשל מערכתי בתפקוד מח"ש, כפי שקרה באופן סיסטמתי במהלך אירועי אוקטובר 2000, ומאז עד היום באי-העמדתם לדין של שוטרים האחראים להרג יותר מ-50 אזרחים ערבים. אנו קוראים לפרקליטות המדינה לפעול להעמדתם לדין של האחראים להרג של יעקוב אבו אלקיעאן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully