וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן מחריף את המשבר: לא נסכים לאף תוכנית שלום אמריקנית

בתום פגישתו עם נשיא צרפת, יו"ר הרשות הפלסטינית הודיע שלא יסכים לאף תוכנית אמריקנית, על רקע הכרת ארצות הברית בירושלים כבירת ישראל וההצבעה באו"ם. נשיא צרפת מקרון: "נכיר במדינה הפלסטינית בבוא העת ולא תחת לחץ"

רויטרס

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר היום (שישי) כי לא יקבל כל תוכנית אמריקנית להסכם שלום באזור ואף גינה את ארצות הברית על כך שקשרה בין כספי הסיוע שהיא מעבירה למדינות בעולם, להצבעתן באו"ם אתמול נגד החלטה להכיר בירושלים כבירת ישראל. "ארצות הברית כבר אינה מתווכת כנה בתהליך ולכן לא נקבל אף הצעה שלה", הצהיר.

אבו מאזן אמר את הדברים בתום פגישתו עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, שהבהיר כי צרפת תכיר במדינה פלסטינית "בבוא העת" ולא תחת לחץ. הוא אף ציין כי צרפת תישאר מחויבת לפתרון שתי המדינות המתקיימות בשלום זו לצד זו.

בתוך כך, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן שוחח היום עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין והודה לו על תמיכתו רוסיה בהצעה נגד החלטת ארצות הברית באו"ם. השניים הסכימו כי הסכסוך בין ישראל לפלסטינים צריך להיפתר במסגרת החוק הבינלאומי.

לקריאה נוספת:
בתמיכת 128 מדינות: האו"ם אישר את ההצעה נגד ההכרה בירושלים
ארדואן: "טראמפ לא יקנה אותנו בדולרים"; לקראת ההצבעה: קרב בלימה במשרד החוץ
ישראל וארה"ב במסע דיפלומטי למנוע ביטול ההכרה בירושלים בידי האו"ם

נשיא צרפת עמנואל מקרון בפגישה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפריז - 22 בדצמבר 2017. רויטרס, רויטרס
פגישת אבו מאזן ומקרון, היום/רויטרס, רויטרס

דברי אבו מאזן באים בהמשך ליחסים העכורים בין הרשות הפלסטינית לארצות הברית, זאת בעקבות הצהרת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על הכרה בירושלים כבירת ישראל. עמדת הרשות זכתה אתמול רוח גבית מהאו"ם לאחר שהעצרת הכללית אישרה אמש ברוב גדול את ההצעה נגד ההכרה האמריקנית. 128 מדינות הצביעו בעד, חרף איומי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ איים לקצץ להן את הסיוע. עוד 35 מדינות נמנעו ורק תשע הצביעו נגד.

שגריר ארצות הברית בישראל, דיויד פרידמן הבהיר היום כי תוצאת ההצבעה הייתה ידועה מראש וכי לא תהיה לה שום השפעה על העברת השגרירות האמריקנית לירושלים. הוא ציין כי "היו כמה עריקות ראויות לציון מהמהמורה הלא מוסרית הזו: מדינות צפון אמריקה, עשר מדינות אירופיות, 16 מאמריקה הלטינית, 17 מאפריקה אחרות. הברית בין ישראל וארצות הברית חזקה מתמיד.

במשרד החוץ הציבו מטרה שלפיה כ-50 מדינות לא יתמכו בהצעה שקידמו טורקיה ותימן. פרט לארצות הברית ולישראל, המדינות שהתנגדו להצעה היו גואטמלה, הונדורס, טוגו, מיקרונזיה, איי מרשל, נאורו ופלאו. במשרד החוץ עמלו כדי למנוע קונצנזוס בקרב מדינות אירופה, ובין הנמנעות היו שש מדינות מהאיחוד האירופי - פולין, צ'כיה, הונגריה, קרואטיה, לטביה ורומניה - וכן קנדה, ארגנטינה, הפיליפינים ומקסיקו.

עוד באותו נושא

טראמפ: נפסיק את הסיוע למי שיצביע מחר באו"ם נגד ההכרה בירושלים

לכתבה המלאה
אבו מאזן ועמנואל מקרון בפגישה בפריז, 22 בדצמבר 2017. רויטרס
הכרה - לא תחת לחץ. אבו מאזן ומקרון, היום/רויטרס

עוד 21 מדינות נעדרו מההצבעה בארגון, המונה 193 חברות, וייתכן שלאיומי הממשל לעצור את הסיוע היה חלק בכך. הבולטות שבהן היו אוקראינה, גיאורגיה, מיאנמר, וכמה מדינות אפריקניות, שעליהן הפעילו במשרד החוץ מכבש לחצים רב, בהן קניה והרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. בין המדינות התומכות, היו הגוש הערבי והאסלאמי, וכן רוסיה, סין, בריטניה, צרפת, גרמניה, איטליה, יפן והודו.

הפלסטינים הגדירו את ההצבעה כניצחון. "ההצבעה היא ניצחון עבור פלסטין", אמר נביל אבו רודיינה, דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. "נמשיך במאמצינו באו"ם ובכל הפורום הבינלאומיים כדי להביא לסיום הכיבוש ולהקמת מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים".

שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, אמרה במהלך הדיון כי השגרירות תעבור לירושלים ללא קשר להחלטה שתתקבל. "אני תוהה מדוע ישראל ממשיכה להישאר בגוף העוין הזה" אמרה. "נזכור את ההצבעה הזו כשמדינות יבואו לבקש סיוע. אם ההשקעה נכשלת, נשקיע את הכסף בדרכים יותר פרודוקטיביות".

שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי במהלך הדיון בעצרת הכללית נגד ההכרה בירושלים, 21 בדצמבר 2017. -, AP
השגרירה ניקי היילי בהצבעה באו"ם, אמש/AP, -

לדבריה, "האו"ם עוין לישראל ומתמקד בה בצורה לא פרופורציונלית. ארצות הברית היא המממנת העיקרית של הארגון הזה. אנחנו עושים זאת כדי לקדם את ערכינו והאינטרסים שלנו. אהיה כנה אתכם - כשאנחנו תורמים כסף רב לאו"ם, יש לנו ציפייה לגיטימית שהרצון הטוב שלנו יכובד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully